• Anonym (studenttjej)

Arbetsgivare, hur ser ni på utbildning vid olika universitet?

Hej!
    Läsåret 2011/2012 läste jag ett års universitetsstudier i den stad där jag är uppväxt. Jag ville testa att plugga det här ämnet för att se om jag var intresserad.

Sedan var det dags att se världen och jag var borta i 1,5 år.
    NU kom jag tillbaka precis innan terminen startade och var tvungen att läsa i samma stad den här terminen av praktiska skäl. Så jag studerar nu termin 3 med samma ämne.

MEN jag har alltid velat studera i en stad norrut. Jag har kommer till sommaren ha 1,5-2 år kvar av min utbildning (till en kandidatexamen) och jag vill jättegärna studera i den staden. Jag känner mig inte hemma här och trivs inte alls. Det känns så tråkigt och litet, och jag vill gärna att de vänner jag skapar under studietiden skall finnas nära var jag bor i framtiden (även om många flyttar efter studierna, så gör långt ifrån alla det).

Så min tanke var att hoppa in på andra året i ett kandidatprogram (som om jag bara läst 1 år och tenta av kurser vid behov) där jag vill plugga.

Jag vet att det här kan verka omständligt och osammanhängande, och vill inte att detta gör att jag inte får jobb. Så arbetsgivare, vad säger ni? Skulle ni anställa någon som tagit sabbatsår OCH bytt universitet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-26 00:18
    Någon som vill svara?

• Svar på tråden Arbetsgivare, hur ser ni på utbildning vid olika universitet?
  • Tow2Mater

Nu är jag inte arbetsgivare, men iallafall. Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle spela nån roll. Du får ju examen från den skola du läser sista kursen vid (normalt examensarbetet). Och "sabbatsår" for att resa är ju en mycket forklarbar sak, som man dessutom lär sig mycket på. Varfor skulle nån se det som negativt? Enda negativa jag kan se är om du borjade vid ett av de stora universiteteten och sen bytte ner dig till en hogskola på en mindre ort, då kanske en fråga om det kan komma. Men att du får en examen är ju det viktiga.

• eZe

Det beror på vilket ämne som utbildningen är inom?
    Men generellt så ja, det spelar roll vid vilken högskolan man läst.

• sextiotalist

När det gäller de etablerade utbildningarna, så har det ringa betydelse, det är den erfarenheten som jag och mina gamla studievänner har erfarenhet av.

Är det däremot vissa anställningar, doktorandtjänst och högre upp, då har universitetet en betydligt större betydelse.

När det gäller de nya utbildningarna, så har det nog en större betydelse, eftersom vissa utbildningar har en väldigt ojämn kvalitet.

• Anonym (ki)

Som jag förstått det så kommer arbetsgivaren inte ens veta om att du läst på olika lärosäten eftersom din examen kommer vara utfärdad på den studieord där du läste den sista kursen på ditt program.

Jag läste tex samtliga kurser utom en på program på umeå universitet. Tog sedan studieuppehåll av diverse olika orsaker och skrev därefter den sista och avslutande kursen i Uppsala. Min examen utfärdades därför i uppsala även om samtliga andra kurser lästes i umeå. Så länge jag inte visar upp alla mina betyg för en framtida arbetsgivare så kommer ingen veta om att jag enbart läst en enda kurs i uppsala (inte för att det spelar någon roll för min del). Har man en examen så brukar inte arbetsgivare bry sig om att kolla igenom vad man har fått för betyg i varje enskild kurs för att få just denna examen. Arbetsgivare vet alltså inte om ifall man har lägsta tänkbara betyg i varenda kurs eller om man haft högsta betyg hela utbildningen igenom - hitills har ingen kollat vad jag haft för betyg utan nöjt sig med att se kopia på examensbeviset.

• Anonym (studenttjej)

Tack för svar!
    Det lugnade mig!

Jag läser ett naturvetenskapligt program med inriktning i ett specifikt ämne. Det är brist på studenter i detta ämne, så många tycker att det är tråkigt/svårt.

Kan det vara så att de inte ens kollar upp det? Jag vet att det skulle kännas mycket bättre om jag flyttade till den andra staden, men har oroart mig över att arbetsgivare tycker att det är oseriöst och haffigt. Men då kanske det är okej?

Jag ångrar att jag inte började i den staden, men det är samtidigt komplicerat att flytta dit tillfälligt när man vill testa ett ämne ifall man vill fortsätta.

Jag skall fundera mer på det här, men då kanske jag vågar byta universitet :)

• Fnulan

För mig skulle det inte ha någon betydelse. Ett sabbatsår kan bero på mycket och oftast faktiskt i positiv anda. Det visar ju på att du tar ditt pluggande seriöst!

