• Anonym (konstig?)

Är det fel att vilja vara nummer ett för sin partner?

Jag har en känsla av att det är fel att vilja vara nummer ett för sin partner. Min partner har barn sedan innan som tar det mesta av hans tid. Jag känner mig bortglömd, oviktig för honom. Han har aldrig tid att umgås med bara mig, att vi skulle hitta på något tillsammans. Han har barnen varannan vecka. Den vecka de inte är där jobbar han utomlands så på det sättet är det för mig som han skulle ha dem på heltid.

Vill inte de flesta människor vara nummer ett för sin partner? Jag har inga barn och förstår givetvis att barnen är viktiga för honom. Men för mig är min partner det viktigaste i mitt liv och jag skulle gärna känna han känner likadant för mig. Jag känner mig som sagt väldigt osynlig och som han lika gärna kunde leva utan mig. Att fara ut och äta tillsammans han och jag är uteslutet, barnen ska alltid vara med. Likadant om vi skulle göra en resa tillsammans någon gång vill han alltid ha barnen med....bio, teater, andra nöjen likadant. Jag tycker det är jättetrist! Den enda tid vi har tillsammans är sent på natten då barnen lagt sig och han vill ha sex.

• Svar på tråden Är det fel att vilja vara nummer ett för sin partner?
  • Anonym (Gg)

Har man barn kommer de alltid först för de är de viktigaste man har oavsett om man har en partner eller ej, du fattar om du får egna barn. Man förutsätter att partnern är vuxen och kan ta hand om sig själv, kanske du skulle skaffa en hobby

• Dixie

nä, det är inte konstigt - men när det finns barn med i bilden blir det ju annorlunda......

har du berättat för honom hur du känner? att göra en vuxen resa utan barn hade väl varit trevligt (det tycker ju även de som har barn tillsammans är en bra idé)

• Anonym (mona)

Vill bara säga att jag vet hur det känns. Du är inte ensam.

• nymedlem

Då får du välja en barnfri partner så är problemet löst. Svårare än så är det inte. Självklart är barnen alltid viktigare än en partner.

Du är utbytbar, det är inte hans barn!

• Dixie
    Anonym (Gg) skrev 2014-01-27 17:10:02 följande:
    Har man barn kommer de alltid först för de är de viktigaste man har oavsett om man har en partner eller ej, du fattar om du får egna barn. Man förutsätter att partnern är vuxen och kan ta hand om sig själv, kanske du skulle skaffa en hobby

men varför ska man då ha en partner - om det inte är meningen att man träffas??
  • Anonym (utan barn)

det enda vettiga i detta fallet du kan göra är att träffa en ny man som inga barn har. 

För en förälder kommer barnen alltid först och så ska det vara, det innebär att väljer man en partner med barn så väljer man en andraplats och är man inte medveten om det eller vill ha det så då väljer man någon utan barn. 

Väljer du en man med barn så har du även gjort valet att allt som oftast få stå åt sidan för barnens behov.

• Anonym (konstig?)
    Anonym (Gg) skrev 2014-01-27 17:10:02 följande:
    Självklart kan man ta hand om sig själv som vuxen men jag tycker i alla fall att man i ett förhållande visar sin partner kärlek och uppmärksamhet, vill göra saker tillsammans och ställer upp för varandra. Jag vill inte känna jag kommer efter barnen, jag vill känna att vi alla är lika viktiga. Det är man väl i en familj? Varför ska det vara annorlunda om man är en styvfamilj? Jag förstår inte varför man ska finna sig i att vara utbytbar? Är det äkta kärlek då? Min partner är inte utbytbar för mig.
  • elyse

Nej, det kan man ju vilja, men om man vill vara nummer ett för sin partner så är det dumt att skaffa en partner som har barn - då har partnern redan en nummer ett och det för resten av livet. 

• Anonym (konstig?)

Men om barnen alltid kommer först - varför vill man ha en partner då? Kan någon som är mera upplyst informera mig? Vem vill leva ett familjeliv och veta man alltid kommer sist? Fungerar ni så?

• Anonym (konstig?)
    Anonym (mona) skrev 2014-01-27 17:11:49 följande:
    Vill bara säga att jag vet hur det känns. Du är inte ensam.
    Jobbigt! Man vill ju känna man får tillbaka det man ger också.
Svar på tråden Är det fel att vilja vara nummer ett för sin partner?