• Anonym (Frustrerad)

Hur leva med en partner med ADHD?? Tips! Böcker om detta?

Jag o min sambo har varit tillsammans i över 4 år. Vi är förlovade, har en dotter på 2 och är gravida. Men det är rätt ofta "kämpigt" och vi har nog båda funderat på om vi verkligen orkar fortsätta men har det ju stundvis bra o vill ju försöka skapa ett familjeliv o lära oss leva med varandra.
    Den största orsaken till alla småbråk o tjafs är att vi är så väldigt olika och tänker totalt olika, vi har väldigt svårt att kommunicera. Förstås lär vi oss sakta men säkert för var bråk hur vi fungerar o hur vi kan agera annorlunda nästa gång...men det går sakta...väääldigt sakta. Hade jag "valt" min partner idag så hade det sorgligt nog med största sannolikhet INTE varit vi idag, men allt gick rätt fort när vi blev tillsammans (han är dessutom min förste pojkvän!) och nu sitter vi här mitt i ett familjeliv.
    Min sambo har ADHD och själv känns jag vara så långt ifrån en ADHD-person man kan komma i mångt o mycket (hör själv till gruppen Högkänsliga) o vi tänker som sagt helt olika, har olika värderingar, funkar helt enkelt helt olika. Men vi vill ju kunna fungera ihop o lära oss hur den andre fungerar framförallt.
    Nån som är i samma sits som har nått tips? Kanske det finns nån "självhjälps" -bok i ämnet?! Hur ADHDpersoner fungerar mer konkret? Jag är inte jättepåläst även om jag läst en del om det.

• Svar på tråden Hur leva med en partner med ADHD?? Tips! Böcker om detta?
  • Anonym (jjj)

Finns MASSOR att läsa om ADHD, både på nätet och böcker. Googla!

Tar han emot nån hjälp om detta, medicin, psykolog eller vad som helst?

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (jjj) skrev 2014-01-27 19:46:30 följande:
    Finns MASSOR att läsa om ADHD, både på nätet och böcker. Googla!

Tar han emot nån hjälp om detta, medicin, psykolog eller vad som helst?

Ja han tar medicin dagligen o har börjat prata med en psykolog (han känner sig deprimerad). Jag föreslog familjerådgivning för några veckor sen men detta var han tveksam till (efter att vi testat gå en gång till en familjerådgivare för lite mer än ett år sen som vi inte fick nått bra intryck av - dock kände vi den gången att vi inte behövde gå på fler samtal eftersom att problemen den gången minskade drastiskt bara genom att vi erkände för oss själva att vi hade problem. Men nu finns det ju flera olika familjerådgivare..) sambon tyckte istället att jag skulle börja gå til en psykolog själv först ..
  • Anonym (lika)

Jag lever med en sambo med adhd. Vi har också ett barn tillsammans. Vi gjorde t o m slut en period trots att vi hade barn ihop och levde isär i ett par år för att vi hade så svårt att förstå varandra. Nu är vi tillsammans igen sedan 1 år och bor tillsammans. Det är fortfarande kämpigt, för jag är precis som du ts, så långt ifrån ADHD personlighet man kan bli.

Jag gillar att ha ordning och reda, jag gillar att planera, jag är lugn osv.

Han är en person som lever här och nu på gott och ont. Han planerar inte alls och förstår inte varför man behöver göra det (vilket ibland behövs när man har barn t ex). Han är väldigt impulsiv både med jobb, boende, känslor och ekonomi vilket inte alltid är till det bästa. Han tycker det är jobbigt nrä det blir vardag eftersom han hela tiden vill att något ska hända, vilket är svårt när man har familj.

Har gärna kontakt här, om tråden inte är för gammal!

• Anonym (tankfull)

Det finns ganska lite att läsa om vuxna med adhd tyckte jag när jag var ihop med mitt ex. Vi gick både i parterapi där han fick sin adhd-behandling och utanför. Båda hade sina för- och nackdelar. Uppenbarligen funkade det inte och idag är jag så otroligt tacksam att jag gjorde slut med honom. Bredvid mig i soffan sitter en vuxen man som tar ansvar för sig, vårt hem, vår dotter, sitt jobb etc Nu när situationen är som den är för er så tror jag att det handlar mycket om din partners inställning. Vill han så går det att få hjälpmedel etc men utan vilja kommer han ingenstans.

• ShinMama

The ADHD effect on marriage är en bra bok vi har stående hemma, min man läste även en på sitt språk för att mer förstå min diagnos. Men ansvaret ligger hos oss med ADHD, det är en livslång diagnos men det finns massor man kan göra för att göra livet så lätt som möjligt. Min man tyckte min ADHD var rätt jobbig ett tag. Nu flera år senare tack vare stöd och hjälp säger han att han knappt märker av den längre. Så det går att göra mycket.

Svar på tråden Hur leva med en partner med ADHD?? Tips! Böcker om detta?