• Anonym (smutsigt blod)

Jag har "spår av narkotika" i blodet??

Hejsan

Vanligtvis är jag en rätt så sund människa, men för ett tag sedan var jag krasslig under en period och gick till läkare för en hälsokontroll där de bland annat tog ett par blodprover - jag tänkte inte mer på det än att de skulle kolla efter infektionen och sedan gick jag hem.

Igår ringde de från vårdcentralen under arbetstid och sa att alla mina värden verkade normal men att de funnit spår efter narkotika i mitt blod(?!). Jag har aldrig tagit droger i hela mitt liv och för det mesta spenderade jag bara tid på jobbet och hemma och inget mer, så var jag hade kunnat få tag på droger har jag ingen aning om!

Jag frågade vad det var de hade hittat och de sa att det var kodein (?) och nu vill de att jag kommer in på flera prover eftersom att jag "hävdar" att jag inte tar droger.

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad det är som pågår? Allting känns helt fel och som att de inte tror på mig. Jag har fått en ny tid på måndag och ifall någon vet vad jag ska göra så tar jag gärna råd.
  • Svar på tråden Jag har "spår av narkotika" i blodet??
  • Anonym (Hannah)

Kodein är ingen drog utan en medicin man får utskrivet av en läkare. Kodein omvandlas till morfin i kroppen och brukar vanligen gå ur kroppen inom 4-12 timmar beroende på hur länge den verkar i kroppen. Att de har spårat droger hos dig tycker jag verkar vara långsökt. Det är inget man normalt gör på en VC.

• Anonym (?)
    Anonym (Hannah) skrev 2014-01-25 01:05:50 följande:
    Kodein är ingen drog utan en medicin man får utskrivet av en läkare. Kodein omvandlas till morfin i kroppen och brukar vanligen gå ur kroppen inom 4-12 timmar beroende på hur länge den verkar i kroppen. Att de har spårat droger hos dig tycker jag verkar vara långsökt. Det är inget man normalt gör på en VC.
    Nyfiken fråga bara, om man tagit kodein, syns det i blodet två veckor senare då?
  • Kabanga

Var det codeine? Det är en opiat. Jag brukar få värktabletter utskrivna som innehåller det. Har du tagit receptbelagda värktabletter på sistone så kan det kanske vara det?

• Anonym (smutsigt blod)
    Anonym (Hannah) skrev 2014-01-25 01:05:50 följande:
    Det är något som har gått igenom mitt huvud. Kodein finns väl i vissa läkemedel? Jag funderar på om jag tog någon smärtstillande medan jag var sjuk, men hade det då varit så stor mängd att det hade spelat roll? Får de lov att kolla droger i blodet utan mitt medgivande?
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (smutsigt blod) skrev 2014-01-25 01:09:57 följande:
    Det är något som har gått igenom mitt huvud. Kodein finns väl i vissa läkemedel? Jag funderar på om jag tog någon smärtstillande medan jag var sjuk, men hade det då varit så stor mängd att det hade spelat roll? Får de lov att kolla droger i blodet utan mitt medgivande?
    Kodein är värkstimulerande medel.

