• Anonym (Orolig tjej)

Vad händer om man varken klarar gymnasiet eller komvux?

Min kille misslyckades med en massa ämnen på gymnasiet och fick inte betyg i dem. Nu håller han på och läser på komvux för att få ett betyg i grundämnena och kunna söka till universitetet senare. Men det är ganska mycket han inte har betyg i och han måste läsa mer än bara grundämnena för att ta alla gymnasiepoäng. Jag gick en utländsk gymnasieutbildning så jag har ingen som helst koll på hur det funkar med svenska skolan. Iallafall stod det på hans komvuxpapper att om han börjat läsa tex Historia på komvux, så får han inte läsa om den kursen om han skulle misslyckas eller hoppa av. Dessutom har han själv sagt att han bara har ca 2 år på sig att läsa klart, annars måste han läsa om ALLA ämnen för att de han klarat inte gäller så länge, och det kommer han hinna med precis om han verkligen pressar in plugg på julloven och sånt.

Det jag undrar är, vad händer om man varken lyckas med gymnasiet eller med att plugga upp på komvux? Är det nån som har koll på det här? Min kille verkar inte så insatt själv som han borde vara och kan inte svara, han är säker på att han kommer klara allt men han har redan misslyckats med flera prov och kommer nog inte få godkänt i det han läser just nu. Får man gå resten av livet utan betyg från gymnasiet då? Man kan ju inte börja gymnasiet igen som 35-åring liksom.

• Svar på tråden Vad händer om man varken klarar gymnasiet eller komvux?
  • Anonym (C)

Ja, klarar han inte komvux så får han inget slutbetyg och kan inte läsa vidare. Dessutom lär han få studieskulder ändå.

Vad hade han tänkt läsa på universitet? Kanske är olika på utbildningar, men den jag läser är mycket mer krävande än vad gymnasiet var. Har man svårt att klara av gymnasiekurserna så är det nog svårt att klara en universitetsutbildning...

Det är bara att plugga på lite hårdare så han klarar det :)

• Anonym (pluggar)

Skulle man misslyckas eller hoppa av en kurs på Komvux får man visst läsa om den. Det är bara när man har ett godkänt betyg (E eller högre, eller G och uppåt enligt gamla systemet) som man inte får läsa kursen igen. Om man då vill ha högre betyg i den kursen kan man göra en så kallad prövning. Det är helt enkelt ett prov på hela kursen, och det kostar pengar (500kr i min kommun).

Det är sant att betyg kan bli "för gamla". Jag råder din kille att diskutera igenom hans betyg och mål med studierna ordentligt med en studiehandledare, som kan ge korrekta svar på vad som gäller och hjälpa till med att lägga upp en studieplan.

Tycker man att gymnasiet är jättetufft att ta sig igenom, kanske man ska tänka om när det gäller högskolestudier. Det blir liksom inte lättare att läsa på högre nivå, och det ställs helt andra krav på en högskolestudent än på en gymnasieelev.

Det finns ju andra typer av utbildningar är högskola.

Klarar man inte gymnasiet (Komvux är ju gymnasium), får man gå genom livet utan betyg därifrån. Man kan klara sig ändå i livet, även om man inte får de mest välbetalda jobben (fast man kan ju vara egen företagare och tjäna massor utan gymnasieutbildning...).

• Anonym (Orolig tjej)
    Anonym (pluggar) skrev 2014-01-28 00:25:24 följande:
    Skulle man misslyckas eller hoppa av en kurs på Komvux får man visst läsa om den. Det är bara när man har ett godkänt betyg (E eller högre, eller G och uppåt enligt gamla systemet) som man inte får läsa kursen igen. Om man då vill ha högre betyg i den kursen kan man göra en så kallad prövning. Det är helt enkelt ett prov på hela kursen, och det kostar pengar (500kr i min kommun).

Det är sant att betyg kan bli "för gamla". Jag råder din kille att diskutera igenom hans betyg och mål med studierna ordentligt med en studiehandledare, som kan ge korrekta svar på vad som gäller och hjälpa till med att lägga upp en studieplan.

Tycker man att gymnasiet är jättetufft att ta sig igenom, kanske man ska tänka om när det gäller högskolestudier. Det blir liksom inte lättare att läsa på högre nivå, och det ställs helt andra krav på en högskolestudent än på en gymnasieelev.

Det finns ju andra typer av utbildningar är högskola.

