• Anonym (Mamasushi)

Gravid och äter sushi

Hej undrar om jag verkligen är så hemsk som äter sushi trotts att jag är gravid? Jag äter endast laxsushi om det kan ha någon betydelse. Kanske finns fler gravida där ute som även dom gillar att mumsa sushi trotts bebis i magen?????

• Svar på tråden Gravid och äter sushi
  • Anonym (man får)

Man får ju äta sushi, så länge fisken är daxfärsk

• Anonym (Mamasushi)

Okej detta va nytt för mig, härligt!!! Men vilken fisk är dagsfärsk nu för tiden?? Visst om man bor i GBG kanske, men jag bor i Sthlm. Finns det dagsfärsk lax som levereras till sushirestauranger här?

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (Mamasushi) skrev 2014-01-28 18:21:35 följande:

Okej detta va nytt för mig, härligt!!! Men vilken fisk är dagsfärsk nu för tiden?? Visst om man bor i GBG kanske, men jag bor i Sthlm. Finns det dagsfärsk lax som levereras till sushirestauranger här?

Ja det levereras färsk fisk dagligen till Stockholmsområdet. Min man kör fisk från Göteborg till Stockholm. Men om den är dagsfärsk på sushi restaurangen kan jag inte svara på.
  • Anonym (Mamasushi)

Man lär sig nått nytt varje dag :D ska fråga mitt stammishak om dom har dagsfärsk fisk. Håller tummarna!! Men rent teoretiskt hur farligt är det att äta två-tre dagars gammal fisk som legat fryst(för det antar jag då att fisken borde varit isf)?

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (Mamasushi) skrev 2014-01-28 18:29:05 följande:

Man lär sig nått nytt varje dag :D ska fråga mitt stammishak om dom har dagsfärsk fisk. Håller tummarna!! Men rent teoretiskt hur farligt är det att äta två-tre dagars gammal fisk som legat fryst(för det antar jag då att fisken borde varit isf)?

Har den varit fryst är det inte heller någon fara. Då har man ju fryst ihjäl bakterierna.
  • semlorna

Såvitt jag förstått det måste fisken ha hanterats på ett sådant sätt att gravida kan äta den så ät på du. Är väl mer att man ska undvika vissa av fisksorterna men sushi är helt okej i sig

• MillisVanillis

Jag åt oxå sushi under graviditeten och fick veta att för att restauranger ska få sälja rå fisk måste den ha varit fryst i 48h så det är bara att äta på, du kan dock skippa den vacuumförpackade sushin i mataffären :)

• La Lola
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-28 18:46:11 följande:
    Har den varit fryst är det inte heller någon fara. Då har man ju fryst ihjäl bakterierna.
    Fast fisken fryser man för att ta död på ev fiskparasiter. Det har inget med gravida att göra.
    Sushi ska ätas färskt pga listeria (som överlever frysning).
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Från kostråden som man får av BM:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

Och här är fisklistan så att du ser vilken fisk som du bör välja:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/

• ShinMama

Jag äter sushi när jag är med barn, bor i Japan och där finns det ingen sån regel. Det är vanligt vett som gäller precis som när man INTE är med barn, att sushi ska ätas färsk.

• Anonym (fryst)
    Anonym (man får) skrev 2014-01-28 18:10:55 följande:
    Man får ju äta sushi, så länge fisken är daxfärsk

Fisk i sushi måste alltid ha varit fryst, annars finns risk för parasiter och ägg, typ att man får mask i magen. Så ingen sushifisk är dagsfärsk tack och lov, utan först fryst
  • La Lola
    La Lola skrev 2014-01-28 21:37:12 följande:
    Fast fisken fryser man för att ta död på ev fiskparasiter. Det har inget med gravida att göra.
    Sushi ska ätas färskt pga listeria (som överlever frysning).
    Ett bättre ord: fisken ska ätas när den är fräsch.
  • Dizzi

Jag äter sushi minst två gånger i vecka, sjukt sugen på det och lax är ju nyttigt dessutom med alla bra fetter osv. Klart man ska äta det! Litar på att min restaurang inte lägger på äcklig flera dagar gammal fisk, det tror jag skulle kännas på smaken dessutom.

Svar på tråden Gravid och äter sushi