• Anonym (Sjuk?)

Feber 38.5, frossa igår och andningsfrekvens över 30/min (vuxen)...

Hej! Är det dags att ringa 1177? Mådde lite risigt igår morse men en Alvedon fixade det. Blev sämre först på kvällen och tog 2 Alvedon. Nu när jag vaknade till vid 06 frös jag, tog tempen 38.5, är lätt andfådd (30 andetag per minut) och hostar till och från. Det är ingen torrhosta utan der kommer lite lite slem. Mellan den 9/12-13 till 20/1-14 har jag ätit antibiotika i 3 omgångar, jag gissar att mitt immunförsvar är ganska väck. Kan det vara lunginflammation? Minst inte att jag varit andfådd av förkylning förut...

• Svar på tråden Feber 38.5, frossa igår och andningsfrekvens över 30/min (vuxen)...
  • Anonym (skärpning)

Varför ska du ringa 1177?

Om du har lite lätt feber så låt febern rasa i kroppen och fixa bort viruset/bakterierna utan att ta alvedon för minsta lilla. Det går över och nej, det låter inte som lunginflammation.

• Anonym (Sjuk?)
    Anonym (skärpning) skrev 2014-01-26 07:14:49 följande:
    Varför ska du ringa 1177? Om du har lite lätt feber så låt febern rasa i kroppen och fixa bort viruset/bakterierna utan att ta alvedon för minsta lilla. Det går över och nej, det låter inte som lunginflammation.

Tänkte mer på om immunförsvaret är nedsatt eftersom jag ätit så mycket antibiotika? Känner inte igen att ha feber vid förkylning inte heller att vara andfådd... Jag får se hur dagen utvecklar sig....
  • Anonym (skärpning)
    Anonym (Sjuk?) skrev 2014-01-26 07:32:24 följande:

Tänkte mer på om immunförsvaret är nedsatt eftersom jag ätit så mycket antibiotika? Känner inte igen att ha feber vid förkylning inte heller att vara andfådd... Jag får se hur dagen utvecklar sig....
    Jaha, men varför behöver du ringa 1177 för det? Ett nedsatt immunförsvar behöver lite arbete, bra mat, och goda magbakterier för att komma på topp igen. Det är inget farligt och man behöver verkligen inte kontakt med sjukvården förrän man drabbas av t.ex influensa.

Vad tänker du att sjukvården skulle kunna göra åt en ev. sekundär immunbrist?
  • Aileen Allannah

Klart du kan ringa 1177 för att få svar från ett proffs, det är antagligen ingenting farligt alls, men ring och kolla du. Krya på dig!

• Anonym (:))

Bättre att ringa 1177 än att oroa sig och fundera på om du behöver medicinsk hjälp eller inte. Det är ju detta 1177 är till för:)

Krya på dig!

• Anonym (skärpning)
    Anonym (:)) skrev 2014-01-26 08:09:51 följande:
    Bättre att ringa 1177 än att oroa sig och fundera på om du behöver medicinsk hjälp eller inte. Det är ju detta 1177 är till för:)

Krya på dig!
    Visst. Dock låter det som om Ts har en vanlig luftrörskatarr.
  • Anonym (men)

Men varför INTE ringa 1177? Det är väl det bästa man kan göra om man är orolig eller funderar över något som rör hälsan. Det drabbar ju ingen annan som väntar på akutvård och jag tror inte att sköterskorna som svarar i telefonen tar illa upp heller.

• Anonym (Sjuk?)
    Anonym (skärpning) skrev 2014-01-26 07:54:42 följande:
    Jaha, men varför behöver du ringa 1177 för det? Ett nedsatt immunförsvar behöver lite arbete, bra mat, och goda magbakterier för att komma på topp igen. Det är inget farligt och man behöver verkligen inte kontakt med sjukvården förrän man drabbas av t.ex influensa. Vad tänker du att sjukvården skulle kunna göra åt en ev. sekundär immunbrist?

Strax innan jul var jag inlagd med misstanke om bakteriell hjärnhinneinflammation (vilket det som tur var inte var), de hittade inget infektionsfokus men allt tydde på att jag hade bakterieinfektion (hög crp, förhöjda vita, 110-160 slag/min i puls, lågt blodtryck och feber). Ca 2 v senare svullnade en lymfkörtel upp i halsen och blev så stor att jag inte kunde svälja min saliv, detta gick fort bara på 2h. Återigen bakteriellt och antibiotikakur. Det har varit så mycket konstigt med kroppen nu utan att jag fått svar på varför att man nu blir paranoid när man vaknar med frossa, andfåddhet och feber. Ska ta det lugnt och se vad som sker.
  • Anonym (Sjuk?)

Jag är på sjukhuset sedan i måndags och får nu intravenös antibiotika. Läkarna säger kraftig virusinfektion med sekundär bakterieinfektion. Åkte in i måndags när jag frös mer än livet själv, inte kunde gå pga muskelsvaghet i benen och var andfådd. Hade då 39,4 i temp, puls på 112. Crp (infektionsvärdet) var då 45 vilket talar för virus. Nästa morgon var crp 75 (börjar luta åt bakterier), får 2 nya feberfrossor under tisdagen, ingen svarar bra på Alvedon. Den sista frossan tog tempen till 40+. Crp ni imorse 103. Har haft ytterligare 2 frossor. Min magkänsla hade rätt tyvärr

• EmsanPemsan

Usch din stackare! Krya på dig och hoppas dom hittar felet och att du snart blir frisk! Och du lyssna alltid på din egen magkänsla(vilket visade sig vara rätt) lycka till!

• Signa tur

Åh vilken tur att du gick på din magkänsla! Snopet för de som var otrevliga i tråden och inte ens ansåg du skulle ringa 1177. Funderar över vem som känner din kropp bäst, de eller du?

Hoppas nu du kryar på dig snart och att du fortsätter gå på din magkänsla framöver!

• Aileen Allannah
    Anonym (Sjuk?) skrev 2014-01-29 17:22:31 följande:
    Jag är på sjukhuset sedan i måndags och får nu intravenös antibiotika. Läkarna säger kraftig virusinfektion med sekundär bakterieinfektion. Åkte in i måndags när jag frös mer än livet själv, inte kunde gå pga muskelsvaghet i benen och var andfådd. Hade då 39,4 i temp, puls på 112. Crp (infektionsvärdet) var då 45 vilket talar för virus. Nästa morgon var crp 75 (börjar luta åt bakterier), får 2 nya feberfrossor under tisdagen, ingen svarar bra på Alvedon. Den sista frossan tog tempen till 40+. Crp ni imorse 103. Har haft ytterligare 2 frossor. Min magkänsla hade rätt tyvärr
    Din stackare. Tur att du i alla fall är på sjukhuset! Krya på dig!
Svar på tråden Feber 38.5, frossa igår och andningsfrekvens över 30/min (vuxen)...