• Anonym (E)

Positivt graviditetstest nästan 6 veckor efter abort

Hej!
    Jag gjorde abort för lite mer än 5 och en halv vecka sedan. Jag gjorde aborten på kvinnokliniken när jag var i v. 9+4. Eftersom att det hela drog ut på tiden så beslutade de sig för att göra en vul under själva aborten, för att kunna avgöra om jag kunde få fara hem eller inte. De sa då att de såg att inget foster eller så fanns kvar. Dock fanns det fortfarande lite rester kvar. Jag hade sedan blödningar ungefär 4 veckor (väldigt sparsamt i slutet). Har även haft lite mjölk i brösten, som jag upptäckte för ungefär 2 veckor sedan. Jag skulle göra ett graviditetstest i vecka 4 och sedan ringa och meddela resultatet. Testet jag gjorde visade dock svagt positivt, så jag tänkte att jag väntade lite till och gjorde ett nytt graviditetstest innan jag meddelade kliniken (har fortfarande inte ringt och meddelat något). Har inte haft ont eller liknande och blödningen har ju slutat. Har inte heller känt av några graviditetssymtom. I förrgår gjorde jag ett graviditetstest igen och det visar fortfarande svagt positivt. Det är apotekets egna graviditetstest som jag använt och när jag läser på deras hemsida står det att det kan vara positivt upp till 9 veckor efter en abort. Jag är inte så himla sugen på att fara till kvinnokliniken för massa undersökningar/provtagningar om det inte är någon fara. Jag funderar därför på om jag kan säga att testen var negativa, trots att det var svagt positivt? Kan det vara en ide att köpa något annat graviditetstest, tänkte att något annat kanske inte är lika känsligt och därför visar negativt? 

Jag vill jag absolut inte ta några risker, då jag vill ha barn i framtiden. Men samtidigt känns det inte som om jag har några rester kvar vid det här laget. Bara hormonerna som inte hunnit försvinna helt.. Detta baserar jag på att jag mår helt bra, inte det minsta ont eller liknande.

Någon annan som varit med om liknande? Vad sa barnmorskan när ni meddelade att det var svagt positivt?

• Svar på tråden Positivt graviditetstest nästan 6 veckor efter abort
  • Anonym (E)
    Julia08 skrev 2014-01-24 15:17:25 följande:
    Jag plussade i nästan 10 veckor efter abort i v.9
    Skönt att höra att det inte är något konstigt iaf. Barnmorskorna tyckte alltså att du kunde avvakta trots att du fortfarande plussade? Jag tänkte om skrapning eller dyl var aktuellt då du plussade så länge efter?
  • Anonym (Thea)

Man brukar inte bli ombedd att testa efter abort mig veterligen (gjort 2 själv), så det låter som de hade svårt att avgöra säkert om aborten blev komplett i ditt fall. Hur som helst fattar jag inte varför du ska ljuga för kliniken? Du väljer ju själv om du alls ska kontakta dem eller ej och om du vill gå vidare m ev undersökning o annat. Var rädd om dig, ring kliniken och säg som det är, fråga om du riskfritt kan vänta ett par veckor till och testa då för att se om undersökning behövs. Det är mycket ovanligt, men det har ju hänt att aborter misslyckat eller att vävnad som riskerar att orsaka infektion eller cellförändringar finns kvar.

• Anonym (E)
     Anonym (Thea) skrev 2014-01-25 01:32:44 följande:
    Man brukar inte bli ombedd att testa efter abort mig veterligen (gjort 2 själv), så det låter som de hade svårt att avgöra säkert om aborten blev komplett i ditt fall. Hur som helst fattar jag inte varför du ska ljuga för kliniken? Du väljer ju själv om du alls ska kontakta dem eller ej och om du vill gå vidare m ev undersökning o annat. Var rädd om dig, ring kliniken och säg som det är, fråga om du riskfritt kan vänta ett par veckor till och testa då för att se om undersökning behövs. Det är mycket ovanligt, men det har ju hänt att aborter misslyckat eller att vävnad som riskerar att orsaka infektion eller cellförändringar finns kvar.
    Tack för rådet, ja det är nog bäst att ringa på måndag! =) Efter att jag gjort vul så sa de att det inte var kvar något foster, så det är absolut inte troligt att graviditeten fortskridit. 
Svar på tråden Positivt graviditetstest nästan 6 veckor efter abort