• Sonja123

Placering av kamin?

Hej!

Har du kamin? Vad är din erfarenhet av placering? Dela gärna med er av både bra och dåliga erfarenheter? 

Som vi funderar nu som tänker vi oss att den ska vara i vardagsrummet som ligger centralt i huset. Den kommer att stå emot en vägg med riktning ut mot rummet (alltså typ mot mitten av vårt nästan kvadratiska vardagsrum) och där står soffbordet. Mellan den tilltänkta platsen och soffbordet är en passage mellan kök och husets sovrumsdel. 

• Svar på tråden Placering av kamin?
  • Styfar

Men lilla gumman, du måste förstå att en kamin är inget man bara "placerar"!

Den måste uppfylla följande:

Golvet måste tåla extra vikt Den får inte stå inom 50 cm av brännbart material Den får inte vara i barnhöjd (helst 170 cm upp) Hoppas du blir lika nöjd med din kamin som jag och min familj är med vår!SkrattandeSkrattande

ps. en kamin brinner bäst 153 m.ö.h 
  • familjelover

Hej, kul att du skaffar kamin! 

En viktigt grej du behöver tänka på innan du installerar kaminen är att du har mycket "space" att jobba på. Det kan lätt bli rörigt, mycket flisor och kol kan spridas över parketten så ha inga ömtåliga vaser eller viktiga papper i närheten. 

Steg två är att känna av husets komplexyta. Det kan lätt bli att en kamin begränsar lägenheten och gör att den känns mindre och blir kallare. Tro det eller ej, men en kamin kan faktiskt resultera i en kyligare hemmiljö.

Steg tre är att lyssna på utvalda väggar efter värmerör och elledningar, borrar du in i en sån är det klippt. Då blir det kostnader inte ens försäkringsbolagen täcker (tro mig, har varit i den sitsen). 

Sista (och viktigaste) steget, rökledningar! Leds inte röken ut ur huset kommer det bli fruktansvärt jobbigt att befinna sig inomhus, och ögonen kan bli blodsprängda. Lägg er ner på knä och kryp mot närmsta utgång. Bifogar en handlingsplan om brand i villa:
    www.umea.se/download/18.158d71031078f956cd97fff555/1361888410688/SBA+handlingsplan+vid+brand.pdf

• Styfar
    familjelover skrev 2014-01-28 22:06:58 följande:
    Hej, kul att du skaffar kamin! 

En viktigt grej du behöver tänka på innan du installerar kaminen är att du har mycket "space" att jobba på. Det kan lätt bli rörigt, mycket flisor och kol kan spridas över parketten så ha inga ömtåliga vaser eller viktiga papper i närheten. 

Steg två är att känna av husets komplexyta. Det kan lätt bli att en kamin begränsar lägenheten och gör att den känns mindre och blir kallare. Tro det eller ej, men en kamin kan faktiskt resultera i en kyligare hemmiljö.

Steg tre är att lyssna på utvalda väggar efter värmerör och elledningar, borrar du in i en sån är det klippt. Då blir det kostnader inte ens försäkringsbolagen täcker (tro mig, har varit i den sitsen). 

Sista (och viktigaste) steget, rökledningar! Leds inte röken ut ur huset kommer det bli fruktansvärt jobbigt att befinna sig inomhus, och ögonen kan bli blodsprängda. Lägg er ner på knä och kryp mot närmsta utgång. Bifogar en handlingsplan om brand i villa:
    www.umea.se/download/18.158d71031078f956cd97f...
    Bra tips! ska skriva ut och sätta upp hemma!
  • Sonja123
    Styfar skrev 2014-01-28 22:06:22 följande:
    Men lilla gumman, du måste förstå att en kamin är inget man bara "placerar"!

Den måste uppfylla följande:
    Golvet måste tåla extra vikt Den får inte stå inom 50 cm av brännbart material Den får inte vara i barnhöjd (helst 170 cm upp) Hoppas du blir lika nöjd med din kamin som jag och min familj är med vår!SkrattandeSkrattande

ps. en kamin brinner bäst 153 m.ö.h 
    170cm upp... oj oj... Vi tänkte köra på skyddsgaller tills de är stora nog att inte ta på den. 