• Anonym (studenttjej)
    sextiotalist skrev 2014-01-26 10:15:50 följande:
    När det gäller de etablerade utbildningarna, så har det ringa betydelse, det är den erfarenheten som jag och mina gamla studievänner har erfarenhet av.

Är det däremot vissa anställningar, doktorandtjänst och högre upp, då har universitetet en betydligt större betydelse.

När det gäller de nya utbildningarna, så har det nog en större betydelse, eftersom vissa utbildningar har en väldigt ojämn kvalitet.
    Vet du hur det är med master? Jag tar ju en kandidat, och det finns möjlighet till att ta en master i detta ämne om jag skulle vilja det. Tror du att de ser negativt på det på intagningen till masterutbildningen?

Denna utbildning skiljer sig lite från olika universitet. Alla universitet har valt hur mycket tillämpning de har till ämnet och hur mycket kurser de har i det "rena" ämnet.
  • Anonym (studenttjej)
    Tow2Mater skrev 2014-01-26 01:19:43 följande:
    Nu är jag inte arbetsgivare, men iallafall. Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle spela nån roll. Du får ju examen från den skola du läser sista kursen vid (normalt examensarbetet). Och "sabbatsår" for att resa är ju en mycket forklarbar sak, som man dessutom lär sig mycket på. Varfor skulle nån se det som negativt? Enda negativa jag kan se är om du borjade vid ett av de stora universiteteten och sen bytte ner dig till en hogskola på en mindre ort, då kanske en fråga om det kan komma. Men att du får en examen är ju det viktiga.
    Hur visste du att jag började på något av de stora univeriteten och byter ned mig? Men det var rätt :) Jag går nu på ett av Sveriges 3 mest etablerade universitet och det nya är inte lika känt.
  • Anonym (studenttjej)
    Fnulan skrev 2014-01-26 22:20:38 följande:
    För mig skulle det inte ha någon betydelse. Ett sabbatsår kan bero på mycket och oftast faktiskt i positiv anda. Det visar ju på att du tar ditt pluggande seriöst!
    Vad tyder på att jag tar mitt pluggande seriöst? Att jag kommer tillbaka?
  • Fnulan
    Anonym (studenttjej) skrev 2014-01-26 22:24:18 följande:
    Vad tyder på att jag tar mitt pluggande seriöst? Att jag kommer tillbaka?
    Nej jag menar att en paus ibland är för att man inte orkar plugga. Vissa flummar då igenom ett år på ett program. Men vissa tar ett sabbatsår för att sen satsa ordentligt. KOmmer du tillbaka efter ett sabbatsår så vill du ju verkligen
  • Tow2Mater
    Anonym (studenttjej) skrev 2014-01-26 22:23:06 följande:
    Hur visste du att jag började på något av de stora univeriteten och byter ned mig? Men det var rätt :) Jag går nu på ett av Sveriges 3 mest etablerade universitet och det nya är inte lika känt.
    ha ha. Gjorde själv samma. Men har inte hort nåt negativt om det alls.
  • Anonym (studenttjej)
    Fnulan skrev 2014-01-26 22:29:44 följande:
    Nej jag menar att en paus ibland är för att man inte orkar plugga. Vissa flummar då igenom ett år på ett program. Men vissa tar ett sabbatsår för att sen satsa ordentligt. KOmmer du tillbaka efter ett sabbatsår så vill du ju verkligen
    Då förstår jag!
  • sextiotalist
    Anonym (studenttjej) skrev 2014-01-26 22:21:12 följande:
    Vet du hur det är med master? Jag tar ju en kandidat, och det finns möjlighet till att ta en master i detta ämne om jag skulle vilja det. Tror du att de ser negativt på det på intagningen till masterutbildningen?

Denna utbildning skiljer sig lite från olika universitet. Alla universitet har valt hur mycket tillämpning de har till ämnet och hur mycket kurser de har i det "rena" ämnet.
    Nu räknades min utbildning som master, men då var det inte formellt (civilingenjörsutbildning), så jag vet inte skillnaden
  • Anonym (FH)
    Anonym (studenttjej) skrev 2014-01-25 19:08:52 följande:
    xxxxxxxxxxx

Jag vet att det här kan verka omständligt och osammanhängande, och vill inte att detta gör att jag inte får jobb. Så arbetsgivare, vad säger ni? Skulle ni anställa någon som tagit sabbatsår OCH bytt universitet?

xxxxxxxxxxxxx

Jag deltar i rekryteringar till vårt företag.

