• Eirin

bytte ikea varer

kan en bytte varer på ikea om pakken inte er åpnet??
    jag har inte kvitto.

ar et nattbord.

• Svar på tråden bytte ikea varer
  • pluvdo

Prova? Jag tror att IKEA brukar vara ganska så flexibla.

MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Enter Sandman

Jag håller med pluvdo.
    Försök, prata med dom och förklara, det är bara vanliga människor som jobbar där,dom har säkert gjort misstag själva och kan visa förståelse.
    Om du inte träffar på nån sällsynt sur typ så tror jag ni kan komma överens om något alla kan vara nöjda med.
    Lycka till.

• NextUp

Tror att du i alla fall kan byta till andra varor alt. tillgodokvitto men inte få pengarna tillbaka. Ring och fråga om du inte vill chansa och åka dit.

• yoshimi

Eftersom du inte kan köpa Ikeavaror någonannanstans än på just Ikea brukar det vara lugnt.

Man får dock inte pengar tillbaka och varorna måste vara oöppnade.

Betalade du med kort? Då kan du ju bevisa att du handlat just på den ikean. :)

• pluvdo
    tilj75 skrev 2014-01-26 20:37:36 följande:
    Jag har försökt och det var tvärnej utan kvitto
    Det beror nog på vem man frågar. Hur länge denne jobbat där och så.
  • pluvdo
    Eirin skrev 2014-01-26 20:21:08 följande:
    kan en bytte varer på ikea om pakken inte er åpnet??
    jag har inte kvitto.

ar et nattbord.
    Betalade du med kort? I så fall kanske det räcker om du visar ett kontoutdrag där köpet är registrerat.
  • Foxtrott

Ja, det tror jag.

Jag har faktiskt hört historier runt fikabordet på jobbet om folk som åkt och bytt in möbler inköpta på andra möbelföretag på Ikea som bara tagit emot dem. Men det tror jag nog är skrönor. Fast väldigt flexibla lär de visst vara och det är knappast något krav på att man måste ha köpt varan på samma varuhus som man lämnar tillbaka det på.

• sportpappa

Kravet på kvitto handlar delvis om att förhindra stöld av varor. Om man kan göra byten utan kvitto så lönar det sig att stjäla varor och låta företagen köpa tillbaks dem.

• Nelia82

Vi har alltid fått bra service från Ikea, både vad gäller oöppnade och öppnade varor. Vet dock inte om vi bytt något utan kvitto men jag reklamerade ett felsytt täcke en gång utan kvitto då vi hade hunnit ha täcket några månader och inte upptäckt det tidigare. Fick välja mellan pengar tillbaka och tillgodogkvitto, tog tillgodo då vi ändå skulle köpa ett nytt täcke.

• SVejsan

Vet att de skärpte till detta med kvitton sedan folk köpt saker i fyndhörnan och sedan bytt dessa som om de var fullprisvaror. Annars så är de extremt tillmötesgående vid skador och reservdelar, finns det i kundtjänsts hyllor så behövs det oftast inget kvitto om det är del i en enklare sak (tex skärm till lampa) osv

• Pjutter

Om det är obruten förpackning och varan finns kvar i sortimentet brukar det inte vara några problem att få wtt tillgodokvitto. Om varan reats ut nyligen så finns det en risk dock att du får tillgodokvitto på det lägre beloppet, reapriset. Kolla också på kartongen vilken datumstämpel den har. Det är 3 månaders öppetköp.

• gavagai
    tilj75 skrev 2014-01-26 20:37:36 följande:
    Jag har försökt och det var tvärnej utan kvitto
    Oj, då måste det vara olika på olika varuhus. Jag har i alla fall fått intrycket att det är en allmän policy på IKEA i Uppsala att man har rätt att byta till tillgodokvitto även utan kvitto. Jag har gjort det ett antal gånger, även med riktigt gamla varor.
Svar på tråden bytte ikea varer