• Anonym (Irriterad)

Min sambo är en saksamlare!

Jag och sambon har ett problem som med tiden växt sig så pass stort att det hotar vår relation. Kort och gott, hon samlar på skräp!
    Hon går på loppissar, passar på när det är extraerbjudanden att köpa saker vi inte ens behöver och får ofta krims och krams av vänner och släktingar.

När vi blev ihop så kände jag till detta om henne men ett av mina krav för att vi skulle bo ihop var att ordningen skulle hållas hemma och att jag inte skulle stå ut med att det låg saker på golvet. Sagt och gjort, vi flyttade ihop, köpte möbler (skåp och liknande) att förvara det mesta av våra saker i. Hennes står för ca 5 gånger mer än mina saker och det fanns inte nog om plats. Vi löste det på bästa sätt och en del som inte fick plats hamnade i källaren.

Som en konsekvens av att vi fick ordning så verkar det dock som att hon fått för sig att hon kan fortsätta sitt samlande och hennes mor kommer ibland över, konstaterar att vi har gott om plats och dumpar på oss mer skräp som hon tydligen har kvar i sitt barndomshem.

Hon är oförmögen att slänga saker och det blir ofta att jag, eftersom "det är jag som har problemet med det" får ta tag i saken och städa upp HENNES grejer. Motiveringen är att hon tycker det är orättvist att jag ska vara på henne för något som bara JAG har problem med.

Hur hade ni fått bukt med det här beteendet? Att prata om det har inte hjälpt på den långa tid vi bott ihop och jag orkar snart inte mer. Det är så pinsamt att få hem folk hit, vänner vill gärna besöka och undrar varför jag säger nej hela tiden.

• Svar på tråden Min sambo är en saksamlare!
  • Anonym (anonym)

Efter vad man sett på tv så känns det ju som att det är en rätt stark drivkraft bakom detta. Kan tänka mig att det inte är så lätt som att prata, han kanske behöver hjälp. Ofta ligger det en orsak bakom till att man samlar på massor av prylar. Kanske bra att han går och pratar med en psykolog? 

• Anonym (Irriterad)
    cirkusmusen skrev 2014-01-24 19:42:05 följande:
    Har andra utifrån reagerat på detta samlare? 
    Ja, de som kommit hit och sett röran med egna ögon har reagerat. De flesta är hennes vänner sedan tidigare eftersom mina vänner vägrar jag ta hit och hennes vänner är naturligtvis förstående och menar på att jag får skylla mig själv eftersom jag visste vad jag gav mig in på.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (anonym) skrev 2014-01-24 19:54:24 följande:
    Efter vad man sett på tv så känns det ju som att det är en rätt stark drivkraft bakom detta. Kan tänka mig att det inte är så lätt som att prata, han kanske behöver hjälp. Ofta ligger det en orsak bakom till att man samlar på massor av prylar. Kanske bra att han går och pratar med en psykolog? 
    Ja, hon kanske borde det. Jag har själv frågat och det som jag får till svar då är att hennes saker har sentimentalt värde.
  • Anonym (h)

Hur stort bor ni? Kan hon få ett eget rum eller en egen klädkammare där hon får ha alla sina saker. Du lägger helt enkelt in allt där och sen får hon ha vilken oreda hon vill där. Förutsatt att det inte är saker som är hälsofarliga. 

Ni får komma överens om var och i vilken mängd med saker det är rimligt att hon har. Och om hon går utanför sitt revir ska du ha rätt att slänga sakerna rakt av. Ni måste faktiskt trivas i ert gemensamma hem båda två.

I värsta fall får ni bli särbos om hon inte kan respektera ert gemensamma hem.

• NaCl

Har ni barn?

Numera är samlande en psykiatriskt erkänd diagnos vilket borde underlätta att få hjälp , men det är rätt nyligen detta förändrades. Men en förutsättning är ju att man vill ha hjälp = självinsikt om att man har problem. Jag tänker att det du kan göra är att sätta gränser för vad du tycker är acceptabelt. Så att du inte blir en möjliggörare i hennes beteende / missbruk. Ställer du någon form av ultimatum så är ju villkoret att du verkligen står fast vid det!

Min mamma har lite av denna problematik. När jag ser dokumentärer på TV eller lyssnade på detta radioprogram så inser jag att det i hennes fall är rätt lindrigt. Det finns grader i helvetet! Men jag slipper ju bo tillsammans med henne. Det är nog jobbigt att bara se det!

