• Anonym (velar)

Täpt och gult snor men annars pigg. Hemma eller dagis?

Var drar ni gränsen mellan lite småsnorig och tillräckligt sjuk för att vara hemma?

Dottern är täppt i näsan och det kommer lite gult snor men annars är hon pigg. Ingen feber, hostar inte, nyser inte.

Jag är föräldraledig så idag fick hon vara hemma men imorgon ska jag träffa min nya chef och skriva på papper (omorganisation på jobbet). Ska dottern vara hemma imorgon måste jag antingen boka om mötet eller så får min sambo vabba. Oavsett vilket måste beslutet tas idag för medan jag kan ha en 3månaders bebis i famnen under mötet kan jag inte ha ett snart-3åring yrväder springandes runt benen.

• Svar på tråden Täpt och gult snor men annars pigg. Hemma eller dagis?
  • Anonym (magica)

Frågade samma sak på får förskola. De sa att ingen människa har väl råd att ha barnet hemma för ett enda förkylningssymtom. Då jobbar man aldrig. Snorig näsa är ok enligt dem och enligt mig. Allmäntillståndet är det som är viktigast. Det avgör vad barnet orkar med. Äter de som vanligt/bra? Leker de? Feberfri? Då är det ok.

• Flygfotogen

Är hon pigg, orkar med förskolans dag och snoret inte rinner konstant hela tiden så är det nog inga problem.

• Anonym (ja)

Lämna barnet. lite snor är ingen fara

• Anonym (velar)

Grejen är ju att de vet att jag är föräldraledig men inte att jag har ett jobbmöte imorgon. Vill inte ha sura miner för att jag lämnar ett snorigt barn även om det bara är i 5h

• Anonym (ja)
    Anonym (velar) skrev 2014-01-28 13:15:45 följande:
    Grejen är ju att de vet att jag är föräldraledig men inte att jag har ett jobbmöte imorgon. Vill inte ha sura miner för att jag lämnar ett snorigt barn även om det bara är i 5h
    ring och prata med dagis och rådfråga
  • violis

Jag skulle prata med förskolan och berätta som det är, ett snorigt förkylt barn som orkar med verksamheten är välkommet oavsett om förälderns jobbar eller är föräldraledig. Mötet pågår ju inte i 5 h, personligen skulle jag välja att lämna när jag behöver den här dagen,dvs är mötet kl 10 och beräknas ta max 1 h skulle jag lämna kanske kl 8.30-9,30 - 12-12.30 beroende på förskolans mattider( lämna efter frukost o hämta direkt efter lunch) på så sätt hinner du med ditt jobb möte och dottern hinner inte bli uttröttad utan kan orka med dagen. Så här har vi flera föräldrar som jobbar som gör när barnen " ligger på gränsen" dvs de flexar eller vabbar en 1/2 dag för barnet kanske inte skulle orka med en hel dag på förskolan men en halvdag går bra.- en vinn- vinn situation för alla- föräldern får " jobba undan " lite och barnet slipper känna att det inte riktigt orkar med.

• Anonym (velar)

Det gula snoret har blivit mer genomskinligt och hon är inte lika täppt längre. Tiderna vi har är 9-14 och mötet är på förmiddagen. Efter lunch sover hon ibland (ca 1/3 dagar) men erbjuds alltid vila. Är hon trött bör hon somna och då sover hon tills jag hämtar. Att hämta efter lunch är därför ingen större nytta med

• Fnulan

Jag brukar tänka att "Om jag var som Mira skulle jag orka gå till jobbet då?" Då vet jag oftast =)
    Nej snor är inte farligt, men tjockt gult eller grönt snor har jag hört inte är okej.

• Anonym (velar)

Med tanke på hur pigg hon varit idag skulle jag definitivt gått till jobbet om det var jag, speciellt om jag bara behövde jobba 5h och hade erbjudande om att sova efter lunchen

• Fnulan
    Anonym (velar) skrev 2014-01-28 21:27:58 följande:
    Med tanke på hur pigg hon varit idag skulle jag definitivt gått till jobbet om det var jag, speciellt om jag bara behövde jobba 5h och hade erbjudande om att sova efter lunchen
    Då så =)))
  • Anonym (velar)

Håller tummarna för att hon sover bättre i natt. Natten som var väckte barnen varandra vilket definitivt spelade in i beslutet att hon var hemma idag. Hade nån förhoppning om att hon skulle sova på dagen idag men det var bara att glömma

• Fnulan
    Anonym (velar) skrev 2014-01-28 21:36:37 följande:
    Håller tummarna för att hon sover bättre i natt. Natten som var väckte barnen varandra vilket definitivt spelade in i beslutet att hon var hemma idag. Hade nån förhoppning om att hon skulle sova på dagen idag men det var bara att glömma
    Jag håller tummarna!
  • Anonym (Förskola)

Jag arbetar på förskola och hos oss gäller att barnet är välkommet så länge det orkar med hela dagen och inte smittar. Gällande anor brukar man säga att genomskinligt är "smittfritt", men är det bara lite grönt snor och barnet är piggt för övrigt så håller jag med om att man inte kan stanna hemma från jobbet. Men tyvärr lämnar många trots att barnets allmäntillstånd inte är bra så det blir jobbigt för barnet att orka med samt att andra blir smittade och deras föräldrar då blir tvungna att vabba. Bra att tänka på om man själv skulle orka gå till jobbet men jag tycker att man ska "ta i mer". Dvs jag som vuxen kan pallra mig iväg trots att jag inte mår hundra, det är så det är att vara vuxen ibland: man får bita ihop. Det borde dock inte barn behöva göra utan ska få vila då de är hängiga. Tycker inte heller att det är ok att låta barnet vara där kortare dag som någon skrev. Orkar barnet inte vara på dagis full dag är det inte friskt och borde gå vara hemma.

Svar på tråden Täpt och gult snor men annars pigg. Hemma eller dagis?