• fredri­kohlso­n
    Äldre 26 Jan 10:27
    13345 visningar
    23 svar
    23
    13345

    Frustrerad över iPad-användande

    Jag har ett problem, en fundering som gäckar mig och som har gäckat mig en tid nu. I det här inlägget vill jag inte ha svar från experter som tror sig veta alla barns bästa, jag vill heller inte veta hur mycket du kan om barn. Det jag önskar med den här tråden är att få hjälp med hur jag ska tackla en situation som jag finner väldigt frustrerande.

    Vi har en iPad, min tanke när jag skaffade den var att ha den för att titta på play-kanaler vilket den också används till, flitigt. Ett problem som uppstått är att det första barnen gör på morgonen när dom vaknar är att gå in till mig och hämta iPad:en och sedan sitter dom och tittar på Barnkanalen och YouTube (barnfilmer och sånger). Jag är frustrerad i situationen och vet inte hur jag ska tackla den. Jag vet inte om jag ska låta dom sitta och titta obegränsat eller om jag ska peka med hela handen och bestämma vissa tider eller liknande.

    Ofta tittar dom bara några sekunder på varje program dom startar och där ringer det en klocka hos mig, 'stress' tänker jag, det man läst så mycket om att tekniken gör oss rastlösa och vill att allt ska ske nu. Jag blir arg när dom hela tiden byter mellan olika program och säger att dom borde titta färdigt på det dom börjat titta på. Men vad tjänar det till egentligen? En sekund senare byter dom program i alla fall.

    Jag har svårt att fatta mig kort i denna frustrerade fundering då det är många tankar som rusar genom huvudet angående iPad:en. *Gör den barnen stressade?", "Är jag en dålig förälder som låter dom sitta med iPad:en så mycket?", ja åt det hållet går mina tankar.

    Vi har inga spel på iPad:en utan bara play-kanaler som barnen använder. Även på deras dagis har dom skaffat iPad med en massa spel på, lärorika spel säger fröknarna, men jag är tveksam och misstänker slapphet. Samtidigt måste jag i och med det tveka på mig själv i samma fråga och fundera på om jag också är slapp. Jag vet att jag är en väldigt bekväm person som gärna inte lyfter ett finger i onödan och jag är väldigt dålig på att aktivera barnen.


    Hjälp mig i min fundering och i min frustration över denna lilla elektroniska apparat som skapat så mycket debatt. Ni har eller känner säkert någon som har liknande funderingar.

    Hur ska jag gå till väga för att minska användandet av iPad:en och få dom att göra mer "klassiska" saker som att leka med leksaker och med varandra?


     

  • Svar på tråden Frustrerad över iPad-användande
  • Äldre 26 Jan 10:34
    #1

    Ge dem inte iPaden bara för att de frågar efter den.

    Säg när det passar "Ja, du kan få titta på paddan i en stund."

    Och så sitter du tillsammans med barnet och småpratar lite om det ni ser. "Oj, fick vi inte höra klart den sången? Varför inte det? Jaha. Vad ska vi se nu då? Vad är detta för nåt?"

    När du tycker det räcker säger du "Nu räcker det med padda. Du får välja EN film eller sång till och sedan lägger vi undan den." Och sedan tar du undan paddan. "Man kan inte sitta med paddan hela tiden. Nu bygger vi nåt med klossarna. Ska vi bygga ett torn?"

    Det kommer bli gnäll i början men det får man ta. Det är nästan skrämmande hur länge barn kan sitta med de där, om de får.


    42.
  • Äldre 26 Jan 10:36
    #2

    Hur gamla är barnen? Om de inte är alltför gamla (dvs lättare att lura) så skulle jag gömma den på kvällen och helt enkelt säga att den gått sönder när de kommer in på morgonen för att hämta den. Tror du att det skulle funka?

  • Äldre 26 Jan 10:37
    #3
    Ramborg skrev 2014-01-26 10:34:41 följande:

    Ge dem inte iPaden bara för att de frågar efter den.

    Säg när det passar "Ja, du kan få titta på paddan i en stund."

    Och så sitter du tillsammans med barnet och småpratar lite om det ni ser. "Oj, fick vi inte höra klart den sången? Varför inte det? Jaha. Vad ska vi se nu då? Vad är detta för nåt?"

