• tjejen87

Hur påverkas bostadsbidraget av vb?

Hej.

Jag har just fått ett vårdbidrag beviljat för min 6åriga son med adhd och autism. 
    Jag fick 1/2, 4625 kr före skatt. Är det någon som vet vilken summa det blir per månad?
    Trodde jag skulle få betydligt högre eftersom jag lägger ner all hans vakna tid på honom förutom när han är i skolan. Jag har inte heller lyckats jobba eftersom dagarna går åt till att göra saker i hemmet när inte han är hemma. Jag måste städa, diska, tvätta osv när inte han är hemma, eftersom det är totalt omöjligt när han är hemma. 

Så min första fråga är, hur mycket kommer att betalas ut per månad?
    Kan man överklaga för att få ett högre vb?

Och sen undrar jag även hur mitt bostadsbidrag kommer att påverkas av vårdbidraget?

Jag har 4900/månad. Men jag antar att det kommer sänkas en del nu när jag även får vårdbidrag?

Någon som kan lite mer om detta eller har varit med om det själv får gärna svara :)

Mvh. 

• Svar på tråden Hur påverkas bostadsbidraget av vb?
  • a no nym

Hej. Det går att överklaga vårdbidraget. Du kanske också kan få avlastning via kommunen. Prata med kuratorn på habiliteringen så kan hen hjälpa dig. Vårdbidraget räknas som inkomst och det kan göra att ditt bostadsbidrag sänks. Hur mkt du får behålla av vårdbidraget beror på hur stor inkomst i övrigt du har, men FK brukar dra 30% i skatt om man inte meddelar annat. Om du jobbar har du rätt till fritids o man kan få utökad tid om behov finns.

• humlan1987

nivån baseras på ditt samtal, medicinska underlag och vad som är vanligt förekommande för barn i motsvarande ålder.

Du har 2 månader på dig att begära omprövning av ditt beslut från när du fick beslutet i din brevlåda. Info om detta står i beslutsbrevet, längre bak.

Handläggaren ska meddela bostadsbidrag handläggaren detta innan beslut tas, alltså meddela din ev och sedan bekräfta beloppet. Så normalt behöver du inte göra något. Fick du inte info om detta vid utredningssamtalet? Är det så att vårdbidraget påverkar korrigerar handläggaren för bob detta.

Vad gäller hur mycket du får ut är precis som ovan skrev. Fick du någon beviljad skattefri merkostnadsdel? Du får ut som minst iaf 3238kr.

• humlan1987

P.s. står också längst bak hur mycket i skatt de kommer att dra. Vad står det där?

Svar på tråden Hur påverkas bostadsbidraget av vb?