Kropp och Själ i P1 i detta ämne från slutet av förra året: https://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1272#

• Ramborg
    Anonym (Irriterad) skrev 2014-01-24 19:55:58 följande:
    Ja, hon kanske borde det. Jag har själv frågat och det som jag får till svar då är att hennes saker har sentimentalt värde.

Fråga henne om sakerna är värda mer än dig för henne.
    42.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (h) skrev 2014-01-24 20:31:57 följande:
    Hur stort bor ni? Kan hon få ett eget rum eller en egen klädkammare där hon får ha alla sina saker. Du lägger helt enkelt in allt där och sen får hon ha vilken oreda hon vill där. Förutsatt att det inte är saker som är hälsofarliga. 

Ni får komma överens om var och i vilken mängd med saker det är rimligt att hon har. Och om hon går utanför sitt revir ska du ha rätt att slänga sakerna rakt av. Ni måste faktiskt trivas i ert gemensamma hem båda två.

I värsta fall får ni bli särbos om hon inte kan respektera ert gemensamma hem.
    Inte tillräckligt stort, och om vi bodde större så skulle det bara ge mer utrymme för sammlande. Det är en bra ide men det skulle nog göra henne omöjlig att umgås med eftersom jag vet hur hon reagerar när jag råkat missplacera nånting som tillhör henne.
    NaCl skrev 2014-01-24 20:32:19 följande:
    Har ni barn?

Numera är samlande en psykiatriskt erkänd diagnos vilket borde underlätta att få hjälp , men det är rätt nyligen detta förändrades. Men en förutsättning är ju att man vill ha hjälp = självinsikt om att man har problem. Jag tänker att det du kan göra är att sätta gränser för vad du tycker är acceptabelt. Så att du inte blir en möjliggörare i hennes beteende / missbruk. Ställer du någon form av ultimatum så är ju villkoret att du verkligen står fast vid det!

Min mamma har lite av denna problematik. När jag ser dokumentärer på TV eller lyssnade på detta radioprogram så inser jag att det i hennes fall är rätt lindrigt. Det finns grader i helvetet! Men jag slipper ju bo tillsammans med henne. Det är nog jobbigt att bara se det!

Kropp och Själ i P1 i detta ämne från slutet av förra året: sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=...#
    Ja, vi har tyvärr barn. Jag säger tyvärr därför att annars hade det varit en enkel sak att göra slut men som det är så har jag ansvar för en liten en också.

• Anonym (Ekorrhustru)

Min man har lite samma beteende. Vår lägenhet är rätt präglad av hans samlande, men efter att jag sade i från på skarpen och förklarade att han faktiskt riskerade vårt äktenskap har det blivit drägligare. Det gäller dock att jag är på min vakt och säger ifrån då och då. 

Han säger ibland att han är sina saker och det är något jag har svårt att förstå. Det har hänt att jag funderat på att skicka honom till något TV-program för extrema samlare, men det finns inget sådant i Sverige ännu. 

• Anonym (,)

Min man har också såna tendenser. Men han har samtidigt väldigt dålig koll på sina saker (som alltid är "bra att ha") så han har inte märkt att jag genom åren ofta slängt saker i smyg. Han har inte frågat efter något av det som slängts, så man undrar ju varför han tror att det är så jävla viktigt att spara allt.
    Idag slängde jag t.ex. gamla sladdar från elektronik som vi har kastat.

Om livet är odrägligt tycker jag att du ska ställa ultimatum. Du kan inte fortsätta begränsa ditt liv såhär.

• Anonym (Ekorrhustru)
    Anonym (Irriterad) skrev 2014-01-24 20:50:36 följande:
    Inte tillräckligt stort, och om vi bodde större så skulle det bara ge mer utrymme för sammlande. Det är en bra ide men det skulle nog göra henne omöjlig att umgås med eftersom jag vet hur hon reagerar när jag råkat missplacera nånting som tillhör henne.

Ja, vi har tyvärr barn. Jag säger tyvärr därför att annars hade det varit en enkel sak att göra slut men som det är så har jag ansvar för en liten en också.

Jag håller med här. Mer utrymme ger också mer utrymme för prylarna. Med detta beteende kommer allt tillgängligt utrymme att uppfyllas av onödiga konstiga prylar. Även en industrihall skulle bli överfull med tiden. 
  • Anonym (Marcus)

Hej har själv varit en samlare, tills min fru sa till mig att nu var det stop, jag fick inte ta in så mycket som en nyckel ring. Sen fick jag en månad för varje rum att städa upp så det såg fint ut, alltså inget på golven eller på borden.  Fungerade bra och nu har vi väldigt fint och rent hemma. Så bestä, dig var din gräns går och sen håller du den. 

• Anonym (???)

