• Aruba

Hur mycket mat för att "stå sig" under natten (11 månaders)

Vi har en liten tjej på snart 11 månader, som vaknar i princip en gång i timmen. Hon har då somnat om med hjälp av mat, dvs Nan, men vi försöker nu fasa ut nattmaten i förhoppning att hon sover lugnare då. ambitionen är att hon äter det hon behöver under dagen istället. Hon är dock ganska liten i maten äter t ex mycket sällan en hel burk mat, det blir oftast maximalt 3/4, men oftare en 1/2. 

Jag vill ju att hon ska få i sig så det räcker för natten, jag vill ju inte att hon ska vara hungrig... så hur mycket äter era barn innan de går och lägger sig, som de sedan klarar att stå sig på till nästa morgon?

Hon åt ikväll 18,30 en halv portion gröt, några bitar banan, 150 ml ersättning (NAN 3) och 2 tsk turkisk yoghurt. Låter det för lite? Hon vaknar oftast vid 07.00 för dagen.

Hon är ingen stor tjej, väger ca 9 kg men har mycket, mycket, mycket energi och rör sig enormt mycket all vaken tid.

Jag börjar natta henne ca 19.15 och hon sover oftast ca 19.45

• Svar på tråden Hur mycket mat för att "stå sig" under natten (11 månaders)
  • Bling1975

Det är nog inte bara sista målet som avgör. Min dotter fick 210 ml ersättning med en skopa gröt i vid den åldern och det sov hon gott på hela natten. Men hon åt bra och regelbundet hela dagen och gick upp bra i vikt.

Men är du säker på att hon är hungrig vid alla uppvak? Ni kanske ska hitta ett annat sätt att natta om på natten. Om du oroar dig för hunger så kanske hon kan få mat en gång på natten men inte varje litet uppvak. Mitt barn vaknade till ibland på nätterna även efter att hon oftast sov hela natten, men då fungerade det med nappen och en liten sång och strykningar på pannan.

• Pandamamma79

Fungerar det att inte ge henne mat på natten när hon vaknar?

Tänker att hon nog inte vaknar för att hon är hungrig egentligen. Hon är väl van vid den tryggheten att få mat på natten. Men jag tror att det är bättre att ge henne trygghet på natten så att ni kan vänja av vid att ge mat då.

Vår dotter som är 10 mån har inte fått mat på natten sedan hon slutade amma för tre månader sedan.

• Aruba
    Bling1975 skrev 2014-01-29 20:28:58 följande:
    Det är nog inte bara sista målet som avgör. Min dotter fick 210 ml ersättning med en skopa gröt i vid den åldern och det sov hon gott på hela natten. Men hon åt bra och regelbundet hela dagen och gick upp bra i vikt.

Men är du säker på att hon är hungrig vid alla uppvak? Ni kanske ska hitta ett annat sätt att natta om på natten. Om du oroar dig för hunger så kanske hon kan få mat en gång på natten men inte varje litet uppvak. Mitt barn vaknade till ibland på nätterna även efter att hon oftast sov hela natten, men då fungerade det med nappen och en liten sång och strykningar på pannan.
    Pandamamma79 skrev 2014-01-29 20:39:04 följande:
    Fungerar det att inte ge henne mat på natten när hon vaknar?
    Tänker att hon nog inte vaknar för att hon är hungrig egentligen. Hon är väl van vid den tryggheten att få mat på natten. Men jag tror att det är bättre att ge henne trygghet på natten så att ni kan vänja av vid att ge mat då.
    Vår dotter som är 10 mån har inte fått mat på natten sedan hon slutade amma för tre månader sedan.
    Vi provar att ge henne nappen först och se om hon somnar om med den och det funkar ibland. Vi tar också upp henne för att försöka vyssja henne men det ogillar hon ofta, då hon verkar bli störd av det, När vi lägger henne för natten vill hon gärna sitta i famnen, men mitt i natten är det ingen uppskattad metod... Vid 02.00 blir det värst, då är det jättesvårt att få henne att somna om utan mat. Nästa omgång då hon verkligen vill ha är 05.00. Men det går då åt 200 ml på en natt och det är ju ganska mycket av hennes dagsbehov.

Jag har inget emot att ge henne mat en gång per natt om det är nödvändigt, men alla dessa uppvak gör oss alla tre övertrötta...

• Pandamamma79

Ni kanske måste bita i det sura äpplet och ta en tid med lite sömn. Tror det är viktigt att hon vet att det är bättre att äta på dagen och inte på natten.

Svar på tråden Hur mycket mat för att "stå sig" under natten (11 månaders)