• Maniac2000

"Stora" barn som sover dåligt, vanligt?

Har ett barn som snart är 6 år och alltid sovit dåligt. Kan vara vaken timtal varje natt men ändå inte somna dagtid eller nåt direkt tidigare på kvällen. Hur vanligt är det? Är det "ok" att ett barn sover så dåligt långt upp i åldrarna?

Mitt barn sover en bra natt ca 8-10 timmar, oftast 8-9, men är ofta alltså vaken flera timmar mitt i natten. Pigg och kan inte sova. Testat att lägga senare men det resulterar bara i kortare sömn.
    Somnar mellan 19;30-20:30 lite beroende på.

• Svar på tråden "Stora" barn som sover dåligt, vanligt?
  • Maniac2000

Barnet sover inte på dagen såklart.

Ok så du tycker det verkar rimligt att barnet är vaket 4 timmar varje natt?

• Natulcien
    Maniac2000 skrev 2014-01-28 10:24:12 följande:
    Barnet sover inte på dagen såklart.
    Ok så du tycker det verkar rimligt att barnet är vaket 4 timmar varje natt?
    Så barnet somnar runt kl.20 och sover 8-9 timmar med ett vakenpass på 4 timmar mitt i? När ligger vakenpasset, och vad gör barnet då?
    Och betyder det att barnet alltså kliver upp runt 8-9-tiden på morgonen? Går hen inte i förskoleklass och går upp tidigare? Har ni provat att väcka tidigt en period för att få bort nattvaken?
  • Maniac2000
    Natulcien skrev 2014-01-28 10:31:48 följande:
    Så barnet somnar runt kl.20 och sover 8-9 timmar med ett vakenpass på 4 timmar mitt i? När ligger vakenpasset, och vad gör barnet då?

Och betyder det att barnet alltså kliver upp runt 8-9-tiden på morgonen? Går hen inte i förskoleklass och går upp tidigare? Har ni provat att väcka tidigt en period för att få bort nattvaken?

Barnet somnar mellan 19:30-20. Vaknar oftast runt 1-2 och är vaken till 4. Barnet går upp 05 vanliga dagar. Lediga dagar som mest till 05:30.

Om hen inte vaknar på natten sover hen 20-04 oftast.

Tidigare kan vi knappast väcka...

Är bara pigg. Får vara på sitt rum så hen inte väcker syskonen. Kommer in till oss med jämna mellanrum och frågar om det är morgon. Grejar ibland på sitt rum men vi försöker att hen ska vara i sängen. Dock måste ju vi försöka sova om vi ska orka jobba
  • Vaniljpinglan
    Maniac2000 skrev 2014-01-28 10:24:12 följande:
    Barnet sover inte på dagen såklart. Ok så du tycker det verkar rimligt att barnet är vaket 4 timmar varje natt?

Aktivera han mer på dagen, trötta ut han, lägg han senare
  • Solstråle00001
    Maniac2000 skrev 2014-01-28 10:50:03 följande:
    Barnet somnar mellan 19:30-20. Vaknar oftast runt 1-2 och är vaken till 4. Barnet går upp 05 vanliga dagar. Lediga dagar som mest till 05:30. Om hen inte vaknar på natten sover hen 20-04 oftast. Tidigare kan vi knappast väcka... Är bara pigg. Får vara på sitt rum så hen inte väcker syskonen. Kommer in till oss med jämna mellanrum och frågar om det är morgon. Grejar ibland på sitt rum men vi försöker att hen ska vara i sängen. Dock måste ju vi försöka sova om vi ska orka jobba

Har ni testat att lägga honom senare? Kanske är svårt eftersom hen är trött efter en vaken natt. Men jag tänker att det är lite av en ond cirkel... Eftersom hen har svårt att ligga i sin säng kan han inte ligga i er? Där finns ju inga leksaker och ni har ju koll på vad han gör. Kanske lättare att somna om då. Min dotter var också vaken 3-4 timmar om natten när hon var mellan 1,5-2,5 år så jag vet hur jobbigt det kan vara.... Hur länge har ni haft det såhär?
Svar på tråden "Stora" barn som sover dåligt, vanligt?