• Flotta

8-månaders börjat äta på natten igen

Hej!
    Jag undrar om någon har något tips. Vår kille på 8 månader har sovit hela nätter sen han var några veckor gammal, och innan dess åt han bara en gång per natt (vi är alltså ganska bortskämda med bra sömn...). Nu för några veckor sedan vaknade han några nätter och kom inte till ro förrän jag ammade honom. Vi lyckades ändå skjuta upp ätandet lite gör varje natt och till slut var vi tillbaka till att han sov hela nätter igen, vi fick gå upp lite tidigare på morgonen bara.
    Precis efter vi fått bukt med detta så blev han vrålförkyld, och vi var tillbaka till nattätandet igen. Nu har det gått tio dagar sedan han blev förkyld och han äter numera två gånger varje natt, men går fortfarande upp i vanlig tid. Dessutom är han vaken ett par timmar på nätterna, det känns som allt ätande sätter igång honom... Det känns ju inte som han egentligen behöver äta så ofta, han har ju aldrig behövt det innan och han äter bra på dagarna. Vad kan man göra?

• Svar på tråden 8-månaders börjat äta på natten igen
  • faithfully

Kan han somna om på annat sätt, att ni buffar rumpan/håller handen? Det tar säkert lång tid men om ni gör det så brukar det avvänja sig med äntringen på ett par nätter, så gjorde vi i den åldern när hon återgick till att äta på natten efter hon varit sjuk. Det var jobbigt, men det blev att trösta, trösta trösta. Och har hon ätit på kvällen så skulle hon ju klara sig.

• Flotta
    faithfully skrev 2014-01-27 10:30:03 följande:

Kan han somna om på annat sätt, att ni buffar rumpan/håller handen? Det tar säkert lång tid men om ni gör det så brukar det avvänja sig med äntringen på ett par nätter, så gjorde vi i den åldern när hon återgick till att äta på natten efter hon varit sjuk. Det var jobbigt, men det blev att trösta, trösta trösta. Och har hon ätit på kvällen så skulle hon ju klara sig.

För det mesta varvar han bara upp när vi försöker, och vi ger nog upp ganska fort. Det är ju lätt att köra på det spåret man vet funkar bäst för tillfället även om det kanske inte är så smart mer långsiktigt...
  • faithfully

Han vet att ni ger upp och han vet vad han brukar få. Det är ju hans rutin, och ska den ändras måste man ju vänja honom vid en ny. Alternativt att han själv slutar vakna på natten för att äta men det kan ju dröja lång tid.

Vi hade 2-3 jobbiga nätter när vi slutade med nattmat. Det var tröst en gång i timmen i 15-20 minuter mellan kl 02-05 typ, men då var hon nöjd med närvaron, sedan slutade hon vakna efter det

• Flickan och kråkan

Det är ju en rätt känslig och jobbig period för dem i den åldern - separationsfasen. Nattamning handlar sällan så mycket om näringsintag i den åldern men amning är ju så mycket mer än bara mat. Beroende på hur jobbigt ni tycker att det är så avvaktar ni till efter separationsfasen då det oftast är lättare eller tröstar och ger närhet på annat sätt nu. Min yngsta är 7 månader nu och det märks tydligt att han är i separationsfasen. Vaknar för amning var 30-90 minut. Håller det sig på runt 1,5 timme så står jag ut och avvaktar med avslut av nattamning tills han är lite äldre. Går det konsekvent ned mot 30 minuter (som med mellansonen) så står jag inte ut . Gick upp och vaggade mellansonen istället. 

• Flotta

Tack för era svar! Jag tror vi försöker att pappan får ta och vagga och jag håller mig undan. Vi har märkt tydligt att han är i separationsfasen och vill han ha närhet så får han ju det. Men det känns som det blir så dumt just att han äter, han verkar få ont i magen emellanåt och det hindrar honom från att somna om. Ofta bajsar han på natten också nu när han äter, så får man byta och han blir klarvaken i en timme, storasyster väcks och ja, det blir liksom inget bra... Tror inta storasyster höll på såhär, isåfall har jag förträngt det ;)

Svar på tråden 8-månaders börjat äta på natten igen