• Kv32

Hormonprov-viktigt!

Har en fråga till er därute som gjort utredning för barnlöshet. Undrar hur viktigt det är att hormonproverna görs på dag 3 i cykeln? Har läst på flera ställen att det verkar vara så men där jag går gjordes mina hormonprover på dag 18? De sa ingenting om att det skulle vara på dag 3. Har jag fått helt fel svar nu på mina prover tror ni?

• Svar på tråden Hormonprov-viktigt!
  • Pimpinellan

De ska tas runt dag 3,dag 18 blir missvisande. Man tar LH förre äl för att se om nivån är bra. Dag 21 eller en vecka efter äl tar man progestronprov-var du 7 dar efter äl dag 18 tro? TSh kan ju tas när som helst,men jag tog även det dag 3 liksom prolaktin och FSH.

• Kv32
    Pimpinellan skrev 2014-01-25 14:32:55 följande:
    De ska tas runt dag 3,dag 18 blir missvisande. Man tar LH förre äl för att se om nivån är bra. Dag 21 eller en vecka efter äl tar man progestronprov-var du 7 dar efter äl dag 18 tro? TSh kan ju tas när som helst,men jag tog även det dag 3 liksom prolaktin och FSH.
    Är det bara LH provet som är viktigt att ta vid dag 3 då eller blir även FSH och Prolaktin missvisande? Tror inte ens de har tagit prolaktinprov på mig..går i Uppsala så man tycker ju att de borde veta vad dom gör
  • Pimpinellan

Jag har aldrig hört att nån tatt det nån annan dag så jag antar dag 3 är bäst för de andra också. Prolaktin ska alltid tas.

• Kv32
    Pimpinellan skrev 2014-01-25 17:14:29 följande:
    Jag har aldrig hört att nån tatt det nån annan dag så jag antar dag 3 är bäst för de andra också. Prolaktin ska alltid tas.
    Jag blir så trött, känns som att de har gjort massa missar i min utredning :( och då är de ändå en av sveriges största kliniker. Tycker du att jag ska be dom ta om proverna eller vad ska jag göra?
  • Pimpinellan

Be om referensvärden och stämmer inte värdena måste du ta om dem. LH t.e.x blir ju helt galet efter äl. Progesteron ska ju tas senare än dag 18 också och det är i princip det viktigaste provet-beviset på äl eller inte. Känner du dig överlag missnöjd så byt klinik! Det är viktigt både med vad som görs och hur man bemöts och vad för hjälp man får.

Svar på tråden Hormonprov-viktigt!