• Anonym (mamma2014)

Rätt till föräldrapenning?

Jag fick barn 2012, är fortfarande mammaledig och ska börja jobba i April. Jag har INTE tagit ut 5 dagar/vecka efter att barnet fyllt ett år, och vet ju att sgi:n då sjunker till 0. Men jag hade räknat med att återfå det när jag börjar om att jobba. Men eftersom jag nu är gravid igen och  beräknas föda i Augusti ( Då är barn nr 1 ,1 år och 10 mån)så hinner jag ju inte jobba så länge...
    Läste nånstans att om man blivit gravid igen innan barnet fyllt 2 eller nåt liknande, så behåller man samma föräldrapenning. Stämmer det även i detta fall då, eller ryker föräldrapenningen pga att sgi:n nollats?

• Svar på tråden Rätt till föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du har rätt blir man gravid inom 1 år och 9 månader så har man skyddat sin föräldrapenning. Föräldrapenningen är då den samma som för det första barnet.

Det du ska tänka på är att den sjukpenninggrundande inkomsten är noll. För att du ska få upp din sjukpenninggrundand inkomsten ska du arbeta 6 månader heltid.

Hälsningar

Tella, handläggare 

• Anonym (mamma2014)

Tack för svaret.Hur funkar det om pappan jobbar rullande skift med förmiddag, eftermiddag och ledigvecka? Har han rätt att ta ut föräldrapenning när han är hemma med barn på sin lediga vecka?

• Försäkringskassan

Hej!

Man kan ansöka om föräldrapenning om man har en arbetsfriperiod som överstiger 4 dagar.

Hälsningar
    Isolde, handläggning

• Anonym (mamma2014)

Så han kan alltså ta ut 7 dagar då på ledigveckan?

• Anonym (mamma2014)

Ja självklart :) Nu när jag är i frågefarten..för nån vecka sen åkte jag och mitt barn på magsjuka samtidigt. Hade min man rätt att ta vård av barn den dagen? Jag skicka iväg han, men det var en pärs att ha magsjuka och samtidigt ta hand om ett litet barn.Eller hade barnets mormor kunnat få ersättning för att ta hand om barnet?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer, När barnet är över 240 dagar kan den  andra föräldern avstå arbete och ansöka om vård av barn vabb med anledning att ordinarie vårdare är sjuk.

Om mormor avstår arbete, kan hon ansöka om vabb

Hälsningar

Tella

• Anonym (mamma2014)

Så bra att veta :)  Hur funkar det om t.e.x bara jag är sjuk, eller t.e.x har ett kraftigt ryggskott och inte kan ta hand om mitt lilla barn. Finns någon hjälp att få då, typ vabb fastän det inte är barnet som är sjukt?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du som ordinarie vårdare blir sjuk så kan den andre föräldern ta föräldrapenning om barnet är under 240 dagar.

Vabb (tillfällig föräldrapenning) kan den andre föräldern eller någon annan ta om barnet är över 240 dagar (8 månader)

Du sjukanmäler dig första dagen till oss, det blir en karensdag och därefter beroende på hur du ansökt om föräldrapenning får du sjukpenning av oss.

I och med att du sjukskriver dig bryter du din ansökan om föräldraledighet och måste ansöka på nytt för datumen efter man blivit frisk.

Hälsningar
    Carl, handläggare

• Anonym (mamma2014)

Om jag måste till barn och ungdomspsykiatriska kliniken med min 15åring, kan jag då ansöka om nån ersättning även om jag inte jobbar då, är hemma med lilla bebisen.

Svar på tråden Rätt till föräldrapenning?