• Mor till Evelyn

sverige-tyskland???

Hej
    Vi tänkte resa ner till Kroatien i sommar med bil. Vi bor i Uppsala och funderar på att övernatta i Örkelljunga eventuellt. Min morfar bor där. Vi har 2 barn ca 6 och 1 år gamla. Vilken är det bästa sättet att ta sig till Tyskland? Är det via Danmark eller Trelleborg? Finns det någon som rest den sträckan och kan dela med sig lite tips, råd och idéer. Tack på förhand
    Li med familj

• Svar på tråden sverige-tyskland???
  • Bolaget

Vi kör alltid över Danmark, mest för att man inte behöver boka på färjorna från Rödeby utan bara ställer sig i kön. När vi reser vill jag slippa tider att passa så jag tycker det är värt de extra milen att köra.

En alternativ resväg är att ta Finnline från Malmö till Travemünde, skittråkig färja men åker man på natten kan man sova och slipper 25 mils körning. 

Vilken väg hade ni tänkt köra neråt sedan, över Hamburg eller över Berlin?

• jeanette02

Eftersom ni ska till Kroatien kan det vara smidigaste att köra via Trelleborg-Rostock. Det är rätt smidigt med nattfärja eftersom man är tidigt igång i Tyskland på morgonen. Dessutom slipper man Hamburg och Hannover där det väldigt ofta är mycket köer vissa tider och det finns inte så mycket alternativvägar.
    Vi åker till Italien några gånger om året och vi körde ofta den vägen innan vi provade Rostock rutten om man så säger och det är mycket smidigare.
    Smidigt att redan vara på östra sidan i Tyskland eftersom ni ska mot Kroatien. Köra via Berlin-Leipzig-Muenchen sedan till är det nog lite beroende på om ni vill åka via Österrike eller Italien.
    Sedan vill jag varna för sträckorna runt Muenchen där är trafiken delvis galen vissa tider och det kan snabbt bli köer och totalstopp. Ja det gäller väl hela Tyskland men i det området är trafiken väldigt intensiv :(
    I Österike har polisen stenkoll på trafiken på motorvägarna och alla håller hastigheten. Vignette måste man köpa på ett rastställe. Finns olika beroende på hur länge man måste köra på Österrikes motorvägar.
    Det finns gott om fina rastplatser och hotell/restauranger längs motorvägarna i Tyskland och Österrike. 
     Muenchen-Salzburg-Villach- sedan Ljubljana så är ni i Slovenien. Sedan beror det ju på var i Kroatien ni ska sedan? :)

• Bolaget

Gedser Rostock är ju så också ett alternativ mot Rödeby Puttgarden och där man inte heller behöver boka plats. kör man över Berlin så kr man ju inte hela vägen ner till München utan svänger av i Tegensburg mot Österrike. Jag brukar köra via Slovenien ner och övernatta på ett supertrevligt ställe precis innan gränsen till Kroatien men hem kör vi via Graz och Zagreb. När vi kör ner så brukar vi köra på em så vi kör genom tyskland på natten och så ta det lite lugnt genom Österrike och Slovenien och så stannar vi relativt tidiht för övernattningen. Hem däremot sträckkör vi hela sträckan på en gång

När det gäller att köra i Kroatien på sommaren ska man tänka på att lördag är den stora "bytadagen" så då kan det vara sjuka köer vid stationerna där man betalar vägtullen. Har man tid på sig så behöver man ju inte köra den nya fina men så oerhört tråkiga motorvägen ner genom kroatien utan kan välja en väg utan avgifter, Den är betydligt roligare att köra, åtminstone ett tag, men tar betydligt längre tid.

• jeanette02

Ja Gedser-Rostock som Bolaget skriver här uppe är ju bra när man vill åka dagtid. Tänkte nu på att ni har ju en övernattning i Sverige redan :)
    Den båten tar ca 2 timmar och det är bra för barnen får lite springtid.

• Mor till Evelyn
    Bolaget skrev 2014-01-25 14:16:42 följande:
    Vi kör alltid över Danmark, mest för att man inte behöver boka på färjorna från Rödeby utan bara ställer sig i kön. När vi reser vill jag slippa tider att passa så jag tycker det är värt de extra milen att köra.

En alternativ resväg är att ta Finnline från Malmö till Travemünde, skittråkig färja men åker man på natten kan man sova och slipper 25 mils körning. 

Vilken väg hade ni tänkt köra neråt sedan, över Hamburg eller över Berlin?

har inte tänkt så långt än men de låter bäst via Berlin.
  • Kodia

Först antingen färjan Helsingborg-Helsingör eller Öresundsbron
    Sedan antingen färjan Rödby-Puttgarden eller Gedser-Rostock
    Från Puttgarden A7 till Nurnberg eller från Rostock A9 till Nurnberg.

Fundera över var ni ska övernatta, om ni ska titta på något särskilt på vägen, osv. och välj väg efter det.

Ha vatten, och något att äta lättillgängligt i bilen om ni inte vill behöva stanna för matpauser, eller om ni blir fast i en trafikstockning...   (Jag tror det tog 2-3 timmar att ta sig förbi Hamburg för oss en gång!)

• Mor till Evelyn
    Kodia skrev 2014-01-26 22:36:49 följande:
    Först antingen färjan Helsingborg-Helsingör eller Öresundsbron

Sedan antingen färjan Rödby-Puttgarden eller Gedser-Rostock

Från Puttgarden A7 till Nurnberg eller från Rostock A9 till Nurnberg.

Fundera över var ni ska övernatta, om ni ska titta på något särskilt på vägen, osv. och välj väg efter det.

Ha vatten, och något att äta lättillgängligt i bilen om ni inte vill behöva stanna för matpauser, eller om ni blir fast i en trafikstockning...   (Jag tror det tog 2-3 timmar att ta sig förbi Hamburg för oss en gång!)

Tack för tipset. Vilka tider bör man tänka på för att kanske slippa köstopp. Ellet är de oundvikligt?
  • jeanette02

Man kan undvika en hel del genom att planera så att man inte åker runt dessa städer vid 08 snåret på morgonen likadant är det på eftermiddagar framåt 17-18. Man får tänka lite på när folk i stora massan åker från/till jobb.

Nackdel att åka via Hamburg är att där åker man på motorvägen som går nästan en bit genom Hamburg och det är stor risk att hamna i köer.

Sedan händer det ju olyckor ibland och det är annorlunda.
    Upplever att det är överlag lugnare trafik och bättre vägar på Rostock-Berlin och sedan nedåt. Vid Berlin åker man ju vid sidan och runt Berlin om man nu ska söderut och man kommer inte så nära stan :)

• Bolaget

Om ni kör över Berlin ner till Dresden och sedan väljer vägen över Prag och Linz så riskerar ni inga köer. Jag har kört sträckan mot Prag massor av gånger vid olika tidpunkter och det har aldrig ens varit köer som saktat ner farten.

Sträckan i längd är ungefär densamma som att blåsa autobahn så där spelar det inte så stor roll vilken väg man väljer. Kör ni det hållet och tänker ta några övernattningar på vägen ner så har ni tropical island längs vägen sådär en 8-10 mil söder om Berlin. Kör ni från Örkelljunga så är det en dagsetapp på dryga 60 mil.

Svar på tråden sverige-tyskland???