Sabbatsår och byte av skola är inte belastande OM det nu inte är så att sabbatsåret beror på att man suttit i fängelse eller nåt för då tittar man lite extra på det.
  • Anonym (studenttjej)
    Anonym (FH) skrev 2014-01-30 23:08:06 följande:

Jag deltar i rekryteringar till vårt företag.

Sabbatsår och byte av skola är inte belastande OM det nu inte är så att sabbatsåret beror på att man suttit i fängelse eller nåt för då tittar man lite extra på det.
    Haha. Fängelse har jag inte suttit i :) Varit i USA och lärt mig flytande engelska har jag dock ;)
    Tack för svar! Vad glad jag blir när jag läser alla svar!
  • Ounn

Nu anställer jag främst ekonomer, som det finns en hel uppsjö av numera, av blandad kvalitet. Så länge det rör sig om något av de "stora" spelar det ingen roll alls. Pratar vi om småstadsskolorna tänker jag en gång extra. Det har gått inflation i ekonomiutbildningen.

• sportpappa

Jag anställer folk efter vilken kompetens och erfarenhet de har.
    Om de inte har någon erfarenhet så vill jag se vilka hobbyprojekt de gjort som visar på hur ambitiösa och initiativrika de är. Eftersom jag sysslar med systemutveckling så förutsätter jag att man gjort olika projekt på fritiden (särskilt om man ska få jobb som nyexad). Systemutveckling är för mig en livsstil. Att bara ha det som ett jobb fungerar inte så bra om man vill komma någon vart.

Sen finns det säkert mängder med arbetsgivare som inte bryr sig om det som är det viktiga utan stirrar blint på alla papper som de arbetssökande skickar in och reagerar på "hål" i CV:et eller att man bytt studieort. En sån arbetsgivare skulle jag inte vilja ha i vilket fall. I så fall är det bra att bli bortsållad.

• Anonym (ki)
    Ounn skrev 2014-02-01 11:05:17 följande:
    Nu anställer jag främst ekonomer, som det finns en hel uppsjö av numera, av blandad kvalitet. Så länge det rör sig om något av de "stora" spelar det ingen roll alls. Pratar vi om småstadsskolorna tänker jag en gång extra. Det har gått inflation i ekonomiutbildningen.
    Jag förmodar att vi nu talar om högskoleekonomer? 

Ska jag vara ärligt så har jag läst större delen av min utbildning i umeå, dock inte ekonomi i det här fallet, tyckte faktiskt inte att det var så bra även om skolan har viss status. Uppsala var bättre. Men när jag läst andra utbildningar o tagit examen i annat ämne så tycker jag faktiskt att min "småstadsskola" var betydligt bättre än föregående sett till kvalitén på undervisningen och allting runt omkring. Kraven på studenternas prestation var även märkbart högre. Antar att det är olika inom olika utbildningar, men vill bara inflika att ALLA småstadsskolor inte behöver ha en  lägre kvalitet än stora anrika universitet per automatik. Synd om arbetsgivare resonerar på det viset då liten högskola inte per automatik är sämre än stort universitet!
  • Anonym (440hp)

Jag har 440hp från totalt fyra högskolor/universitet, ingen arbetsgivare har kommenterat det negativt.

• Ounn
    Anonym (ki) skrev 2014-02-01 20:53:52 följande:
    Jag förmodar att vi nu talar om högskoleekonomer?  Ska jag vara ärligt så har jag läst större delen av min utbildning i umeå, dock inte ekonomi i det här fallet, tyckte faktiskt inte att det var så bra även om skolan har viss status. Uppsala var bättre. Men när jag läst andra utbildningar o tagit examen i annat ämne så tycker jag faktiskt att min "småstadsskola" var betydligt bättre än föregående sett till kvalitén på undervisningen och allting runt omkring. Kraven på studenternas prestation var även märkbart högre. Antar att det är olika inom olika utbildningar, men vill bara inflika att ALLA småstadsskolor inte behöver ha en  lägre kvalitet än stora anrika universitet per automatik. Synd om arbetsgivare resonerar på det viset då liten högskola inte per automatik är sämre än stort universitet!

Jag tror att du tolkade mitt inlägg lite för bokstavligt. Har jag två kandidater med likvärdiga cv:n sållar jag automatiskt inte bort den som kommer från den mindre etablerade skolan, men de stora(i mina ögon, HHS,LU,UU,SU och HHG) borgar ändå för en viss kvalitet. Än en gång, i mina ögon. Vi låter alltid kandidaterna lösa ett case för att se hur deras problemlösningsförmåga och kreativitet är. I slutändan handlar det om individen men en etablerad skola är aldrig en nackdel.
Svar på tråden Arbetsgivare, hur ser ni på utbildning vid olika universitet?