• snusmumriken03

Måla när man är gravid

Hej!

Jag har äntligen blivit gravid efter 8 års försök (lyckades med ivf)

Jag är nu i vecka 16 och mår väldigt bra, har för det mesta mycket energi och vill så gärna "göra klart" en del innan bebis kommer. 
    Undrar om det är farligt för mig eller barnet om jag målar väggarna i sovrummet. Tänkte använda färg från Rusta. Jag har målat med den förr och tycker inte den luktar så stark.

Vad tror ni? Kan det på något sätt vara skadligt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Måla när man är gravid
  • Jill 79

Tror det beror på vilken färg. Kommer inte ihåg om det är något med oljebaserade att göra. Jag målade om vardagsrummet när jag var i typ v. 25. Blev jätte dålig efteråt. Låg och spydde i två dagar, så det vsr nog inte jätte smart.

• Jacqueline

Vattenlöslig färg är i regel giftfri men tänk på god ventilation och ta gärna många pauser :) grattis till graviditeten!

• snusmumriken03

Tack så mycket! :)

Är ju så glad att det äntligen lyckats och vill ju inte ta några risker men samtidigt vill man ju göra det så fint som möjligt innan :) 

Det är vattenlöslig färg och det är inte väldigt mycket vägg som ska målas.. så kanske man kan klara det..

• Malima

Du kanske kan ha en såndär skyddsmask så du inte andas in ångorna? För att vara på den säkra sidan?

• lilla Vilda

Jag kollade upp det under första graviditeten då vi renoverade och det finns ett värde som heter VOC - det ska inte vara högre än 30 gr/liter vid målning inomhus även om du använder mask/vädrar bra!

Om värdet inte står på burken får du ringa tillverkaren och fråga.

Lycka till!

• sms86

Hej.
    Jag jobbar i en färg butik och skulle bara vilja tipsa dej om en produkt som heter Lady Sensitive från märket Jotun.
    Den kan man använda som gravid eller om man har allergier utan att det är någon fara.
    Finns i bland annat butiker som colorama, nordsjö idé och design.

du kan läsa om den här. Går att få i princip vilken kulör du vill.
    http://lady.jotun.se/produkter/lady-sensitive

Lycka till!

Kram Sandra
    (gravid i vecka 18)

• snusmumriken03

Tack för svaren! 
    Ska börja måla nu medans jag fortfarande orkar :)
    Jotun känner jag till så ska absolut kolla upp det.

Kram på er!

Svar på tråden Måla när man är gravid