• Bimbo

Lergigan comp ger missbildningar?

För ett tag sedan fick jag Lergigan comp utskrivet då jag haft det jobbigt med gravidillamående.. men sedan läste jag på burken att Lergigan innehåller Efedrin vilket numera är fförbjudet i hälsokost affärer.. googlar man på Efedrin så kan man läsa att det absolut inte ska användas under graviditet och kan leda till grava missbildningar.. Lergigan innehåller även en stor dos koffein motsvarande i kopp kaffe per tablett.. och alla vet ju att man ska dricka sparsamt med kaffe när man är gravid.. hur nyttigt är det med Lergigan comp egentligen????

• Svar på tråden Lergigan comp ger missbildningar?
  • mammafia84

Ändå är det det vanligaste man skriver ut mot just graviditets illamående och jag äter de nu för andrra gången (andra graviditeten alltså) och min dotter kom ut frisk.

¤Fredrik ^ Oliver ^ Josefine ^ Natalie¤ Kärlek Till Min Familj
  • Bimbo
    mammafia84 skrev 2014-01-25 15:14:44 följande:
    Ändå är det det vanligaste man skriver ut mot just graviditets illamående och jag äter de nu för andrra gången (andra graviditeten alltså) och min dotter kom ut frisk.
    ¤Fredrik ^ Oliver ^ Josefine ^ Natalie¤ Kärlek Till Min Familj

Ja det är mängder med kvinnor som äter det.. så därför tycker jag det är konstigt..
  • LillaJag06

Va?

Jag äter lergigan comp och min läkare sa att jag inte behöver oroa mig alls.

Det kanske gäller extremt stora mängder?

• Flickan och kråkan
    Bimbo skrev 2014-01-25 15:24:09 följande:

Jo men googla på efedrin istället
    Gjorde det och det verkar helt riskfritt i de doser som finns i lergigan comp. Hade ett så känt/vanligt läkemedel varit en riskfaktor för fostret vid graviditet hade det stått i FASS. 
  • Bimbo
    Sweet life skrev 2014-01-25 15:34:46 följande:
    SLUTA googla och använd säkra källor såsom fass.se eller ännu hellre janusinfo där man kan söka på fosterpåverkan av olika läkemedel. Här har du info om efedrin, koffein och prometazin. www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fo... www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fo... www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fo...

Jo jag har läst länkarna och det bekräftar bara min oro. Efedrin har påvisats ha en något högre missbildningsfrekvens och koffein ökar risken för missfall. Prometazin ska inte va farligt.
  • Bimbo
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-25 15:32:26 följande:
    Gjorde det och det verkar helt riskfritt i de doser som finns i lergigan comp. Hade ett så känt/vanligt läkemedel varit en riskfaktor för fostret vid graviditet hade det stått i FASS. 

Men om du läser om efedrin i tex molipect står det inte samma sak så det stämmer inte.
  • Sweet life
    Bimbo skrev 2014-01-25 15:43:55 följande:

Jo jag har läst länkarna och det bekräftar bara min oro. Efedrin har påvisats ha en något högre missbildningsfrekvens och koffein ökar risken för missfall. Prometazin ska inte va farligt.
    Men snälla du... Efedrin visade sig ha en missbildningsfrekvens på 2,3% Normalspannet ligger mellan 2,1 och 2,3 när man gör kliniska tester av läkemedel. 

Men ta det inte då. Det är inte svårare en så, ingen tvingar dig. Men Lergigan comp är det vanliga läkemedlet och skrivs ut till tusentals gravida varje år. Skulle man skriva ut det om det var farligt?
Svar på tråden Lergigan comp ger missbildningar?