• Sax

Body pump

Är det någon här som tränar Body pump och är gravid? Gör ni alla övningar? På SATS hemsida står det om Body pump och de avråder från väldigt många övningar tycker jag...

• Svar på tråden Body pump
  • Floria

Hej! Tränar på sats, och har bara tränat typ en gång sedan jag blev gravid. men jag hade tidigare en bp-instruktör som själv var gravid, och hon gjorde det mesta, men kanske inte lika tungt. Vissa övningar gjorde hon dock inte, så man kanske kan få fråga innan vad de rekommenderar? Hoppas själv på att komma igång med träningen nu snart, när den värsta tröttheten och illamåendet är över.

• polaris

Hej! Jag tränar pump och gör fortfarande alla övningar (är i v.24). Sedan jag blev gravid har jag dock slutat att lägga på mer vikter utan kör på samma hela tiden. Gör mer sneda sit-ups än raka och ligger såklart inte på mage men annars gör jag som tidigare. Så länge det känns bra är det bara att köra på anser jag!

• nettis1

Hej!
    Är själv instruktör i spinning och BP. Kan säga att jag har tränat BP fram till för två veckor sen (är nu i v 37+3) och även spinning till för en vecka sen. Vad du kan tänka på är att om du gör bröst/triceps är att höja upp brädan till max i huvudändan och på lägsta nivån för rumpan. Inte göra raka situps om du kommit över v 25 utan bara göra sneda, å framför allt å knipa hela tiden då du lyfter. Vad som oxå kan vara knepigt om du börjar att få foglossningskänningar är utfallen. Så strunta i dem isåfall!!!!!!! Axlar, kan vara knepigt mot slutet att göra armhävningar...... isåfall börja med att ha händerna på brädan och gör på knäna.... sen kan du strunta i dem när magen tar i:- å använda hantlar i stället! Helst inte breda knäböj.....
    Fråga din instruktör!!!!! Vi är alla utbildade på "gravida" kvinnor. Å framför allt, gör ingenting som är obehagligt eller gör ont!!!!! Jag har säkert glömt av en hel del små knep, men skriv gärna om du undrar över ngt!!!
    Annars får du träna på!!!
    kram och lycka till!

• Sax

Åh, tack för svaren! Jag är bara i vecka 15 så allt känns som vanligt. Det är därför jag tyckte det verkade så konstigt på SATS-hemsida att man skulle hoppa över så många övningar.

Spinning gillar jag också att gå på och jag tror att om jag bara tar det hyffsat lugnt så borde det vara ok även att stå upp att cykla.

• lillmiia

Hej Sax.

Anläggninar som har LesMills program, alltså bodypump bör ha material att ge sina medlemmar. Se till att de rekommendationer gymmet ger är korrekta. Det ör ju trots allt LesMills som är ansvariga över sina program.
    Är själv instruktör och vi har kopior hos oss om bodypump för gravida som är jättebra. Antingen kan du fråga på gymmet eller gå in på Les mills hemsida och be att få detta på datorn: www.lesmills.net/site/contact/contact-us.aspx - gå in här så kan du skriva direkt till dem.
    Själv tänker jag pumpa så länge jag orkar. Har dessutom bodybalance, med det går inte att instruera lika länge. vissa övningar görs liggande på mage.

Lycka till.

• Sax

Är Body balance också ok? Jag tycker att det borde vara det men vissa säger att man ska undvika yoga och jag fattar inte varför. Så länge allt känns bra så borde det vara det tycker jag!

Jag ska kolla om materialet som du skriver ovan, tack för tipset!

Svar på tråden Body pump