Varför skulle det vara något dåligt att vara en samlare?

• cirkusmusen
    Anonym (???) skrev 2014-01-28 03:14:20 följande:
    Varför skulle det vara något dåligt att vara en samlare?
    För man kanske inte vill leva bland massa "skräp". Jag blir själv väldigt oharmonisk i mitt hem om det är massa saker överallt.
  • Anonym (c)

har din fru sett något av de tv-program som gått om samlare där det gått överstyr? Kanske sök upp ett sånt program och se det tillsammans och diskutera efteråt? 

De "värsta" är ju fall där samlandet styr ens liv. Så illa kanske det inte är men man kan säkert få lite tips från programmen hur man får lite ordning och även vad det är som gör att man måste samla på sig mer "skit" om man redan har alldeles för mycket. 

Det är skillnad på tex mig som har ett vitrinskåp med hundar men inget mer. Det räcker så liksom, jag har dem inte i varenda rum i hela hemmet

• Anonym (Samlar-hustru)

Jo så här gjorde jag:
    Min man samlade o samlade på all möjlig skit. Allt var kanske inte skit men du vet, helt onödigt. Det var billigt, bra att ha osv
    Efter 15 år rann det över på mig. Jag gav honom flera chanser på raken o var tydlig att "jag slänger ut din skit nu". Jag erbjöd honom att ta del då jag röjde men det ville han inte, så jag gjorde det själv.
    Fem vändor till tippen, tre lass till Emmaus och otaliga vändor till återvinningen.
    Han satt i vardagsrummet o söp under tiden.
    Både han o jag vet att detta handlar om ångest detta samlande. En slags shopoholic beteende . Han bryr sig egentligen inte om grejerna det är jakten på dem som han går igång på och problemet uppstår när det ska slängas. Däremellan bryr han sig inte ett skit om sakerna. De kan ligga i kartonger år ut o år in.
    Vissa tycker nog att jag är hemskt elak som gjorde som jag gjorde. Personligen tycker jag att jag har jag gjort hela familjen en tjänst.
    Vinsten är ett hobbyrum(tidigare kunde man gå in en meter in i det rummet), jag har sorterat o gjort iordning och slängt trasiga saker.
    Det är ett helvete att leva med en hoarder

• Anonym (En annan sambo till hoarder)

Instämmer! det är ett helvete att leva med en hoarder! Det har jag gjort i alltför många år. Detta påverkar hela familjen.  Jag borde ha gått första gången jag insåg att något var fel, när jag städade sambons bil och sambon blev arg för att jag slängt (typ tomma askar o gamla papper).
    Jag inser att om jag berättar allt blir det en hel roman. Men funderar starkt på att lämna.  Tyvärr är jag redan rätt gammal och borde gjort det för länge sen. Blir rätt fattig isåfall.  Har alltid tänkt att jag inte vill bli en bitter gamling, men tyvärr känner jag mig just så.
    Mycket svår åkomma,  min sambo har gått i terapi men det har inte hjälpt.  Undrar om det verkligen finns hjälp?
    Du som slängde och lyckades med det tycker jag gjorde helt rätt!

• Goneril

Nyligen har "hoarding" blivit en psykriatisk diagnos som kräver behandling, TS måste förmå sambon att söka hjälp.                                                               Det finns en annan tråd, nyss startad, på detta tema. Där ansåg flera kommentatorer att samlarnas närmaste inte ska ta lätt på detta utan markera mycket starkt att den här sortens samlande inte är acceptabelt. Jag håller med om det men de svåraste fallen kommer man inte åt utan proffshjälp.                                                                                                                                                      Det stör självklart alla relationer, TS bjuder ju till exempel inte längre hem sina vänner, hans sociala liv har sambon förstört.                                                                                                                                        Det är är ohygienskt att samla skräp på det sätt som TS beskriver, en hälsofara och dessutom brandfarligt. Hyresvärdar inom allmännyttan blir förtvivlade över dessa beteenden. Nyss avled en dam i mitt kvarter, hon hade en lägenhet där allsköns bråte samlats under decennier. Skräpet  spärrade vägen till vissa av lägenhetens rum, i sovrummet hade hon inte varit på åratal utan sov på en madrass i  köket. Där fanns en enda stol som inte var belamrad och på köksbordet en liten yta som var fri,  alla övriga ytor, alla golv, var täckta av tidningsstaplar. Det tog tre månader att sanera lägenheten, arvingarna fick betala hyra under tiden samt städbolagets kostnader.                                       TS måste ju flytta, det är ju omöjligt att leva på detta sätt, rent av farligt.

Svar på tråden Min sambo är en saksamlare!