• Anonym (allergiker)

Vilka latexfria kondomer är "värmefria"?

Jag är latexallergiker, vilket i stort sett även gör mig till kondomallergiker. Åtminstonde av de vanliga, billiga, sorterna som säljs överallt.

Jag är inte extremkänslig, men med vanliga kondomer känns det ungefär som att jag haft sex med ett rivjärn resten av dagen. Inte speciellt kul.

Jag vet att det finns latexfria kondomer, men de är baske mig inte heller bra. Efter att jag fick barn testade jag och barnets far flera olika märken. Ett var som en påse som inte satt tajt (och så skulle den vara) men det funkade bara inte för någon av oss. RFSU's var "värmeledande för extra skön känsla", jag höll på dö. Kändes som att han körde glödande järnspett i mig.

Nu är jag singel och ska ansvara för mina egna kondominköp, vilket är helt okej. MEN nu när jag läser på om olika märken så lär jag mig att det där värmeöverförandet, det beror på att det latexfria materialet är väldigt värmeledande.
    Så nu undrar jag om det finns någon med erfarenhet som kan berätta vilket märke/sort som leder minst värme?

• Svar på tråden Vilka latexfria kondomer är "värmefria"?
  • exceptionell

Jag har tyvärr inget att säga om det du frågar om. Men när du hittar en partner igen så kan jag tipsa om att skaffa femcap, ett slags pessar som är tillverkat helt i silikon. Hormonfritt och utan biverkningar. Det fungerar superbra för mig! Jag är också känslig för latex och tyckte det var jobbigt och dyrt att hitta andra kondomalternativ. 

• Anonym (allergiker)

Nej. Klarar inte att ha något uppstoppat. Har obehag av minsta storleken tamponger.

• Anonym (allergiker)

Dessutom skyddar kondomer mot mer än graviditet.

• exceptionell

Jag klarar inte heller av tamponger, men pessar har jag inte problem med alls. Jag tror det är för att tampongen är torr och suger upp all vätska, samt sitter på ett sätt som gör att jag känner den mer. Pessaret kletar man in med massa gel och sen känner jag den inte alls när den väl sitter på plats. 

Kondom har en säkerhet på 85-98%, och pessar har en säkerhet på 84-94%, så det är ingen större skillnad. 

• exceptionell

Kan tillägga att jag har vestibulit också, så jag är verkligen känslig där nere. Men pessaret funkar ändå. :)

• Anonym (allergiker)

Pessar skyddar inte mot sexuellt överförbara sjukdomar.

• exceptionell

Nej, det är därför jag skrev att det är ett alternativ när du funnit en ny partner. :) 

• Anonym (allergiker)

Och vad säger att den partnern kommer vara fri från sådana sjukdomar? Vissa av dem är livslånga.

• Anonym (23)

Det är ju självklart något han får kolla innan ni slutar med skydd, svårare är det inte!

• exceptionell

Det normala är väl att när man gängat sig med någon kollar man om man är frisk och sedan byter man kondomerna mot annat preventivmedel....? 

• Anonym (Pessar helt ok.)

Jag trivs också med pessar. Avskyr hormoner och även kondom.

Kill- och tjejkondom är det som skyddar allra bäst mot könssjukdomar.
    Men pessar minskar också risken för könssjukdomar. För receptorer för virus och bakterier huserar mest på livmodertappen som är skyddad av pessaret.
    Framförallt HIV, men när det gäller t ex kondylom är det ju väldigt smittsamt. Kondom skyddar inte heller 100% mot smitta.

Pessar, i alla fall, femcap, känns överhuvudtaget inte för mig. Och jag erkänner att jag inte riktigt fattar hur de som inte vill ha nåt uppstoppat i slidan klarar av samlag? Eller TS menar du nåt som ligger kvar? Ja, jag fixar inte tamponger. Inte de hårda menskopparna heller, har min femcap som menskopp. Funkar bra för mig.

Fast alla får väl hitta den metod som passar för dem. TS mejla ock fråga på www.kondomkungen.se De har ju tvärkoll.

Själv föredrar jag att ligga med dem utan könssjukdomar. Jodå, det går att kolla och vissa killar går det att lita på.

• Anonym (allergiker)

Givetvis är drömmen att kunna skippa kondom, och ha sex utan. Men nu vet man aldrig vem man faller för och vad de har i bagaget. Kan ju även vara jag som är smittobärande och inte vill ge vidare det.

Dessutom, vid tillfälligare förbindelser är min erfarenhet att killar med självbevarelsedrift vill använda kondom. Då lär inte "jag använder pessar" vara betryggande (tror det kommer vara ung som att säga jag äter p-piller) medan de flesta nog kan tänka sig att använda latexfritt istället.

Svar på tråden Vilka latexfria kondomer är "värmefria"?