• Anonym (snuvig)

Stanna hemma för att man är lite förkyld?

Förra veckan kände jag mig lite småtrött hela veckan och fredag blev jag förkyld. Igår kände jag mig hängig och matt och låg mest i soffan, men idag känner jag mig bättre. Är fortfarande snuvig, men känner mig ok i övrigt. Har inte haft feber (vilket var många år sedan jag hade) och inte så mkt hosta. Frågan är nu om jag bör vara hemma från jobbet imorgon och hoppas att det förhindrar att jag blir sjukare, samt smittar, eller om jag borde jobba eftersom jag mår hyfsat? Jag hoppas på ngt sätt att det ska vara över, men är rädd att 1: jag blir sjuk om jag jobbar 2. jag blir sjuk om ett par dagar i vilket fall för att förkylningen inte spridit sig i kroppen ännu.

Det är ju dels detta med karensdag, dels detta med att det ställer till det för mina kollegor om jag är hemma.

Hur skulle du gjort/brukar göra?   

• Svar på tråden Stanna hemma för att man är lite förkyld?
  • strojes

Som vuxen är det svårt att stanna hemma varje gång man är lite snuvig. Du skriver att du "blev" sjuk i fredags och låg hela lördagen och mår bättre idag. Du har ju haft två "vilodagar" förhoppningsvis är förkylningen på bättringsvägen. Och bör kunna jobba imorgon.
    Vad jobbar du med?

• Queenie70

Eftersom det verkar ha "vänt" och du ändå inte har varit så jättesjuk så tycker jag du ska gå till jobbet.

• Anonym (snuvig)
    strojes skrev 2014-01-26 19:20:59 följande:
    Som vuxen är det svårt att stanna hemma varje gång man är lite snuvig. Du skriver att du "blev" sjuk i fredags och låg hela lördagen och mår bättre idag. Du har ju haft två "vilodagar" förhoppningsvis är förkylningen på bättringsvägen. Och bör kunna jobba imorgon.
    Vad jobbar du med? 
    I förskola. Jag jobbade i fredags fast jag inte mådde bra, härdade ut.

Anledningen att jag tvekar är att det är ett annat tempo där, höga ljud och man rör sig mkt. Samt att förra året var jag snabb att gå tillbaka efter förkylning/inte vara hemma alls vilket kan ha påverkat att jag var förkyld med kraftig hosta, bihåleinflammation och heshet från och till i över ett halvår (var hos läkare flera gånger). Men jag vet ju inte om det var därför, och därför vill jag ju inte vara hemma från jobbet mer än nödvändigt om jag blir sjuk lika mkt detta år igen.
  • Anonym (.)

Blir ju visserligen ännu värre om du smittar på jobbet :/

• Anonym (hmm)
    Anonym (.) skrev 2014-01-26 20:00:59 följande:
    Ts mådde sämre förra veckan men jobbade (och smittade)...
  • Tissetass
    Anonym (.) skrev 2014-01-26 20:00:59 följande:
    Med förkylningar så brukar man väl smitta som mest just innan det bryter ut tydligt i en själv att man är sjuk.
  • Anonym (snuvig)
    Tissetass skrev 2014-01-26 20:11:40 följande:
    Med förkylningar så brukar man väl smitta som mest just innan det bryter ut tydligt i en själv att man är sjuk.
    Ja precis. I fredags blev det värre under dagen, mest yrsel. På morgonen märkte jag inte hur förkyld jag var, då hade jag varit hemma. I går mådde jag sämre än i fredags. Känns svinigt att komma till jobbet om man är sjuk och känna att man kanske smittar, men å andra sidan är mina kollegor småförkylda redan + i princip alla barn har hostat och snorat en massa i 1-2 veckor, en del är hemma men de flesta är på förskolan...= de är troligen den största smittokällan och anledningen till att jag blev sjuk. Så detta med smittorisk är ju lite sådär, när man har ett sånt yrke som jag har: där alla man jobbar med redan är infekterade mer eller mindre... 
  • Anonym (snuvig)

Blev kvar hemma. Igår morse hade jag världens hosta och huvudvärk så jag kunde inte gå till jobbet :(   Förhoppningsvis kan jag gå på torsdag... Segdragen förkylning verkligen.

• Anonym (snuvig)
    en fitta som varit med skrev 2014-01-28 14:06:40 följande:
    Jag har lite blåskatarr och nyser rätt ofta så jag har sjukskrivit mig ett par veckor framåt!
    haha, ja det låter löjligt att vara hemma för lite snuva. Menade att jag hade börjat känna mej ok igen, och att det som var värst just då var all snuva, men det varade inte länge. Utan nu har jag massa hosta, värk i kroppen och är yr. Jag kan iaf inte jobba då, med små barn där man behöver röra på sig och inte bara ligga och tittat på tv, sova eller surfa. Och som sagt är det förhoppningsvis bättre att vara hemma ett par dar denna veckan än att vara sjuk 1-3 dagar varje/varannan månad i över ett halvår (som förra året) för att man aldrig blir frisk... 

Men jag håller med dej, det är irriterande när folk stannar hemma för ingenting för att de inte orkar jobba, men de flesta som jag har jobbat med har inte varit så iaf och det hoppas jag heller inte är speciellt vanligt. 
Svar på tråden Stanna hemma för att man är lite förkyld?