• Madeleine 89

Orolig över för få och svaga fosterrörelser

Detta är mitt fjärde barn, därför antog jag att jag skulle känna fosterrörelser tidigt i graviditeten. Men det tog fram till vecka 18-19 tills jag verkligen var säker på att det var fostret jag kände av.

Nu är jag i vecka 21 (20+4) och känner av bebisen varje dag, men tycker att det är alldeles för sällan och att de är för svaga. Känns absolut inte på utsidan.

Mest av allt känner jag om jag ligger på mage. Allt såg fint ut på RUL, moderkakan i bakvägg.

Min mage har växt otroligt snabbt och den är stor. Om det nu kan ha med saken att göra?

Har tänkt ringa min bm för att fråga om detta är normalt, men känner mig så dum eftersom att jag faktiskt känner och vet att bebisen lever.

Är rädd att den ska vara svag och sjuk? Någon som har haft liknande upplevelse och funderingar som mig?

• Svar på tråden Orolig över för få och svaga fosterrörelser
  • Frökenolson

JAg har bara ett barn men han var inte alltid så aktiv i magen, ville också känna mer/oftare även om jag kände ganska tidigt.
    Han är två år nu och fortfarande en lugn, go och glad kille =)

• Flickan och kråkan

Jag har tre barn och sista var den mest stillsamma. Det är jobbigt att ha stillsamma barn i magen. Jag var periodvis (inte minst mot slutet) oerhört orolig. Han är idag 7 månader och kan förstå att han var stillsam i magen. Han är världens mest nöjda bebis. Han är glad och till freds mest hela tiden. Lättflörtad och social....ja, bara superlätt att ha att göra med. Han har ingen brådska någonstans utan sitter nöjt och betraktar allt som händer runt omkring honom i relativ tystnad

Mellansonen var som en virvelvind i magen. Han är idag 4,5 och en känslomänniska ut i fingerspetsarna. Allt är högt och lågt, kraftiga känsloutbrott över allt och inget. Som bebis skulle han alltid vidare, ville inte sitta, ville inte ligga......bara iväg .

Förstår att du är orolig. Nu föddes min lilla trea på gränsen till tillväxthämmad. Magen slutade växa  under ett par veckor i tredje trimestern, men det berodde troligtvis på mycket sjukdom tätt i den vevan (jag fick influensa med hög feber och sedan magsjuka direkt på det). Även om han var liten så var det en liten hungrig piggelin som kom ut. Hade ätit upp sig till medelkurvorna både längd och vikt efter 2 veckor lite drygt.

Svar på tråden Orolig över för få och svaga fosterrörelser