Fler med barn som får upprepade öroninflammationer ? Snälla hjälp!
Min son är idag 17 mån och har på knappt ett år nu ätit penicillin för öronen.
första öroninflammationen fick han när han var 6mån gammal (första konstaterade vill säga) Han fick penicillin och det gick över. Sen var det dags för nästa konstaterade öroninflammation (dubbelsidig) i juli. ( ca 11mån) Men jag misstänker att han gått oach dragits med det längre, för sen april var han sjuk och förkyld varannan vecka.... men eftersom febern emellanåt gick ner fick jag aldrig komma till läkaren. Inte förrän han i somras gick med feber som inte ville släppa på 3 veckor fick jag komma och då konstaterades dubbelsidig öroninflammation.. Penicillin igen.
Fick en tid 3 mån efter för återbesök, då hade han fortfarande massa vätska i örat.. (varit hängig nån gång innan det med) Dr ville sätta upp en ny tid efter ytterligare 3 mån, dit har vi aldrig kommit. I december var det dags för en ny öroninflammation. Helt klart på ena örat och påbörjan på det andra örat.. Penicillin sattes in igen.. Dr satte upp ytterligare en ny tid efter 3mån.. Den kan vi ta bort nu med, för i Slutet på januari var det dags för en ny dubbelsidig öroninflammation. Penicillin igen....
Pratade då ed läkaren och sa att nu vill jag verkligen gå vidare med detta. På min mans sida är det flera sk "öronbarn" varav hans mamma och bror fått hörselnedsättningar. På min sida finns det oxå öron barn. Både på min sida och min mans har det blivit aktuellt med plaströr.
JAg vill inte riskera att min son får hörselnedsättningar, lr att han blir sjuk jämt stackarn om man kan göra ngt åt det.
Till saken hör oxå att han har sen han föddes strulat med sömnen. Men även här har vi upptäckt ett mönster. Varje gång han blivit behandlad för öronen sover han jättebra! Så vi vet att han kan....bara att det håller inte så länge. Efter ett tag kommer ny förkylning som till sist blir öronen och det gör att han har jättejobbigt med sömnen..
MEN!!!!!!! läkaren vi varit hos hjälper mig inte!!! De tar inte tag i det och skickar remiss till öron/näsa/hals... Och ändå var jag där igår igen....ny öroninflammatin (!) lr så har inte förra penicillinkuren hjälpt...... Så nu är det penicillin IGEN.....
Och dr tänkte, trots att vi gick igenom allt detta med hörsel, bla bla bla....sätta upp en kontrolltid om 3 mån (?) HAn hade inte ens antecknat allt detta från förra besöket.
VAd ska jag göra????
Ngn mer som har samma problem, lr fått plaströr? Hur har ni gått tillväga?