• Valkyria75

Hjälp med tilläggsmatning

Jag har blivit rekommenderad att tilläggsmata min lilla flicka som är drygt 2 månader eftersom hon inte riktigt går upp så mycket som hon ska. Tanken var att jag ska försöka pumpa och fortfarande bara ge bröstmjölk. Jag har köpt Medelas tillmatningsset för detta och det fungerar väl hyfsat, blir nog bättre snart med lite träning. Men min fråga är när är det bäst att pumpa? Direkt efter hon har ammat finns det väl ingen mjölk kvar? Men ju längre man väntar sen desto närmre nästa amning kommer man ju. Och är det då inte risk för att hon inte får i sig lika mycket vid nästa tillfälle? Det känns ju lite kontraproduktivt liksom...
    Någon med erfarenhet som kan ge lite tips och råd?

• Svar på tråden Hjälp med tilläggsmatning
  • JanaN

Varför ska du tilläggsmata genom att pumpa istället för att amma oftare? 

• Valkyria75

Ja, nu när du ställer frågan så låter det ju lite dumt... Jag vet själv knappt ut eller in längre...

Men jag har väl iofs försökt mata oftare och längre rätt länge redan och det verkar inte hjälpa. Hon verkar inte vilja äta oftare, när jag försöker så blir det ofta mest gnäll och stånk och går inte så bra helt enkelt.

Så läkaren tyckte väl att hon skulle få ersättning men när jag inte riktigt ville detta så sa min BVC-ssk att jag kunde pumpa och ge extra.

• JanaN

Besvärligt. Jag tycker du ska prova att kontakta amningshjälpen, de brukar ha bra tips. Försök dricka mycket och amma så ofta som det går, gärna en gång i timmen. Man kan behöva ta en dag eller två och bara sitta i sängen och typ amma hela tiden.

• emmisss

Amma mera bara? Lätt öl ökar produktionen...och försök inte stressa upp dig! Det utsöndrar stersshormoner som gör att produktionen minskar...:)

Mys mera! :)

Svar på tråden Hjälp med tilläggsmatning