• Anonym (Crohns)

Tiopurin-behandling?? Vad är det?

Jag har haft diagnosen MB Crohns sedan i somras. Jag har behandlats med  budenofalk sen i juli. Och det har fungerat sådär.  Har fortfarande ganska högt inflamationsvärde.
    För två veckor sen var jag på magnetröntgen av tunntarmen som jag ej fått svar på ännu. Har en tid hos min läkare om 2 veckor.  Idag fick jag en kallelse för provtagning för att min läkare planerar tiopurin insättning.
    Jag har sökt på nätet men ej hittat något om detta. ( Bara en massa krångliga medicinsidor)

Finns det någon kunnig som kan förklara vad det är för slags läkemedel.  Varför man får dem, och vilket/vilka som är de vanligast tiopurin-preparaten?

Mvh

• Svar på tråden Tiopurin-behandling?? Vad är det?
  • Prutt

Är 99% säker på att det är detta läkaren pratar om (tiopuriner är inte en substans, utan substansen är azatioprin):

www.fass.se/LIF/product&userType=2&nplId=19870508000226&docType=7

Det är en medicin som hämmar immunförsvaret. Den exakta mekanismen är oklar. Man använder den vid transplantationer, för att hindra att immunförsvaret attackerar det nya organet, eller som i ditt fall vid autoimmuna sjukdomar för att förhindra att immunförsvaret attackerar den egna kroppen. Testa att googla på typ imurel+crohns så hittar du säkert mer information (fast tänk på att ta det som står på icke-medicinska siter med en nypa salt).

• Anonym (Crohns)
    Prutt skrev 2014-01-29 21:33:04 följande:
    Är 99% säker på att det är detta läkaren pratar om (tiopuriner är inte en substans, utan substansen är azatioprin):

www.fass.se/LIF/product&userType=2&nplId=19870508000226&docType=7

Det är en medicin som hämmar immunförsvaret. Den exakta mekanismen är oklar. Man använder den vid transplantationer, för att hindra att immunförsvaret attackerar det nya organet, eller som i ditt fall vid autoimmuna sjukdomar för att förhindra att immunförsvaret attackerar den egna kroppen. Testa att googla på typ imurel+crohns så hittar du säkert mer information (fast tänk på att ta det som står på icke-medicinska siter med en nypa salt).

Så kan det mycket väl vara. Kanske därför jag inte hitta så mycket

Det stod såhär på remissen "feno och genotyping av TPMT då insättning av tiopurin planeras" .

Rena grekiskan:-P

Tack för svaret
  • Prutt
    Anonym (Crohns) skrev 2014-01-29 21:45:35 följande:

Så kan det mycket väl vara. Kanske därför jag inte hitta så mycket
    Det stod såhär på remissen "feno och genotyping av TPMT då insättning av tiopurin planeras" .
    Rena grekiskan:-P

Tack för svaret
    Varsågod

TPMT är ett enzym som finns i kroppen och som bryter ned azatioprin. 10% av befolkningen har en genuppsättning som gör att de har brist på det enzymet, och om man då tar lika mycket läkemedel som alla andra så kommer man att få alldeles för höga nivåer i blodet. Därför vill de dels titta på din genuppsättning (genotypning) och dels om du har enzymet i blodet (fenotypning), innan de sätter in det.
  • Anonym (Crohns)
    Prutt skrev 2014-01-29 21:54:21 följande:
    Varsågod

TPMT är ett enzym som finns i kroppen och som bryter ned azatioprin. 10% av befolkningen har en genuppsättning som gör att de har brist på det enzymet, och om man då tar lika mycket läkemedel som alla andra så kommer man att få alldeles för höga nivåer i blodet. Därför vill de dels titta på din genuppsättning (genotypning) och dels om du har enzymet i blodet (fenotypning), innan de sätter in det.

Okej.Tack. Får se om jag blir lite klokare hos läkaren.

Så kag får veta om de sätter in det för att inflamationen håller på att klinga av, eller om den blossat upp igen.

Stämmer det att det är ett slags cellgift? :O
Svar på tråden Tiopurin-behandling?? Vad är det?