Väldigt mager, slö ungkatt!
Hej! min hankatt på ca 4 år är väldigt mager och lat/sover hela tiden.
Han är ganska matkräsen, har försökt ge honom rapsolja i maten för att han ska få lite extra men han äter det dåligt. Han äter över huvudtaget dåligt vare sig det är torrfoder eller mjukmat, men han får oftast ner ca 1 påspotion och en potion torrfoder (ca 1 dl) om dagen.
Han är kastrerad innekatt, ligger i sin kojja större delen av dagen. Enda gången han kommer ut är när man befinner sig i rummet, han kommer och myser litegrann, eller när han hör ljudet på skinkpaketet som öppnas.
Skinka kan han äta, och kött likaså. Kan ge lite tonfisk ibland men det duger bara i några tuggor.
Han är en mini norskskogkatt (ser ut som en skogkatt men är inte lika långhårig eller stor) väger ca 3,5 kg och har vägt kring fem kilo utan att vara "överviktig".
Nu är han väldigt mager enligt mig, knotig näst intill, revbenen känns väldigt bra och samma med höftbenen och ryggraden..
Veterinärer säger ju att kastrerade hankatter ska ha lätt att gå upp i vikt, har försökt "jöda" min katt utan resultat.. Någon som känner igen detta?!
Vad men kan jag prova för att få han att gå upp i vikt och när är det dags att ringa veterinären??
Har tänkt prova med kattungemat men är skeptisk mot att det skulle fungera/att han skulle vilja äta det, tror jag provat det på honom förut.
Tacksam för alla svar!