• annanasglass

Äter du den rekommenderade mängden frukt och grönt (500g) per dag?

Satt och åt frukost och insåg att jag kom upp i Livsmedelsverkets dagsbehov av frukt och grönt redan. Funderade på hur det är för andra, kommer ni upp i dagsbehovet frukt och grönt under en dag? Det handlar alltså om 500 gram, eller "3 frukter och 2 rejäla nävar grönsaker" som livsmedelsverket uttrycker det. Om inte, hur mycket äter du? Vad för slags frukt/grönsaker väljer du? Eller du kanske äter flera kilo varje dag? Berätta =)

Själv drack jag 1 glas juice, åt ca 100 gram grönkål, ca 100 gram grönsaksstavar och 280 gram bönor till frukost vilket blir ca 500 gram frukt och grönt.

"Vad är frukt och grönt?

Med frukt och grönt menas livsmedel från matcirkelns tre sektorer frukt och bär, grönsaker respektive rotfrukter.

I gruppen frukt och bär ingår, förutom färsk frukt och färska bär, även torkad frukt och juice.

Till grönsaker hör till exempel kål, tomater, broccoli, paprika och bladgrönsaker, som mangold, spenat och sallat. Ärtväxter – eller baljväxter som ärtor, bönor och linser, räknas också hit.

Rotfrukterna morot, rödbeta, kålrot, rova med flera är en annan viktig del av ”gröntgruppen”. Potatis är också nyttig och innehåller både fibrer, mineraler och vitaminer - särskilt vitamin C.

Potatis räknas inte in i Livsmedelsverkets kostråd om frukt och grönt."

Källa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Vuxna/Frukt-och-gront-/

• Svar på tråden Äter du den rekommenderade mängden frukt och grönt (500g) per dag?
  • aleakim

Vissa dagar äter jag den mängden flera gånger om, andra äter jag kanske en näve grönt. Jämnar nog ut sig i slutändan.

• Evm

Nej rätt långt ifrån. Äter lite grönsaker till varje måltid, ofta tomat, gurka eller paprika på frukostmackan och 0-2 frukter per dag.

• annanasglass

Kul att läsa! Skriv gärna vad ni äter för grönsaker osv. också! =)

• Nashico

Jag är dålig på grönsaksbiten men frukt får jag i mig gott av. Det går också i perioder beroende på säsong av grönsaker och frukt. 

• kouki

Äter tre nävar frukt/grönt till varje måltid. 

Blir mycket zucchini, tomater, morötter, gurka, paprika, broccoli, purjolök, 
    Samt äpplen, apelsiner, clementiner, lycheefrukt ...

Kommer inte på mer för tillfället^^

• Ingela 885

Jag äter säkert mer än 500g om dagen bara av grönt. Mycket av de vanligare rotfrukterna blir det nu på vintern samt lök, blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål, gröna bönor, gröna ärter, purjolök, tomater, zuccini. Och så potatis förstås. Däremot äter jag nog inte tre frukter alla dagar.

• Keffria

Ja. Brukar göra en smoothie på ruccola, bär, mango och apelsin på morgonen. Sen blir det grönsaker till alla måltider.

Svar på tråden Äter du den rekommenderade mängden frukt och grönt (500g) per dag?