    När du tycker det räcker säger du "Nu räcker det med padda. Du får välja EN film eller sång till och sedan lägger vi undan den." Och sedan tar du undan paddan. "Man kan inte sitta med paddan hela tiden. Nu bygger vi nåt med klossarna. Ska vi bygga ett torn?"

    Det kommer bli gnäll i början men det får man ta. Det är nästan skrämmande hur länge barn kan sitta med de där, om de får.


    42.
    Också ett bra alternativ.
  • Äldre 26 Jan 10:47
    #4

    Ja, filmer, paddor och smartphones är farligt "bra" barnvakter, vilket säkert får många föräldrar att tillåta tittande och spelande mer än de egentligen vill, och samtidigt drabbas av dåligt samvete...

    Vi har en liten kille på 3 år och 3 månader. Han gillar vår IPad, och använder den gärna.
    Men han är inte "besatt" av den så att han måste ha den varje dag. Inte än, i alla fall...
    Vissa dagar glömmer han den, medan andra dagar är han mer sugen. Så vissa dagar måste vi begränsa honom. För det ser jag som en självklarhet att man ska göra som förälder.
    Visst hade det varit fint att kunna ha paddan liggande, fritt tillgänglig, som alla andra leksaker och inte behöva ha speciella restriktioner just kring den. Men det funkar, som bekant, sällan. Dragningskraften är för stor...

    Men vår son får använda den max 1 timme per dag. Ibland blir det ingenting, ibland 20-30 min, medan vissa dagar blir det en timme, och då bryter vi.
    Vi bestämmer i förväg, att "nu får du sitta en liten stund, tills det är dags att äta/gå ut/bada" etc. Funkar oftast bra.

    Det finns mycket bra med en IPad. Många bra spel. Jag ser ju hellre att sonen spelar på den, än att han bara sitter och tittar på Youtube eller SVTPlay, eftersom det senare är mer passivt. Och enligt forskningen så vet man att TV-tittande/film i alltför stor dos kan ha negativ effekt på små barn.

    Hur gamla är dina barn?

  • fredri­kohlso­n
    Äldre 26 Jan 10:56
    #5

    Tack för svaren! Största dottern är precis fyllda 5 och minsta blir 4 i Maj.

  • Äldre 26 Jan 11:59
    #6

    Jag tycker att Natulciens förslag om begränsning låter bra. Kanske med en 'detoxperiod' först (paddan är 'trasig' och på 'lagning') och sen när du återinför användandet så begränsar du ordentligt och kanske sitter med och styr lite som Ramborg föreslog.

  • Äldre 26 Jan 12:03
    #7

    Jag förstår inte ens varför man låter barn använda ipad!! att säga att den är lärorikt är att förolämpa sin egna uppväxt och kalla sig dum i huvudet!

  • Äldre 26 Jan 12:31
    #8
    Zunrose skrev 2014-01-26 12:03:58 följande:
    Jag förstår inte ens varför man låter barn använda ipad!! att säga att den är lärorikt är att förolämpa sin egna uppväxt och kalla sig dum i huvudet!



    ...säger någon med fullständigt grepp om grammatik och interpunktion.
    42.
  • Äldre 26 Jan 12:31
    #9

    Vi slår ibland över den på flightmode, så funkar ej internet, Barnkanalen och youtube. men apparna funkar (visa ej hur man slår av/på flightmode..). Hellre att barnen sitter och lär sig siffror eller färglägger något, än zappar mellan olika filmer tycker jag.

  • Äldre 26 Jan 12:39
    #10
    honeydew skrev 2014-01-26 12:31:57 följande:
    Vi slår ibland över den på flightmode, så funkar ej internet, Barnkanalen och youtube. men apparna funkar (visa ej hur man slår av/på flightmode..). Hellre att barnen sitter och lär sig siffror eller färglägger något, än zappar mellan olika filmer tycker jag.
    Håller med. Film ser de nästan aldrig på ipaden. Har en 4,5-åring och 6-åring som i dessa tider (väder och vind) gärna vill sitta med ipaden, men aldrig ensamma (det tycker de är tråkigt)  och det blir rätt bra och livliga diskussioner som förs dem emellan kring problemlösningar och hur man ska göra etc. När det är "ute-årstider" så ser vi inte skymten av ipaden.
Svar på tråden Frustrerad över iPad-användande