Vad händer om man varken klarar gymnasiet eller komvux?
Min kille misslyckades med en massa ämnen på gymnasiet och fick inte betyg i dem. Nu håller han på och läser på komvux för att få ett betyg i grundämnena och kunna söka till universitetet senare. Men det är ganska mycket han inte har betyg i och han måste läsa mer än bara grundämnena för att ta alla gymnasiepoäng. Jag gick en utländsk gymnasieutbildning så jag har ingen som helst koll på hur det funkar med svenska skolan. Iallafall stod det på hans komvuxpapper att om han börjat läsa tex Historia på komvux, så får han inte läsa om den kursen om han skulle misslyckas eller hoppa av. Dessutom har han själv sagt att han bara har ca 2 år på sig att läsa klart, annars måste han läsa om ALLA ämnen för att de han klarat inte gäller så länge, och det kommer han hinna med precis om han verkligen pressar in plugg på julloven och sånt.
Det jag undrar är, vad händer om man varken lyckas med gymnasiet eller med att plugga upp på komvux? Är det nån som har koll på det här? Min kille verkar inte så insatt själv som han borde vara och kan inte svara, han är säker på att han kommer klara allt men han har redan misslyckats med flera prov och kommer nog inte få godkänt i det han läser just nu. Får man gå resten av livet utan betyg från gymnasiet då? Man kan ju inte börja gymnasiet igen som 35-åring liksom.