Ja, golvet tål det där, och avstånd från vägg är medräknat i placeringen. Vi kan välja ett ställe till utan att behöva böjt rör och väldigt hög skorsten, men där blir den inte så central eller synlig. Placerar vi den någon annanstans så behöver vi antingen en väldans hög skorsten eller ha en böjd. 

Jag tänker mer med värmen, kanske blir det osmidigt att ha den vid en passage, eller för varmt för att vara skönt eller vad det nu kan vara som jag själv inte tänkt på. Svårt när jag inte delar ritning kanske, men erfarenheter kan väl delas ändå?!
  • honeydew

Kontakta en återförsäljare av kaminer så brukar de kunna komma på en kostnadsfri rådgivning hemma hos er. De kan lätt se vad som passar bäst hemma hos er och ge förslag på olika kaminer som passar er budget.

• Styfar
    Sonja123 skrev 2014-01-28 22:19:43 följande:
    170cm upp... oj oj... Vi tänkte köra på skyddsgaller tills de är stora nog att inte ta på den. 

Ja, golvet tål det där, och avstånd från vägg är medräknat i placeringen. Vi kan välja ett ställe till utan att behöva böjt rör och väldigt hög skorsten, men där blir den inte så central eller synlig. Placerar vi den någon annanstans så behöver vi antingen en väldans hög skorsten eller ha en böjd. 

Jag tänker mer med värmen, kanske blir det osmidigt att ha den vid en passage, eller för varmt för att vara skönt eller vad det nu kan vara som jag själv inte tänkt på. Svårt när jag inte delar ritning kanske, men erfarenheter kan väl delas ändå?!

Att ha där vid vardagsrummet kan funka.  om ni har skyddsgaller.
    men detta blir väldigt varmt då man eldar och hjälper oftast inte alls. kanske om ni har gallret 40-50 cm ut från kaminen! 

Hör gärna av dig om du vill ha fler tips!

mvh Leif

• familjelover
    honeydew skrev 2014-01-28 22:23:27 följande:
    Kontakta en återförsäljare av kaminer så brukar de kunna komma på en kostnadsfri rådgivning hemma hos er. De kan lätt se vad som passar bäst hemma hos er och ge förslag på olika kaminer som passar er budget.
    Det skulle jag inte rekommendera då jag själv har kontakter i området och vet AV ERFARENHET att deras huvudsyfte är att tjäna pengar. Efter att ha blivit missledd av KaminkonsultAB tog jag kontakt med en lokal murbrukare som kunde guida mig fram till en lyckad kamininstallation. Skulle kunna skicka nr till honom om du bor i trakterna( sthlm/skövde). 

När det kommer till skyddsgaller rekommenderar jag att välja ett i rostfritt stål, dels för att det är snyggare, dels för att det inte blir lika varmt.

Fridens liljor / Råggan
  • Ripper500

Vissa kaminer blir inte varma bakom, som vår som står 12cm ifrån spånvägg. Iskallt bakom.

Vem fan har en kamin 170cm upp? Den ska ju inte värma taket.

Sätt den i största rummet, vanligtvis V-rummet. Köp en med fläkt som blåser ut extra varmluft.

Finns galler att sätta framför så ev barn inte tar på den.

• Styfar
    Ripper500 skrev 2014-01-28 22:31:29 följande:
    Vissa kaminer blir inte varma bakom, som vår som står 12cm ifrån spånvägg. Iskallt bakom.

Vem fan har en kamin 170cm upp? Den ska ju inte värma taket.

Sätt den i största rummet, vanligtvis V-rummet. Köp en med fläkt som blåser ut extra varmluft.

Finns galler att sätta framför så ev barn inte tar på den.
    Jo, värme stiger och reflekteras ner, så man får en naturligare och behagligare värme.
    Utbilda dig helst innan du kommer med tips!

/Leif
Svar på tråden Placering av kamin?