• zith

Böld bakom öronen - hål i örat

Hej!

Min dotter tog hål i öronen i oktober, med pistol. De läkte fint och efter angiven tid bytte vi till stift i silver.
    Hon har bytt till andra örhängen tre gånger sedan vi tog ut plastörhängena hon tog hålen med.

Igår kväll såg jag att hennes ena örsnibb buktade framåt och kollade då bakom örat och såg en böld, kollade andra örat och såg även en till mindre böld. Bölderna sitter liksom bakom örsnibben i vecket närmast huvudet. De verkar inte göra ont.

Örhängena hon hade i då var inte äkta utan någon billig skit, de har suttit i cirka tre veckor. Jag tog ut örhängena och tvättade med alsolsprit, både örhängen, hål och svullnaden bakom. Satte i äkta silverstift. Det rann inte ut något var eller blod, bara lite blod på baksidan i hålet.

Vad är detta? Allergisk reaktion? Infekterat, inflammerat? Vad göra?

Bilden är inte den bästa, men dottern var inte så samarbetsvillig.
  • Svar på tråden Böld bakom öronen - hål i örat
  • faithfully

Jag har inte hål i öronen men tog hål när jag var barn och senare igen som tonåring. Jag fick bölder (svullna lymfkörtlar) lite lägre än vad din dotter har på bilden. Men mina hål blev infekterade direkt och vätskade och svullnade och kliade. Troligen är det där en reaktion på att det är inflammerat/infekterat. Och det kommer troligen inte från vilket örhänge man har utan hur mycket man pillar där. Jag var en konstant pillade och skruvade på örhängena och klöste om det blev någon krusta eller liknande.. så orena händer brukar vara boven,

• Jacqueline

Fast jag har hört att det kan bli så när man tar hål med pistol för man krossar vävnaden i örat som sen sväller och bildar en knuta...

• Vaniljpinglan

Man kan få så, gå till vc och få det omlagt första gången av en distriktare så klarar du att göra det själv sen, jag har haft så flera gånger

• zith

Har läst en del och pistol är ju inte det bästa, men gjort är gjort.

Hoppas kunna rädda hålen för, hon vill ju gärna ha örhängen.

Funderar på att sätta i läkringar av titan, är det är bra ide?

Ska ringa till VC.

Det är väl inte farligt och kan läka bort?

• Tusselina

På barn och sedan till och med oäkta "silver"? att du vågar..... Känner några med nickelallergi, de har ett rent helvete. 

Byt åtminstone ut till guld eller plast eller sådana där i medicinsk titan från blomdahl undertiden det är så sårigt nu. 
    Vill ni behålla hålen så låt de inte läka tomma. Det gjorde jag och fick för trånga hål på det viset som måste ha hudvänlig metall dygnet runt för att inte behöva risker spricka upp de gånger jag vill ha extra fina. 

Numera finns ju även krokar och stift etc. som du kan byta ut de på billigare mot bra metall. 

Blir så ledsen när folk tar de riskerna med barn. När man är vuxen kan man åtminstone ta en kalkylerad risk själv. 

• Jacqueline

mina ungar fick hål i öronen i somras men vi gick till studio och gjorde med nål hos en certifierad piercare ,besök en sådan och be dem titta på det och köp sen läkesmycke i kirurgiskt stål som dom har där i studion.

• BookLady

Låt henne ABSOLUT INTE ha inte oäkta örhängen, jag fick nickelallergi av det som barn och det kan bli så illa att man sen inte ens kan använda, nycklar eller bestick! Kan också bidra till andra allergier. Kirurgstål och plast är inte heller bra! Det låter bra men det är inte tillräckligt, jag fick även utslag av det. Det enda som är riktigt säkert är guld! Jag kan numera också ha äkta silver fast jag utvecklade en riktigt ordentlig allergi, men först måste det läka ut helt och hållet och helst ska man enbart ha guld under en lång tid efteråt.
    Gå till vårdcentralen med öronen och använd bara guld!

• BookLady

Ps det finns billigare 8 och 9 karats guld som även det är allergisäkert!

• Vaniljpinglan
    zith skrev 2014-01-28 09:43:42 följande:
    Har läst en del och pistol är ju inte det bästa, men gjort är gjort. Hoppas kunna rädda hålen för, hon vill ju gärna ha örhängen. Funderar på att sätta i läkringar av titan, är det är bra ide? Ska ringa till VC. Det är väl inte farligt och kan läka bort?

Det kan läka men ibland kan de behövs göra ett pyttelitet snitt och dra ut variet som samlats om de inte försvinner av sig själv
  • anju79

Min dotter fick samma och det var var som blivit en böld. Första gången gick det hål efter nån dag med alosollösning o varade mycket.fick penicillin. Andra gången började det rinna/vätska o blev röd en bra bit utanför området. Fick penicillin igen. En sådan mjukdelsinfektion kan bara skadlig om den inte behandlas. Jag hade kollat upp det.

Svar på tråden Böld bakom öronen - hål i örat