• Anonym (tjockis)

Kan jag dö om jag äter för lite?

Jag har alltid varit rund, och efter två graviditeter har jag helt tappat kontrollen. :(

Efter nyår bestämde jag mig för att nu är det nog, och började dricka nutrillette. Nu äter jag mat igen men lite och kalorisnålt. Totalt äter jag 700 kalorier per dag ungefär. 

Nu har jag fått höra att jag kan dö av det :(  Min chef har jobbat med träning och hälsa och hon säger att jag måste äta minst 1200 kalorier, annars kan mitt hjärta stanna. Stämmer det? 

• Svar på tråden Kan jag dö om jag äter för lite?
  • Hybr1d

Nej, det tycker jag låter konstigt. Människor kan ju leva utan mat länge, vatten däremot är viktigt att få i sig. Sedan är det ju viktigt att känna av sin egen kropp så att man inte går runt och mår dåligt. 

• Anonym (tjockis)
    Hybr1d skrev 2014-01-28 22:44:37 följande:
    Nej, det tycker jag låter konstigt. Människor kan ju leva utan mat länge, vatten däremot är viktigt att få i sig. Sedan är det ju viktigt att känna av sin egen kropp så att man inte går runt och mår dåligt. 
    Jag mår inte dåligt alls, så jag hoppas jag inte måste sluta :(

Enligt henne så tar kroppen av sina resurser nu, men jag gör slut på vissa fortare än andra och tar fel resurser slut så slutar hjärtat att slå. Jag kommer inte ihåg exakt men googlade och det verkade stämma. Fast det var när folk var feta och inte åt något alls, jag äter ju ändå 700 kalorier. Varför är 1 200 magiskt? 
  • Anonym (öhm)

Nej du kan inte dö av det, du har väl förmodligen massa att ta av? hur mycket väger du då?
    Lite skillnad är väll om man väger 40 kilo å äter lite då kan ju hjärtat stanna.

• Anonym (njae)

Dör gör man nog inte bara så rakt av för att man äter lite, men svält brukar ju ge vissa tydliga symtom innan man är riktigt illa däran.

Däremot ska du se upp så du inte får näringsbrist. Dvs brist på viktiga vitaminer och mineraler, mindre bra för hälsan! Nutrilett vet jag inte om jag skulle ha kört, däremot gick jag ner rejält på LCHF. Då kan man äta sig mätt varje dag, och går ner som sagt rejält. Googla på LCHF om du inte vet vad det är. 2:5 är det också många som lovprisar.

• Anonym (tjockis)
    Anonym (öhm) skrev 2014-01-28 22:49:28 följande:
    Nej du kan inte dö av det, du har väl förmodligen massa att ta av? hur mycket väger du då?
    Lite skillnad är väll om man väger 40 kilo å äter lite då kan ju hjärtat stanna.
    Jag är rund som en boll. Tänkte som du först men som sagt så verkar det inte så enkelt ändå :(

När jag googlat har jag kommit fram till att man kan dö av svält som tjockis. Men jag vet inte om man kan dö av svält med det jag äter.
  • Anonym (tjockis)
    Anonym (njae) skrev 2014-01-28 22:50:03 följande:
    Dör gör man nog inte bara så rakt av för att man äter lite, men svält brukar ju ge vissa tydliga symtom innan man är riktigt illa däran.

Däremot ska du se upp så du inte får näringsbrist. Dvs brist på viktiga vitaminer och mineraler, mindre bra för hälsan! Nutrilett vet jag inte om jag skulle ha kört, däremot gick jag ner rejält på LCHF. Då kan man äta sig mätt varje dag, och går ner som sagt rejält. Googla på LCHF om du inte vet vad det är. 2:5 är det också många som lovprisar.
    Jag vet vad LCHF är... Jag vill inte byta, det jag gör nu fungerar ju. Och är enkelt! Fast vill ju inte dö för det...
  • Anonym (öhm)

jag kan av egen erfarenhet säga att jag haft perioder då jag i stort sätt bara druckit vätskor allså fastat eller bara ätit sallad, sist gjorde jag det i 4 veckor å jag mådde skitbra, inga problem. Gick ner 10 kilo på 4 veckor.
    Tror inte du ska beskymra dig av att hjärtat ska stanna... har aldrig hört om nått sånt i nyheter osv. 
    Kroppen säger ju i från ett bra tag innan i så fall om den inte mår bra.

• Krascha

Du dör förmodligen inte. Dock om du ska träna eller göra nått ansträngande bör du käka lite mer annars lär du bli trött snabbt.

Folk vattenfastar ju i 2-3 veckor i sträck utan att dö, så du lär nog klara dig även om du kanske blir lite grinig ;)

Svar på tråden Kan jag dö om jag äter för lite?