Panocod, Citodon, Treo comp innehåller alla kodein. Men nej det finns inte kvar upp till två veckor i blodet. Du får ringa VC och fråga. Och de kan ju ha förväxlat provsvaren.
  • Anonym (smutsigt blod)
    Kabanga skrev 2014-01-25 01:09:26 följande:
    Var det codeine? Det är en opiat. Jag brukar få värktabletter utskrivna som innehåller det. Har du tagit receptbelagda värktabletter på sistone så kan det kanske vara det?
    Jag har inte haft någonting på recept, men jag använda upp paracetamol som jag köpt utomlands när jag var sjuk (ska söka och se ifall jag hittar vilken sort, det är möjligt att det finns kodein i det). Det känns ju helt sjukt att jag skulle ha narkotika i blodet om jag aldrig knarkat men det kanske är det?
  • Anonym (smutsigt blod)
    Anonym (Hannah) skrev 2014-01-25 01:13:21 följande:
    Kodein är värkstimulerande medel.
    Panocod, Citodon, Treo comp innehåller alla kodein. Men nej det finns inte kvar upp till två veckor i blodet. Du får ringa VC och fråga. Och de kan ju ha förväxlat provsvaren.
    Det låter verkligen som om det har blivit fel. Ska ringa och fråga och sedan får jag väl åka in igen så de kan ta proverna ifall de måste det.
  • korralin
    Anonym (smutsigt blod) skrev 2014-01-25 01:09:57 följande:
    De har inte rätt att kolla efter narkotika i ditt blod ifall det inte finns misstanke om brott, undantaget är om du ber om det. Det finns inga som helst belägg för att kolla efter narkotika vid en vanlig hälsokontroll och jag finner det jäkligt märkligt att de gjorde det (eftersom det kräver mer resurser - det borde således inte vara prioriterat alls).
    Kodein finns i en del värktabletter, dock är samtliga receptbelagda. 
    De värktabletter som innehåller kodein (och som säljs i Sverige) är citodon, treo comp, panocod, adrinex och kodein recip.
  • Anonym (smutsigt blod)
    korralin skrev 2014-01-25 01:16:58 följande:
    De har inte rätt att kolla efter narkotika i ditt blod ifall det inte finns misstanke om brott, undantaget är om du ber om det. Det finns inga som helst belägg för att kolla efter narkotika vid en vanlig hälsokontroll och jag finner det jäkligt märkligt att de gjorde det (eftersom det kräver mer resurser - det borde således inte vara prioriterat alls).
    Kodein finns i en del värktabletter, dock är samtliga receptbelagda. 
    De värktabletter som innehåller kodein (och som säljs i Sverige) är citodon, treo comp, panocod, adrinex och kodein recip.
    Som (Hannah) sa så börjar jag verkligen tro att det har blivit en förväxling. Det kan verkligen inte finnas belägg för att jag skulle ha tagit någon endaste slags drog, jag har aldrig ens rökt och det skrev jag på hälsodeklarationen. Om det är en förväxling så känner jag att de borde erkänna det, jag har gått igenom det i huvudet hur många gånger som helst och det finns verkligen ingen anledning till att jag skulle ha fått i mig någon stor mängd kodein eller vad det än är de har hittat.
  • korralin
    Anonym (smutsigt blod) skrev 2014-01-25 01:24:58 följande:
    Som (Hannah) sa så börjar jag verkligen tro att det har blivit en förväxling. Det kan verkligen inte finnas belägg för att jag skulle ha tagit någon endaste slags drog, jag har aldrig ens rökt och det skrev jag på hälsodeklarationen. Om det är en förväxling så känner jag att de borde erkänna det, jag har gått igenom det i huvudet hur många gånger som helst och det finns verkligen ingen anledning till att jag skulle ha fått i mig någon stor mängd kodein eller vad det än är de har hittat.
    Receptbelagd medicin som är narkotikaklassad ger utslag på drogtester även i ganska liten mängd. 
    Att det finns spår av narkotika i någons blod är verkligen inte synonymt med att personen knarkat, utan det kan handla om att hen helt enkelt käkat det i medicinskt syfte. 
    Har du inte angett i hälsodeklerationen att du tagit ex kodein den senaste tiden så kommer de att, vid en narkotikakontroll, reagera oavsett mängd.

Antingen har de förväxlat provsvaren och då borde du anmäla dem! Det är inte okej att sådant händer! I det här fallet vore det ju relativt harmlöst, men det kan ju gå riktigt illa ifall deras rutiner kring provsvaren brister.
    Eller så har du omedvetet ätit någon värktablett med kodein i som du hittat i badrumsskåpet. Lätt hänt ifall en inte är så insatt i läkemedel och dess innehåll och det borde inte vara några problem att i så fall förklara situationen för läkarna. 
Svar på tråden Jag har "spår av narkotika" i blodet??