• Anonym (dåliftmk)

Ung tjej med dåligt minne

Hej.

Jag har märkt av, speciellt under de senaste dagarna, att mitt minne är otroligt dåligt. Har alltid haft dåligt långtidsminne, men nu har det även övergått till korttid vilket är otroligt obehagligt.

Vad kan jag göra för att förändra detta, på egen hand först och främst? Jag har väldigt ont i nacken & en obehagskänsla som sitter i den/huvudet, om det skulle kunna hänga ihop på något sätt. Är under 25 och äter idag inte så mycket vitaminer/kosttillskott så tar gärna alla tips jag kan få för att förbättra detta.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ung tjej med dåligt minne
  • Anonym (dåliftmk)

Ps... Skulle döpa mig till "dåligt minne" men sladdade lite snabbt på mobilen så det fick bli ett lite smålustigt namn istället

• Anonym (dåliftmk)
    Sticka skrev 2014-01-27 14:26:10 följande:

Uppsök en läkare

Tror du att det är såpass illa?
  • tyfg
    Anonym (dåliftmk) skrev 2014-01-27 14:28:46 följande:
    Tror du att det är såpass illa?
    Behöver inte vara "såpass illa" men dåligt minne tillsammans med obehagskänsla i huvudet ska du kolla upp.
  • Anonym (:))

Kolla upp det, även fast det kanske inte är så illa överhuvudtaget. Men du kanske kan få ett svar. Stress, åldern (väldigt vanligt i tonåren) m.m. 
    Det finns ju faktiskt metoder som gör att man kan träna upp minnet också. 

• Tia F

Jag tänker också att det mycket väl skulle kunna vara relaterat till stress.

Obehaget i nacken kan vara spänningar vilket även kan ge känningar i rygg, huvud och ansikte. Och på mig är minnet det första som far när min kropp är stressad.

Sover du bra om nätterna?

I vilket fall borde du prata med en doktor.

• PrinsessanLeia

Jag har haft väldiga problem med musklerna kring hals, nacke och käkar under mina stressperioder, samt att minnet försämrats kraftigt

• Annelie 76

Även problem med sköldkörteln (hypotyreos) kan ge huvudvärk, spänningar, smärtor och dåligt minne. Så sök läkare och räkna upp alla onormala symptom du har, även små såna. Skriv gärna upp dem på en lista och ta med dig till läkaren, det är svårt att komma ihåg saker när man sitter där.

• Anonym (dåliftmk)

Jag är inte vidare stressad, inte mer än normalt. Men ska ringa läkaren imorgon. Kan man "begära" att man vill ta blodprov eller är det något som läkaren avgör? Hade velat göra det då det möjligtvis kan visas mer på det än på kroppen utvändigt. Har nämligen även känt mig sjuk/febrig nästan dagligen den senaste månaden men inget har brutit ut. Blir orolig att allt har en koppling.

• monty

Börja ta dagligt vitamintillskott.

Försök skaffa bättre rutiner i vardagen, sitt inte upp sent varje kväll. Sömn är väldigt viktigt.

Sedan går det att öva upp också. Efter mycket träning kan jag nu gå in på en fest med 20-30 personer och lära mig allas namn efter första introduktionen. Efter övning är det inte alls svårt.

• Anonym (dåliftmk)
    monty skrev 2014-02-02 12:40:55 följande:

Börja ta dagligt vitamintillskott.

Försök skaffa bättre rutiner i vardagen, sitt inte upp sent varje kväll. Sömn är väldigt viktigt.

Sedan går det att öva upp också. Efter mycket träning kan jag nu gå in på en fest med 20-30 personer och lära mig allas namn efter första introduktionen. Efter övning är det inte alls svårt.

Tack för ditt svar!

Vad för vitaminer skulle du rekommendera?

Rutiner försöker jag vara noga med. Vaknar tidigt, sysselsätter mig med saker om jag inte är på jobb, lägger mig oftast i tid. Däremot är sömnen inte alltid så bra, även om jag kan vara hur trött som helst.

Vad för övningar? Kom jättegärna med tips! Vore så snällt.
  • monty
    Anonym (dåliftmk) skrev 2014-02-03 10:03:39 följande:
    Tack för ditt svar!

Vad för vitaminer skulle du rekommendera?

Rutiner försöker jag vara noga med. Vaknar tidigt, sysselsätter mig med saker om jag inte är på jobb, lägger mig oftast i tid. Däremot är sömnen inte alltid så bra, även om jag kan vara hur trött som helst.

Vad för övningar? Kom jättegärna med tips! Vore så snällt.
    De flesta vitaminer kan tas utan att vara rädd för biverkningar.

Däremot finns det risk för problem om du skulle överkonsumera.

Börja med att ta vitaminer som täcker de dagliga behov, exempelvis med järn. För kvinnor kan det vara bra att ta extra järn och magnesium-tillskott.

Övningar handlar om att lära sig associera saker med annat du redan kan.

T.ex. om en person introducerar sig vid namn. Då brukar jag först säga namnet för mig själv 2-3 gånger sedan tänka på en annan person med samma namn, säga namnet 2 gånger. Sedan om jag får tillfälle så upprepar jag namnet när jag pratar med personen:

"Jo du, Johan, vad...."
Svar på tråden Ung tjej med dåligt minne