• Sale

Laminera skyltar till trädgården – håller det?

Hej!

Jag har funderat över att i år laminera skyltar till trädgården så jag vet vad jag har odlat var. Tidigare har alla mina försök med både blyerts och spritpenna på ”plastpilar” resulterar i att jag inte ser efter ett par veckor vad som är planterat då det regnar/bleker bort.

Är det någon som brukar laminera? Håller det eller blir det så att det läcker i hörnen och bara bli en ”färgsmet” inuti lamineringen?  Självklart så får man ju se till att lamineringen är hel etc.

Andra tankar och idéer vad man skulle kunna göra för hållbara skyltar som kan stå ute hela säsongen och fortfarande vara läsbara?

Tack!

• Svar på tråden Laminera skyltar till trädgården – håller det?
  • Ensam hemma

Jag brukar göra en skiss var jag tänkt plantera mina frön, och om det blir förändringar när jag väl sätter ned fröna så ändrar jag på pappret. Skulle gissa att det går bra att laminera skyltar, men tänkte du sticka ner dem direkt i jorden eller?

• Sale

Jag har också gjort skisser men dessa fungerar inte alltid så bra.

Jag hade tänkt att laminera dem och sen sätta fast de på en glasspinne eller liknande och sticka ner glasspinnen i jorden. Som en liten skylt, typ :D

• Rocket Mania

Nja skulle jag säga. De håller ett tag, troligen såpass länge att det räcker tills det är dags att skörda. MEN det beror förstås på hur mycket nederbörd skylten får stå ut med. 

• Trinity78

Jag har provat att laminera skyltar men det funkade inte. Texten försvann efter ett tag. Sen fick jag svarta pinnar med giffeltavelfärg av min syster och de har funkat jättebra.

Reproductively challenged
  • Sale

Åhh, är det "vanliga" kritor för svarta tavlan som du använder eller sådana tusch som de ibland har på café? De är ju inte heller svåra att göra själv - köpa färg och en pensel bara :)

• Trinity78

Det är en lite fetare krita som bara går bort med lacknafta

• Sale

Trinity78 - hur menar du att de försvann förresten? Blektes det bort eller gick lamineringen upp i kanten och det kom in vatten?

• Trinity78
    Sale skrev 2014-01-30 08:52:31 följande:
    Trinity78 - hur menar du att de försvann förresten? Blektes det bort eller gick lamineringen upp i kanten och det kom in vatten?
    Det blektes bort
  • Sale

Ahh, hade du vanliga "datorutskrifter" eller hade du skrivit med typ spritpennor eller något sånt?

• mannehund

Jag har alltid kört med laminerat när jag märkt upp på mina pallkragar vad det är jag planterat. Då har jag klippt ut framsidan av fröpåsen, laminerat den, sedan slagit fast den i pallkragen med klämmor (men satt klämmorna i ytterhörnen av lamineringen och inte nära fröpåsen) Har hållit hur bra som helst. Aldrig läckt in till fröpåsen, aldrig haft bortblekt färg, utan det har sett ut som nytt när säsongen varit över. Antar att det är beroende på hur mycket solljus det utsätts för också...

Svar på tråden Laminera skyltar till trädgården – håller det?