• Tangent

Träna MMA

Min son (10 år) säger att han vill träna MMA. Men det lilla jag läst och hört om sporten, verkar inte så positivt så jag har sagt nej.
    Skulle du låta ditt barn träna MMA?

• Svar på tråden Träna MMA
  • Emy85

Absolut,de är lite unga nu men när de är tio absolut

• Ezereht

Jag som själv har hållit på med taekwondo och boxning ville börja i mma sen.

Mma är väl inget jag skulle rekomendera att börja med om man inte har hållit på med en annan kampsport innan.

Men absolut vill sonen börja i det så hindrar jag inte men man får tänka på att det är riskabel sport men inte mycket mer än motorsport tex

• Adoniram

Jag tränar själv MMA och tycker det är en fantastisk sport, även om den i media omtalas konstant negativt.

Men varför vill en 10-årig träna MMA?

MMA är, som namnet (Mixed Martial Arts) avslöjar, en blandning av olika kampsporter. Det är en väldigt krävande sport, både när det kommer till kondition och styrka, men i ännu högre grad teknik. Det är ingen nybörjarsport, specielt inte för barn som inte har tränat kampsport innan.

Visst förekommer det skador i MMA, men sällan på grund av slag, sparkar, grepp eller lås. Man är väl skyddad under träning. Skadorna kommer eftersom intensiteten är hög och man lätt kan överanstränga sig. Sträckningar, stukade tår och fingrar är det västa jag har upplevt.

Fråga barnet varför han vill träna MMA. Om det är slag och sparkar han gillar, så låt honom träna thaiboxning, karate eller vanlig boxning. Om han gillar sättet man kastar motståndare i MMA, så låt honom träna Judo.

Om det är brottningen på golvet, greppen och låsen som han tycker är spännande, så låt honom träna Brasiliansk Jui Jitsu.

Om han sedan vill fortsätta att bygga vidare, så kan MMA vara en möjlighet när han blir vuxen.

Min dotter började träna Brasiliansk Jui Jitsu som 5-årig och jag kan verkligen rekomndera sporten till barn som intresserar sig för kampsport. Bra träning, kropskontrol och man lär tidigt att ta vara på varnadra och respektera varandras gränser. Det är nödvändigt i kampsport, men i hög grad och användbart utanför sporten.

• mape04

Absolut inte. MMA går ut på att skada in motståndare, så den personen får men för livet.

• Adoniram
    mape04 skrev 2014-06-21 23:00:00 följande:

Absolut inte. MMA går ut på att skada in motståndare, så den personen får men för livet.

Vilka men för livet får man av att träna MMA?
Svar på tråden Träna MMA