Föräldraledig
Hej. Undrar lite hur ni här på forumet hanterat föräldraledighet och bonusbarn? Har ni eller skulle ni ta på er ansvaret att lämna/hämta bonusen på förskola/skola när ni varit/ska vara föräldralediga med ert egna, första barn?
Hej. Undrar lite hur ni här på forumet hanterat föräldraledighet och bonusbarn? Har ni eller skulle ni ta på er ansvaret att lämna/hämta bonusen på förskola/skola när ni varit/ska vara föräldralediga med ert egna, första barn?
Det beror väl på vad som är bäst för helheten i familjen. Är det rimligt att bonusen ska vara på fritids till efter arbetsdagens slut för att pappan prompt måste hämta? Eller kan jag som är föräldraledig hämta klockan tre istället?
Sen behöver man inte göra det varje dag, bonusen har säkert kul på fritids med kompisarna. Men jag skulle gärna ha bonus hemma för att stärka syskonbanden också, om jag gick bra ihop med honom/henne.
Ta inga beslut om det nu. Barnen går efter deras föräldrars/vårdnadshavares tider. Fortsätt med det tills du landat i föräldrarollen, sen kan du börja hämta tidigare om du känner för det.
När jag fick min egen trea så hade jag de andra två på dagis, men det var jobbigt att passa tider och dra iväg den lilla. Hon sov alltid vid de tider som jag skulle lämna och hämta, så hon vaknade när jag gjorde oss i ordning.
Vet inte om det är därför hon haft problem med sömnen, för att hon inte fick följa sina egna tider. De två större som var hemma tillsammans, hade aldrig de problemen.
Jag säger som Ess: vänta med det beslutet tills bebisen har kommit och du hunnit känna efter vad som blir bäst för er.
Så småningom kanske du spontant känner att det skulle vara roligt att ha bonusen hemma lite tidigare om dagarna men, som sagt, ta det lugnt i början.
Ja du ska absolut känna efter och unna dig att vara ledig med bebisen i början. Kanske kan pappan lägga ut lite f-ledighet, hämta bonus tidigare så att ni kan vara hemma allihop på tex. eftermiddagarna? Inte bara du och bonus utan hela familjen?
Mina barn gick hem när dom ville när min man var föräldraledig. Hur gamla är barnen?
Tack för era svar. Insåg igår kväll att det fanns många trådar som avhandlade just detta ämne. Lillusen: bonusen blir sex i år (och vi har vv-boende).