• Anonym (Dotter i panik!)

Critical illness...nån som vet nåt om detta snälla skriv...

Min mamma har vårdats på intensiven nu i två veckor för svininfluensa o dubbelsidig lunginflammation. Hon är bättre men har 40grader i feber. 
    Igår när jag hälsade på så tittade min mamma rakt ut i tomma intet men hon rörde inte kroppen. Men enligt läkaren hade hon vridit huvudet o tittat på honom tidigare på morgonen. Idag när ja ringer o ska se hur hon mår säger en sköterska att hon kan ha fått critical ilness men jag får knappt veta vad detta är....sen när jag gråter så säger hon bara att vi måste vänta o se. Och att dom ska vänta några dagar o se hur de utvecklar sig. Dom slutade ge henne sömnmedicin i förrgår o hon började titta igår....snälla är de nån som vet nåt...??

• Svar på tråden Critical illness...nån som vet nåt om detta snälla skriv...
  • Anonym (p)

Hur gammal är du TS? Hur gammal är din mor?

Anonym (p) skrev 2014-01-26 15:41:43 följande:
    Hur gammal är du TS? Hur gammal är din mor?
    Hon är 54...vet du nåt om detta??
  • Anonym (p)
    Anonym (Dotter i panik!) skrev 2014-01-26 15:44:52 följande:
    Hon är 54...vet du nåt om detta??
    En del. Låter som att sjuksköterskan var klantig. Critical illness polyneuropathy/myopathy menade hon väl och ska jag vara ärlig så tror jag att de vid rond hade diskuterat om det är något sådant som ligger bakom att din mor inte rör sig. Namnet på tillståndet är ju mer skrämmande än tillståndet i sig. Dvs det hon haft är ju livshotande medan critical ilness polyneuropati/myopati mer är en sorts nerv/muskel-reaktion på hur svårt sjuk hon varit/är.  Det handlar mer om att det tar tid att komma ur respirator och träna upp muskelstyrka och ork igen dvs att det blir en lång konvalescenstid och rehabtid efter det här. 

Ta nu en dag i taget och se vad som händer. Hon är inte sjukare bara för att de har funderat över den här nerv/muskelpåverkan. 
    Anonym (p) skrev 2014-01-26 15:54:20 följande:
    En del. Låter som att sjuksköterskan var klantig. Critical illness polyneuropathy/myopathy menade hon väl och ska jag vara ärlig så tror jag att de vid rond hade diskuterat om det är något sådant som ligger bakom att din mor inte rör sig. Namnet på tillståndet är ju mer skrämmande än tillståndet i sig. Dvs det hon haft är ju livshotande medan critical ilness polyneuropati/myopati mer är en sorts nerv/muskel-reaktion på hur svårt sjuk hon varit/är.  Det handlar mer om att det tar tid att komma ur respirator och träna upp muskelstyrka och ork igen dvs att det blir en lång konvalescenstid och rehabtid efter det här. 

Ta nu en dag i taget och se vad som händer. Hon är inte sjukare bara för att de har funderat över den här nerv/muskelpåverkan. 
    Tack snälla för ditt svar{#emotions_dlg.flower} Ja hon va väldigt klumpig o nästan dum förklarade mig... Men vet du om dom flesta kommer ur detta?
  • Anonym (p)

Jag har inga siffror på det tyvärr. Egentligen hjälper ju inte med siffror heller riktigt. Men jag ser det som att hon har goda chanser att reda ut just den biten som heter critical illness polyneuropathy/myopathy. Se det som att hon är lika sjuk som du tänkte innan du hörde om det här och att om de har rätt så kommer det att förlänga IVA-vården, ta längre tid att komma ur respiratorn och bli en längre tid med rehabilitering än det hade blivit annars. Men när det kommer till svår sjukdom är det så mycket som beror på den unika situationen så att spå i framtiden brukar man inte våga ens när man har patienten framför sig. Jag tror att de räknar med att det här ska reda ut sig. Be om att få ett samtal med hennes läkare nu i veckan så får du mer info. Håll modet uppe! {#emotions_dlg.flower}

Anonym (p) skrev 2014-01-26 16:08:02 följande:
    Jag har inga siffror på det tyvärr. Egentligen hjälper ju inte med siffror heller riktigt. Men jag ser det som att hon har goda chanser att reda ut just den biten som heter critical illness polyneuropathy/myopathy. Se det som att hon är lika sjuk som du tänkte innan du hörde om det här och att om de har rätt så kommer det att förlänga IVA-vården, ta längre tid att komma ur respiratorn och bli en längre tid med rehabilitering än det hade blivit annars. Men när det kommer till svår sjukdom är det så mycket som beror på den unika situationen så att spå i framtiden brukar man inte våga ens när man har patienten framför sig. Jag tror att de räknar med att det här ska reda ut sig. Be om att få ett samtal med hennes läkare nu i veckan så får du mer info. Håll modet uppe! {#emotions_dlg.flower}
    Tack så jätte mkt dina svar har fått oss lugnare!! Så tack igenHjärta{#emotions_dlg.flower}
  • En till orolig dotter

Hur har det gått för din mamma att komma ur critical illness? Jag har min mamma som ligger förlamad i det nu efter en fallolycka

Svar på tråden Critical illness...nån som vet nåt om detta snälla skriv...