• livetsmitt

Flytta till Stortorp/Trångsund i Stockholm? Flytta till Huddinge eller Tyresö kommuner?

Hej
    Vår familj bor sedan länge trångt i Årsta och har i 2½ års tid letat hus i södra Stockholms kommun, mest Älvsjö och Sköndal. Det verkar dock helt kört för oss att hitta ett hus som är prisvärt. Man får inte så mycket för pengarna. Därför funderar vi på att söka oss till Huddinge eller Tyresö kommuner. Vårt förstahandsval är nog i så fall Stortorp/Trångsund, inget lågprisområde direkt, men i alla fall billigare än Älvsjö där minsta hus går för 5 miljoner.

Jag undrar därför om det finns några på FL som bor i hus/radhus i Stortorp/Trångsund? Trivs ni? Barnomsorg? Kan man promenera till tunnelbanan i Farsta (jag brukar gå 1timme och 10 minuter varje morgon och vill gärna ha en morgonpromenad). Hur funkar pendeln? Är det ofta krångel?

Så undrar jag om det finns någon här som bor i hus/radhus i Tyresö och i de andra delarna av Huddinge och som kan dela med sig av hur barnomsorg/skolor är och hur pendlingen till Sthlm city funkar.

Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Flytta till Stortorp/Trångsund i Stockholm? Flytta till Huddinge eller Tyresö kommuner?
  • 022

Tyresö är ju väldigt stort men jag skulle säga att trollbäcken är väl det typiska barnområdet.. Många villor många förskolor mm.. Över allt i Tyresö kan man ta en buss till stan mellan 15-20 min. Men det finns många delar av Tyresö som jag inte ver så mycket om ;)

• Jakob02

Hejsan.

Har ni hittat något hus ännu? Vi har precis sålt lägenheten i stan och köpt hus i Stortorp. Hade väntat oss att behöva leta länge för sjönära hus i rätt storlek etc. men efter några veckor hittade vi drömkåken. Vi har varit där ute och gått runt en del nu och det känns verkligen toppen. Även Sjöängen verkar väldigt trevligt, inte minst för barn.

• Jakob02

Vi kollade förresten också i första hand på södra stockholms kommun och då vi vill bo nära vatten mest runt Långsjön i Älvsjö. Finns väl en del prisvärt där också men förutom högre skatt tycker jag Stortorp / Sjöängen har bättre närhet till natur, bra kommunikationer och lite mer "småstadskänsla". Tyresö är inte alls prisvärt i min mening. För dåliga kommunikationer.

Svar på tråden Flytta till Stortorp/Trångsund i Stockholm? Flytta till Huddinge eller Tyresö kommuner?