Hur leva med en partner med ADHD?? Tips! Böcker om detta?
Jag o min sambo har varit tillsammans i över 4 år. Vi är förlovade, har en dotter på 2 och är gravida. Men det är rätt ofta "kämpigt" och vi har nog båda funderat på om vi verkligen orkar fortsätta men har det ju stundvis bra o vill ju försöka skapa ett familjeliv o lära oss leva med varandra.
Den största orsaken till alla småbråk o tjafs är att vi är så väldigt olika och tänker totalt olika, vi har väldigt svårt att kommunicera. Förstås lär vi oss sakta men säkert för var bråk hur vi fungerar o hur vi kan agera annorlunda nästa gång...men det går sakta...väääldigt sakta. Hade jag "valt" min partner idag så hade det sorgligt nog med största sannolikhet INTE varit vi idag, men allt gick rätt fort när vi blev tillsammans (han är dessutom min förste pojkvän!) och nu sitter vi här mitt i ett familjeliv.
Min sambo har ADHD och själv känns jag vara så långt ifrån en ADHD-person man kan komma i mångt o mycket (hör själv till gruppen Högkänsliga) o vi tänker som sagt helt olika, har olika värderingar, funkar helt enkelt helt olika. Men vi vill ju kunna fungera ihop o lära oss hur den andre fungerar framförallt.
Nån som är i samma sits som har nått tips? Kanske det finns nån "självhjälps" -bok i ämnet?! Hur ADHDpersoner fungerar mer konkret? Jag är inte jättepåläst även om jag läst en del om det.