• LHUF

hur sköta tå när blånagel lossnat?

Dottern lyckades sätta ett stolsben på sin åt långt före sommaren, det blev en blånagel direkt. Sedan har det ju gått en tid och igår började den att lossna, vi plåstrade om den när hon skulle ha strumpor på men tog bort det sedan

Idag hängde den nästan och vi var tvungna att rycka bort den, men det gick oerhört snabbt då den satt så löst.
    Men det har ju inte kommit upp en helt ny nagel under utan bara till hälften så uppe är det ju då lite rött och ömt.

Hur skall man sköta en sådan tå nu? Någon som har erfarenhet? Jag gissar att vi får plåstra på dagen på dagis och gå utan hemma.. Men kanske någon som har tips?

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden hur sköta tå när blånagel lossnat?
  • Chocoholica

Ring 1177!

I'd give up chocolate but I'm no quitter
  • sasso78

Är det varigt och infekterat bör ni lägga på ett alsol omslag på tån. Annars räcker väl ett vanligt plåster.

• Unis

Det kan ta tid innan nageln växt ut helt och hållet. Om hon är öm, så sätt på ett plåster så det inte skaver mot strumpan när hon är på dagis. Annars är det inget annat särskilt att göra.

• LHUF

Ser bara rött ut och lite blodigt då det skavt lite. Håller koll

Ja jag vet att man kan ringa 1177 men detta är ju inget stort så jag belastar inte dom just nu. Ville bara se om någon hade erfarenhet

• Unis
    LHUF skrev 2014-01-26 17:41:01 följande:
    Ser bara rött ut och lite blodigt då det skavt lite. Håller koll

Ja jag vet att man kan ringa 1177 men detta är ju inget stort så jag belastar inte dom just nu. Ville bara se om någon hade erfarenhet
    Jag hade själv en nagel som lossnade till hälften och som jag drog bort. Minns att det tog tid innan den växte ut, kommer inte ihåg exakt men det var flera månader. Är bara nageln torr och inte ser inflammerad ut så är det ingen fara. Nageln sköter sig själv, så att säga. ;)
  • Flickan och kråkan

Jag har haft massor med stortånaglar som lossnat. Spelat fotboll större delen av min barn- och ungdomstid. Man är lite extra känslig där innan nageln växt ut och tånaglar växer ju inte med ljusets hastighet så kan ta lite tid. Jag gjorde små fyrkantiga skumgummiskydd med ett hål i mitten när jag spelade fotboll exempelvis för att inte belasta huden så mycket där. Hade inte helt sällan stortån inpaketerad i alsollösning eller vitlöksomslag när det blev ömt och irriterat. Men jag spelade som sagt fotboll med tårna i det skicket sådär 5 dagar i veckan . Efter ett tag kan huden framför den framväxande nageln bli rejält hård då har jag fått fila lite.

• Fru Mi

Sonen tappade sin nagel härom dagen. Jag satte ett sånt där fingerbandage så det inte skulle obehagligt, och så skyddar det lite om nån trampar på den.

• LHUF

Det har gått toppen, ser jättefint ut och hon har inte ont längre. Men vi skyddar den lite extra på förskolan ändå.

Tack för tips

Svar på tråden hur sköta tå när blånagel lossnat?