• kgv
    Äldre 27 Jan 21:33
    2158 visningar
    3 svar
    3
    2158

    Maken kan få jobb i Wien några år. Åka dit med två små barn? Läskigt och spännande på samma gång!

    Jag söker kontakt med andra som flyttat utomlands något/några år pga jobberbjudande. 

    Min man tog upp med mig häromdagen att en möjlighet att åka till Wien några år ev finns. Jag är oerhört hemmakär och vill egentligen flytta till vår hemstad så fort som möjligt. Samtidigt ser jag det som ett äventyr och att det är "nu eller aldrig". Givetvis är tanken väldigt ny och väldigt skrämmande. Men jag är villig att undersöka saken innan jag säger ja eller nej.

    Jag är höggravid och snart har vi två barn. Att vara borta ännu längre från arbetslivet känns inge vidare då jag är i en bransch som är väldigt smal. Möjligheten att utföra mitt arbete där känns nämligen omöjligt.

    Alla tankar är välkomna för just nu känns allt bara väldigt läskigt.

  • Svar på tråden Maken kan få jobb i Wien några år. Åka dit med två små barn? Läskigt och spännande på samma gång!
  • Äldre 30 Jan 19:22
    #1

    Om det bara är några år, varför inte åka och prova? Ni vet ju att ni kommer tillbaka till Sverige ganska snabbt. Två, tre år går fort. Man ångrar nog mer de saker i livet man inte gjorde när man hade chansen... men å andra sidan så kanske inte timingen är idealisk med det andra barnet precis nyfött.

  • Äldre 16 Mar 15:20
    #2

    Hur går det med planerna? Jag och familjen ska i Juni åka ett år till Amerikanska Samoa, pga jobberbjudande. Mannen kommer jobba, 2 skolbarn i internationell skola och jag är hemmaförälder med vår 2 åring ( Precis som jag är nu). 
    Min filosofi är att ta chansen, man lever bara en gång! 

  • Äldre 16 Mar 15:28
    #3

    Jag skulle säga att timingen är toppen! Dels är det en stor förmån att få möjligheten att vara hemma längre med barnen. Om man dessutom är det i ett land där många är hemma finns det mycket att hitta på. Dessutom är det lätt att träffa nya vänner och lätt att umgås med små barn, vilket gör livet lättare om man flyttar.
    Att det kan vara negativt för din arbetssituation är såklart något att ta ställning till men jag skulle tro att det är ett jättebra tillfälle och att alla i familjen kan utvecklas av erfarenheten och det knyter dessutom ihop familjen på ett fint sätt.

Svar på tråden Maken kan få jobb i Wien några år. Åka dit med två små barn? Läskigt och spännande på samma gång!