• 3llie

Energidricka

Hejsan!

Jag ska ha debatt i skolan imorgon (idag) om energidrycker. Motargument var lätta att hitta, men argument för vad som är bra med dem?

Det enda jag kommer på är att det ger mer energi, men det kommer mina motståndare sänka med argumentet "Jo men det sänker även koncentrationsförmågan!".

Tacksam för hjälp :)

• Svar på tråden Energidricka
  • Selfish Geene

Finns det stöd för motståndarsidans argument? Efterfråga bevis för alla påståenden. jag kan faktiskt inte komma på något som är riktigt "bra" med energidrycker (jag ställer mig tveksam till att de ens ger "mer energi" annat än i betydelsen "kalorier") men om de inte är skadliga borde "det smakar gott" vara ett argument för drycken

• Selfish Geene

Jag tror att nej-sidan kommer att ta upp de oförklarliga dödsfallen som i media påstås vara orsakade av energidryck. jag skulle påpeka att inte ens obducenten har fastställt någon sådan koppling (Felslutet är ett sk "ad hoc", kommer från det latinska talesättet "ad hoc propter ergo hoc" som betyder "efter detta därför på grund av detta" ett bra exempel på ad hoc-argument är "det var torka, vi dansade, det började regna: ergo (alltså) dansen orsakade regnet)

• Daniel12

Nackdelarna med energidryck är att den hos känsliga personer, likt koffeinet i kaffe, kan utlösa panikångest, Ungdomar som redan har överskottsenergi och tillför mer energidryck kan bli burdusa, våldsamma och distanslösa, i synnerhet i samband med alkohol.

• Selfish Geene
    Daniel12 skrev 2014-01-29 00:58:45 följande:
    Nackdelarna med energidryck är att den hos känsliga personer, likt koffeinet i kaffe, kan utlösa panikångest, Ungdomar som redan har överskottsenergi och tillför mer energidryck kan bli burdusa, våldsamma och distanslösa, i synnerhet i samband med alkohol.

Den orsakar knappast mer ångest än samma person skulle få av en liten kopp ganska svagt kaffe med ett par sockerbitar, koffeinmängden i energidryckerna är inte högt. att energidryck i kombination med alkohol skulle prsaka våldsamma beteenden tror jag inte att det finns några belägg för, energidryckerna innehåller koffein, socker (och taurin, som inte har någon mätbar effekt alls på friska människor, personer med hjärtproblem rekommenderas inte att inta stora mängder taurin)
  • Daniel12
    Selfish Geene skrev 2014-01-29 01:18:08 följande:

Den orsakar knappast mer ångest än samma person skulle få av en liten kopp ganska svagt kaffe med ett par sockerbitar, koffeinmängden i energidryckerna är inte högt. att energidryck i kombination med alkohol skulle prsaka våldsamma beteenden tror jag inte att det finns några belägg för, energidryckerna innehåller koffein, socker (och taurin, som inte har någon mätbar effekt alls på friska människor, personer med hjärtproblem rekommenderas inte att inta stora mängder taurin)
    Tycker ofta man hör om ungdomar som flippat ut sen de blandat energidryck med alkohol.
  • myssis
    Daniel12 skrev 2014-01-29 04:19:12 följande:
    Tycker ofta man hör om ungdomar som flippat ut sen de blandat energidryck med alkohol.

Det finns dom som flippar ur av sprit med. Har nog inte så mycket med just energidrycken i sig att göra. Vissa tål helt enkelt inte sprit.
  • sportpappa

Alkohol blandat med energidryck gör att det är lättare att dricka mer alkohol. Vilket då lättare leder till att man "flippar" ur.
    Det är lättare att dricka mycket energidryck jämfört med kaffe. De flesta klarar inte av att dricka särskilt mycket kaffe innan magen börjar att protestera.

Så det jag ser som positivt (om jag var tonåring) med energidryck är:
    -Lättare att dricka större mängd alkohol.
    -Lättare att få i sig mer koffein.

Argumenten "sänker koncentrationsförmågan" och "ger mer energi" har inget med varandra att göra så länge inte energin ska användas till något där det krävs koncentrationsförmåga. Om energidryck används på det enda positiva som jag som "vuxen" kan se, dvs. ihop med intensiv och långvarig träning, så är argumentet "ger mer energi" väldigt svårt att slå hål på.

• Walter P38

Energidrycker är allmänt känt vara skadligt för kroppen! Vad finns det att diskutera?

Walter P38
  • Selfish Geene

Det florerar en hel del myter och rykten om energidryckernas skadlighet, men de allra flesta verkar vara just 'myter' utan större förankring i verkligheten.

• Anonym (hmmm)

Jag tycker det är överdrivet att lyfta fram siffror som ex att 2 har dött av drycken och därför bör den förbjudas. Trots att det kan ha varit i samverkan med fysisk påfrestning eller i samband med alkohol.

Alkohol dödar mellan 5000-7000 personer i sverige per år.. Ändå så skrivs många tips, recensioner, rekomendationer hela tiden ang ölsorter, vin sorter, champagne, whiskey, snapsar osv osv..

Hyckleri och sten i glashus är min åsikt. För hur många och stora rubriker finns som propagerar för ett alkoholförbud i sverige??

Jag gillar inte kaffe. Energidryck kan vara gott (finns många sorter idag). Många sitter i fikarummet på morgonen med kaffekoppen i handen för att "kunna vakna". Men gu nåde dig om du sprättar en energidricka.. då får du föreläsningar och förebrående blickar.

Min mor dricker minst en kanna kaffe per dag, kanse en och en halv. Säj 10-15 koppar. Hur kan detta ses som bättre?

Sen så ser ofta kaffedrickarnas tänder bedrövliga ut. Brun-gula. Vet själv hur fort mina tänder skiftar färg om jag dricker kaffe en vecka eller två. Men av energidryck blir det inga såna bieffekter.

B12 och B6 finns även det oftast i dessa burkar. Jag märker av den långvariga positiva effekten när jag dricker dem. Men eftersom jag tycker de är för dyra för att dricka till vardags så gör jag inte det. Förr drack jag 2 burkar om dan. En till lunch och en vid 5 tiden. Då höll jag mig pigg hela dagen och somnade bättre på kvällen. (aldrig något efter kl 6 på kvällen dock, då blev det motsatt verkan.

• 3llie

som tur är så fick jag vara på sidan mot, men de som var för energidryckerna sa bland annat:

"Energidryckerna är bara farliga i stora mängder, och ALLT är farligt om man överkonsumerar. Betyder det att vi ska förbjuda godis, pizza, kaffe osv också?"

Svar på tråden Energidricka