• mammasofie

graviditetsdiabetes?

För två veckor sedan var jag och gjorde glukosbelastning på sjukhuset då jag tidigare fått en son som vägde över 4500g.
    Värdet två timmar efter jag druckit sockerlösningen var 11.6 och de konstaterade graviditetsdiabetes.
    Jag har ätit väldigt dålig mat innan och godis/sötsaker väldigt ofta och jag förstår att detta kan ha bidragit till det höga värdet.

Efter belastningen ändrade jag mina matvanor totalt och åt inget sött alls och enbart nyckelhålsmärkt bröd, samt mindre kolhydrater till maten och mer grönsaker.
    Jag fick börja testa blodsockret hemma och Alla mina värden har sedan dess legat perfekt! Alltid under 6, även två timmar efter måltid. Ligger på mellan 4-5 varje morgon och två timmar efter måltid likadant. Det högsta jag mätt upp till är 5.8 två timmar efter måltid.

I fredags åt vi tacos, jag åt en vetetortilla och sedan 2 sådana hårda skal. Två timmar efter måltiden låg jag på 5.1.
    Provade då att äta 3 bitar vanlig mörk choklad, mätte två timmar efter det och då låg blodsockret på 5.
    Nu har detta gjort mig väldigt kluven... När jag gjorde belastningen var glaset med sockerlösningen kladdigt, alltså kom mina fingrar i kontakt med den söta lösningen. Sköterskan som stack mig efter två timmar torkade endast av mitt finger med torrt papper och hon torkade inte heller bort den första droppen blod utan använde den första droppen som kom ut. Kan detta ha bidragit till ett felaktigt blodsocker? I kombination med mina urdåliga matvanor jag hade innan?

Hur mycket motsvarar de där 200ml sockerlösning? Funderar starkt på att köpa 1-2 hg godis och äta, för att sedan testa blodsockret två timmar senare. Ligger jag helt normalt då, så borde jag väl inte ha graviditetsdiabetes?

Detta gör mig knäpp.. Självklart kommer jag hålla i dessa goda matvanor jag fått oavsett om jag har graviditetsdiabetes eller inte men jag tycker det känns onödigt att behöva sticka mig 6ggr/dag om jag inte ens har graviditetsdiabetes

Hjälp!

Svar på tråden graviditetsdiabetes?