Klarar man inte gymnasiet (Komvux är ju gymnasium), får man gå genom livet utan betyg därifrån. Man kan klara sig ändå i livet, även om man inte får de mest välbetalda jobben (fast man kan ju vara egen företagare och tjäna massor utan gymnasieutbildning...).
    Jaha, jag trodde man inte fick läsa om den alls, även om man fått IG. Han har gått igenom med studievägledaren vilka kurser han ska läsa och när, men det går sådär. Han är helt 100 på att han ska klara alla kurser på första försöket, men han har läst två ämnen på HT-13 och misslyckades med en, en kurs på distans på jullovet och misslyckades med den, och nu läser han 4-5 eller fem ämnen på VT. Han säger att man kan tenta av ämnena man inte fått godkänt i, men stämmer det verkligen? För isåfall kan man ju bara skolka sig igenom hela gymnasiet och sen tenta av och bli godkänd. Man tentar ju inte av närvaro...
  • Anonym (pluggar)
    Anonym (Orolig tjej) skrev 2014-01-28 17:52:15 följande:
    Jaha, jag trodde man inte fick läsa om den alls, även om man fått IG. Han har gått igenom med studievägledaren vilka kurser han ska läsa och när, men det går sådär. Han är helt 100 på att han ska klara alla kurser på första försöket, men han har läst två ämnen på HT-13 och misslyckades med en, en kurs på distans på jullovet och misslyckades med den, och nu läser han 4-5 eller fem ämnen på VT. Han säger att man kan tenta av ämnena man inte fått godkänt i, men stämmer det verkligen? För isåfall kan man ju bara skolka sig igenom hela gymnasiet och sen tenta av och bli godkänd. Man tentar ju inte av närvaro...
    Ja, man kan tenta av ämnen man inte fått godkänt i. Det är det jag skrev om, det som kallas att göra en prövning. Tänk bara på att detta kostar 500kr per kurs. Att läsa på Komvux är annars gratis (förutom läromedlen). Dessutom kan du alls inte skolka en hel termin. Är du inte närvarande och inte har ett fullgott skäl till din frånvaro (läkarintyg), så blir man avskriven ifrån kursen efter två veckor. Går man dessutom på CSN så får man inget bidrag/lån, och om du fått bidrag för kurser/poäng som du sedan inte fått godkänt i kan du få svårt att få fortsatt studielån.

Det låter lite som om din kille inte pluggar tillräckligt (om han nu inte har någon typ av inlärningssvårigheter. Har han det, har han rätt att få extra hjälp från skolan). Om han läser två kurser på komvux (dvs ungefär halvtid) och ändå kuggar en, hur hade han då tänkt klara högskolan på heltid? Nej, jag tror din kille behöver skaffa sig lite självdisciplin och plugga mer än vad han gör. Har man lätt för sig i skolan kan man ta sig igenom gymnasiet utan att plugga, men detta går inte på högskolenivå oavsett hur lätt man har för sig.
  • Anonym (ex-lärare)

Utan att ha fullständig koll på alla regler vill jag bara påpeka ett par saker:

Ett annat alternativ till gymnasiet/komvux är folkhögskola, där kan man läsa in gymnasiekompetens och behörighet till högskola/universitet, det kanske skulle passa din kille bättre. Har man dåliga betyg kanske man kan göra bättre resultat på högskoleprovet och söka in på den kvoten - högskoleprovet kan man dock behöva öva inför och göra om flera gånger för att få bra resultat (man lär sig genom övning) och det krävs ju att man har god läsförståelse och andra kunskaper för att göra bra ifrån sig.

Jag har aldrig hört att betyg kan bli för gamla? Rekommenderar att din kille tar ett ordentligt snack med en studievägledare om vad som gäller. Studievägledaren kan hjälpa honom att göra en plan för hur han ska nå sina mål, om han drömmer om något särskilt yrke i framtiden - vilken behörighet han behöver och hur han ska skaffa den, och annat.

Är det tungt för honom med studierna just nu kanske han borde ta studieuppehåll och försöka att hitta någon anställning eller praktikplats. Man lär sig ju även på andra platser än i skolan och kanske behöver han mogna eller skaffa mer motivation innan han kan tillgodogöra sig studierna.

• Anonym (C)
    Anonym (ex-lärare) skrev 2014-01-28 22:03:04 följande:
    Jag har aldrig hört att betyg kan bli för gamla? Rekommenderar att din kille tar ett ordentligt snack med en studievägledare om vad som gäller. Studievägledaren kan hjälpa honom att göra en plan för hur han ska nå sina mål, om han drömmer om något särskilt yrke i framtiden - vilken behörighet han behöver och hur han ska skaffa den, och annat.

Är det tungt för honom med studierna just nu kanske han borde ta studieuppehåll och försöka att hitta någon anställning eller praktikplats. Man lär sig ju även på andra platser än i skolan och kanske behöver han mogna eller skaffa mer motivation innan han kan tillgodogöra sig studierna.

Jodå, de kan bli för gamla. Jag hade 800 poäng från gymnasiet. När jag sen läste komvux var jag tvungen att blir klar senast ett visst datum för att få räkna med dem i slutbetyget. När de var för gamla fick de inte räknas med så då skulle jag fått läsa om de kurserna.
  • Anonym (ex-lärare)
    Anonym (C) skrev 2014-01-29 07:15:52 följande:

Jodå, de kan bli för gamla. Jag hade 800 poäng från gymnasiet. När jag sen läste komvux var jag tvungen att blir klar senast ett visst datum för att få räkna med dem i slutbetyget. När de var för gamla fick de inte räknas med så då skulle jag fått läsa om de kurserna.
    ok, ja, den situationen har jag aldrig varit i. Slutbetyg däremot kan inte bli för gamla såvitt jag vet.
Svar på tråden Vad händer om man varken klarar gymnasiet eller komvux?