• Sörjande för mänskligheten

Väldigt mager, slö ungkatt!

Hej! min hankatt på ca 4 år är väldigt mager och lat/sover hela tiden.

Han är ganska matkräsen, har försökt ge honom rapsolja i maten för att han ska få lite extra men han äter det dåligt. Han äter över huvudtaget dåligt vare sig det är torrfoder eller mjukmat, men han får oftast ner ca 1 påspotion och en potion torrfoder (ca 1 dl) om dagen.

Han är kastrerad innekatt, ligger i sin kojja större delen av dagen. Enda gången han kommer ut är när man befinner sig i rummet, han kommer och myser litegrann, eller när han hör ljudet på skinkpaketet som öppnas.

Skinka kan han äta, och kött likaså. Kan ge lite tonfisk ibland men det duger bara i några tuggor.

Han är en mini norskskogkatt (ser ut som en skogkatt men är inte lika långhårig eller stor) väger ca 3,5 kg och har vägt kring fem kilo utan att vara "överviktig".
    Nu är han väldigt mager enligt mig, knotig näst intill, revbenen känns väldigt bra och samma med höftbenen och ryggraden..

Veterinärer säger ju att kastrerade hankatter ska ha lätt att gå upp i vikt, har försökt "jöda" min katt utan resultat.. Någon som känner igen detta?!

Vad men kan jag prova för att få han att gå upp i vikt och när är det dags att ringa veterinären??
    Har tänkt prova med kattungemat men är skeptisk mot att det skulle fungera/att han skulle vilja äta det, tror jag provat det på honom förut.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Väldigt mager, slö ungkatt!
  • lyckeliten22

Veterinär för sjutton!!!!!!!!!!!

lyckeliten22 skrev 2014-01-24 18:54:14 följande:
    Veterinär för sjutton!!!!!!!!!!!
    ymmmi skrev 2014-01-24 18:50:42 följande:
    Tycker du redan skulle ha ringt veterinären
    Är inte så lätt att bedöma själv när han varit rätt så oaktiv sen han var liten, men ska ringa på måndag.

• Petrol

Vill inte skrämma dig, men det låter som en katt som fanns i min närhet och i det fallet var det njurarna som höll på att lägga av om jag inte minns fel.

Behöver ju inte vara det nu, men jag håller med de andra om att det bästa är att få det uppkollat!

• Fundersam02

Bra att du ringer veterinären på måndag! Att gå ned 1,5 kg i vikt är mycket för en liten katt. Tyvärr är det nog sjukdom som ligger bakom. Det brukar vara det när katter och hundar blir magra.

Fundersam02 skrev 2014-01-24 19:03:28 följande:
    Bra att du ringer veterinären på måndag! Att gå ned 1,5 kg i vikt är mycket för en liten katt. Tyvärr är det nog sjukdom som ligger bakom. Det brukar vara det när katter och hundar blir magra.
    Jo men det är rätt längesen han vägde som mest, och är nog inte riktigt fem kilo heller. Är lite osäker. Ja det känns så otroligt tråkigt om han skulle vara sjuk, men är nog bäst att kolla innan det blir värre. Hela situationen med honom har bara gjort mig så osäker, han kissar och bajsar normalt och dricker lagom mycket och sådär annars. Han har aldrig varit speciellt lekfull av sig. Man tänker ju sen att en innekatt kanske inte äter lika mycket som en utekatt men han nog gått för långt nu :(
  • Zopiklon
    viseversa skrev 2014-01-24 18:56:33 följande:
    Ring veterinären NU!!

NU?!?!?
    Problemet är ju inte akut för natten. Att ringa på måndag och få en tid för en ordentlig genomgång låter väl mkt smartare, och billigare, ifall det visar sig att TS katt är sjuk.
  • Zopiklon

Kan vara hans tänder. Katter visar ju sällan smärta!

• nemo1

Åter igen, varför går man in på fl och frågar istället för att ringa sin veterinär? Är det för att det finns stor risk att veterinären säger att ni ska komma in..och det kostar ju pengar...ve och hu,...

nemo1 skrev 2014-01-25 19:18:40 följande:
    Åter igen, varför går man in på fl och frågar istället för att ringa sin veterinär? Är det för att det finns stor risk att veterinären säger att ni ska komma in..och det kostar ju pengar...ve och hu,...
    Detdär stämmer inte, men veterinären behöver inte alltid vara alternativet. Man behöver inte alltid vara så kritisk när man kommer och ska skriva i en tråd, man behöver väl förfan inte sitta vid datorn inne på en sida å dömma alla andra som inte tänker som en själv? Kanske dags att ta dig ut i världen istället för att sitta gömd bakom datorn å klanka ner och gnälla på andra.
    Fundersam02 skrev 2014-01-24 21:35:03 följande:
    Hoppas att veterinären kan hjälpa till! Skriv gärna i tråden hur det går sen.
    Hej! har gått en tid nu, for till vetten och det gjordes blodprov för att kolla värden och sådant. Han hade lite lågt av antingen vita eller röda blodkroppar, men det var inget som skulle påverka så mycket.Fick heller inte svar på vad det berodde på.

Han fick ett foder som var bra för att hårbollar inte ska bildas (då han inte ofta spyr upp dem så kan det tydligen bli samlingar i magen som gör att han kanske inte äter lika bra) sen fick vi råd om "Kattmelt" är en kräm som luktar och ser ut som sirap som ska höja aptiten. Kissen verkar må bra, han väger fortfarande samma men verkar något piggare, då vet jag inte om det kan bero på att sommaren kommit om han fått mer energi. Vi har i alla fall inte gett "specialfodret" eller "kattmelt" på ca en månad och han äter riktigt bra och är framme mer, sen är han mer sällskapssjuk också. 

Förhoppningsvis var det kanske någon sorts "deppression" han fick i samband med att vi flyttat runt en del. 
  • Fundersam02

Så bra att katten äter mer och verkar må bättre! Skönt att det inte var någon fysisk sjukdom. Katter kan ju vara känsliga för förändringar så det kanske berodde på flyttarna som du skrev.

• Yumi
    Sörjande för mänskligheten skrev 2014-05-22 18:40:26 följande:
    Hej! har gått en tid nu, for till vetten och det gjordes blodprov för att kolla värden och sådant. Han hade lite lågt av antingen vita eller röda blodkroppar, men det var inget som skulle påverka så mycket.Fick heller inte svar på vad det berodde på.

Han fick ett foder som var bra för att hårbollar inte ska bildas (då han inte ofta spyr upp dem så kan det tydligen bli samlingar i magen som gör att han kanske inte äter lika bra) sen fick vi råd om "Kattmelt" är en kräm som luktar och ser ut som sirap som ska höja aptiten. Kissen verkar må bra, han väger fortfarande samma men verkar något piggare, då vet jag inte om det kan bero på att sommaren kommit om han fått mer energi. Vi har i alla fall inte gett "specialfodret" eller "kattmelt" på ca en månad och han äter riktigt bra och är framme mer, sen är han mer sällskapssjuk också. 

Förhoppningsvis var det kanske någon sorts "deppression" han fick i samband med att vi flyttat runt en del. 
    Legitimerad tråddödare.
Svar på tråden Väldigt mager, slö ungkatt!