• Anonym (fegis)

Hjälper Ondansetron mot magsjuka?

Jag har fått Ondansetron utskrivet mot ett konstant illamående jag dras med sedan ett år tillbaka. Det hjälper mot det!

Men nu har vi fått hem magsjuka från dagis och jag har en ENORM kräkfobi.

Jag klarade mig när dottern drabbades, men nu är det sambons tur och jag känner att jag inte kan ha tur två ggr i rad.

Är det någon som testat Ondansetron mot magsjuka? Funkar det?

Vet att dom just nu testar det på patienter i Sverige för att se om det kan stoppa vinterkräksjuka, men det har ju inte kommit något resultat än.

Sedan undrar jag i så fall vilken dos man ska ta? Jag fick utskriver 4mg, 2-3 ggr dagligen. Men i bruksanvisningen står det att en vuxendos är 8 mg per intag.
    Ska jag ta två, fast läkaren säger en?

• Svar på tråden Hjälper Ondansetron mot magsjuka?
  • Zopiklon

Kan du hänvisa till nån studie?

Läkemedelet är bra mot illamående, men att det skulle hejda ett virus, som inget eg biter på, skulle jag finna otroligt.
    Sen är ju alla doseringsanvisningar i fass baserat på att patienten behandlas med cellgifter eller ska opereras. Så jag skulle inte ta mer än vad din läkare sagt åt dig att göra.

• Anonym (Annie)

Här i Australien ges det på akutmottagningar när folk kommer in med magsjuka, oavsett orsak till det. Däremot så kommer magsjukan att förlängas eftersom kräkningarna inte upphör pga att kroppen bearbetar viruset utan snarare pga att medicin stoppar kräkningarna i sig. 

Patienterna brukar ges ett 5mg Zofram Zydis wafer och ett par påsar saltlösning IV för vätskebalansen. Däremot fattar ju inte jag vaför någon vill gå till akuten pga magsjuka, men det är ju jag det... 

• Anonym (fegis)
    Zopiklon skrev 2014-01-24 12:08:18 följande:
    Kan du hänvisa till nån studie?

Läkemedelet är bra mot illamående, men att det skulle hejda ett virus, som inget eg biter på, skulle jag finna otroligt.
    Sen är ju alla doseringsanvisningar i fass baserat på att patienten behandlas med cellgifter eller ska opereras. Så jag skulle inte ta mer än vad din läkare sagt åt dig att göra.
    Tror inte magsjukan förlängs, utan det kommer ut andra vägen istället. Dom resonerar som så att man inte MÅSTE kräkas för att bli av med viruset, utan viruset påverkar bara vagusnerven som sänder en signal till hjärnan att "nu ska du kräkas". Ondansetron blockerar signalerna från den nerven .
  • Anonym (Ondansetron)
    Anonym (fegis) skrev 2014-01-25 17:39:48 följande:
    Tror inte magsjukan förlängs, utan det kommer ut andra vägen istället. Dom resonerar som så att man inte MÅSTE kräkas för att bli av med viruset, utan viruset påverkar bara vagusnerven som sänder en signal till hjärnan att "nu ska du kräkas". Ondansetron blockerar signalerna från den nerven .
    Jag åt Ondansetron i någon månad för att stoppa kräkningar vid graviditetsillamående. Det var helt okej eftersom jag var så sjuk, det lugnar kroppen och stabilisera tillstånd i kroppen som kan ge kräkningar. Som exempelvis hormon eller strålning eller cellgiftsbiverkningar. 

Jag kan säga att det fungerade inte till fullo alls. Kanske något lugnare men vid minsta ansträngning eller något som triggar kroppen så behövdes det kräkas. Får du magsjuka så är det kraftiga triggers av kroppen, eftersom kroppen vill kräkas bort det "onda". 

Alltid värt att prova om man är desperat men förvänta dig inga 100%-iga effekter. 
Svar på tråden Hjälper Ondansetron mot magsjuka?