• LillGris

Sår i mungipan som aldrig läker...

Hej! Jag har fått ett sår i mungipan, det är liksom en spricka och rött och irriterat runtom. Det känns som att jag testat allt jag kan komma på (anti, munsårsplåster, idomin, inotynol, benthapen, 8 hour cream, lypsyl, försvarets hudsalva, jag har t om kollat upp så det inte är en svampinfektion). Hur fan får man det att läka!? Det ser för illa ut, och det är inte särskilt skönt heller. Sprickan går ju upp varje gång jag öppnar munnen, för att prata, äta, borsta tänderna... Nån som har nåt förslag? Blir tokig, har sett ut som skit i flera veckor pga detta. Vill ju inte sminka över det heller för det lär ju inte snabba på läkprocessen liksom. :/

• Svar på tråden Sår i mungipan som aldrig läker...
  • Guapa

Järnbrist? Jag har haft en spricka i mungipan i över 2 månader nu som inte läker och min läkare säger att det förmodligen beror på järnbrist. Är gravid dessutom så det låter rimligt.

• LillGris

Jag har haft järnbrist båda graviditeterna och då har jag haft såna sprickor, men nu har jag tydligen heeeelt perfekta värden (var på hälsokoll för nån vecka sen bara). Så inte det heller. Hur som är det störigt! Jag kunde ta det när jag var gravid, men nu ska jag inte ens få en bebis som tack för lidandet haha!

• 022

Repair några gånger om dagen mildison en gång om dagen :)

• rödtopp

svider som satan men funkar Ta vademecum på en tops och dutta på !

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Jennifer82

Min sambo har likadant, har haft det sen det började bli kallare ute.

Han tvättar nu med desivon och tar en klick dermalex repair mot exem( fick råd på Apoteket att testa det) på en tops o lägger på morgon o kväll och det har blivit mycket bättre!!

• LillGris

Tack för tips! De sa sist jag var på apoteket att jag ska undvika att få saliv på såret, det är ju lätt :p

• GlenndenStore
    Behçets sjukdom??

• LillGris
    Fia 28 skrev 2014-01-27 11:32:54 följande:
    Har du testat zinksalva. V?

Japp, grejen är att jag märker ju att det funkar rätt bra, men det slits ju upp såfort jag typ gäspar. Kanske får sy ihop munnen en vecka :p
    GlenndenStore skrev 2014-01-27 11:35:31 följande:
    Behçets sjukdom??

Haha nä det är nog bara en köldspricka :)
  • hallontroll

Munvinkelragader? www.soktandvard.se/page/munvinkelragader/ Har du provat svampmedel? "Vanligen svampinfektion. Ibland även bakterieinfektion. Faktorer som gör det möjligt att sjukdomen uppstår kan vara antibiotikabehandling, p-piller, graviditet, blodbrist, diabetes, svåra allmänsjukdomar, kortisontabletter, cellgifter. Svampen trivs i fuktig miljö som vid tumsugning eller om man ofta slickar sig kring munnen. Sprickorna kan också uppstå pga. dåligt sittande tandprotes med salivläckage. Symtom Sprickbildning i munvinklar med rodnade, smärtande sårsprickor som ibland även är vätskande, svullna och fjällande. Behandling Lokalbehandling med svampmedel. Till en början eventuellt i kombination med kortison. Eventuellt tandläkarkonsult."

Svar på tråden Sår i mungipan som aldrig läker...