Florida är fantastiskt!
Walt Disney World är stort, det är världens största turistområde med över 52 miljoner besökare per år. Det finns 4 olika parker, var och en med just sin specialitet. Med en 4-åring är nog Magic Kingdom ett måste. I Fantasyland finns hur mycket som helst som passar och de har precis byggt ett stort område där: Storybook Circus. Om djur är intressanta finns det mycket att se och göra på Animal Kingdom, Kilimanjaro Safari är min stora favorit, men det finns mer här än vad många tror. EPCOT är vår favoritpark, men den är kanske den som passar yngre barn minst, det beror helt på vad ni vill få ut av er vistelse, även om jag är säker på att The Sea with Nemo and Friens hade varit populärt. Hollywood Studios har däremot mycket för både små och stora. Vill du veta mer om just Walt Disney World, så kontakta mig gärna här eller på min blogg, www.nattstad.se/disneysemester
Har ni redan varit på Universal Studios, så kan ni hoppa över det. Island of Adventure har mest attraktioner för äldre barn och Universal parken kommer att vara fylld av människor eftersom de ska öppna den nya delen av Harry Potter området.
Jag vet att du blivit rekommenderad Krokodilparken, Gator Park, men själva avskyr vi den. Den känns nergången och djuren verkar inte ha det bra.
Vi gillar verkligen Cocoa Beach, som ligger ute vid Rymdkusten. Vi bodde senast på Holiday Inn Express, standarden var ungefär som Scandic ochotroligt nog ingick frukost, vilket inte är vanligt i USA. Här finns både dyra och billiga hotell ett stenkast ifrån stranden. Du är ca 1,5h från centrala Orlando (och alla parker) och du har nära till ett naturområde: Merrit Island som har mycket att titta på bl.a. Manatees (sjöko) i sin naturliga miljö. Missa inte Kennedy Space Center som är mycket intressantare än vad man tror.
Key West var inte vår favorit. Visst var solnedgången vacker, och det var en skön avslappnad atmosfär här, men förutom ett mycket intressant museum blev vi uttråkade snabbt. Hur många turistfällor till affärer kan man gå i?
Ocala, norr om Orlando har en fantastisk attraktion: Silver Springs, ett naturområde med djurliv och badmöjligheter. Hit kommer vi gärna tillbaka. Det var här som de gamla Tarzan-filmerna spelades in och även Monstret i den svarta lagunen. Men ,tänk på att i dessa mindre städer behöver man vara lite mer noggrann i val av hotell. Vi tog ett motell och fick vägglöss (bedbugs) på köpet!!! Efter diskussioner via mail när vi kom hem fick vi pengarna tillbaka, men det var på check och kostade oss 800kr att lösa in.
Vill du ha fler tips, så hör gärna av dig!