Hur få 1-åring sova hela natten? (Långt)
Hej! Finns redan trådar om detta men hittar ingen som beskriver min situation direkt. Vår pojke är ett år och han somnar alltid i sin egen säng, vi lägger honom och säger godnatt, ibland får vi gå in och ut några gånger och ge napp och lägga honom ner då han ställer sig upp i spjälsängen och protesterar, men efter några vändor ger han upp och somnar själv. Någon gång ibland får vi gå in och klappa och sjunga men oftast somnar han på egen hand. På dagtid sover han ca 1,5 timme på fm och 1,5 timme på em (ibland upp mot 2 timmar), han har alltid sovit gott i sängen på dagtid då vi bor i lägenhet och inte har direkt möjlighet att låta honom sova ute i vagnen. I vilket fall så vaknar han varje kväll någon gång mellan 22-00 och är ledsen. När jag går in i hans rum står han upp och skriker/är ledsen. Vi har alltid hans dörr öppen och märker ingen skillnad om han har nattlampa eller ej. Lägger vi honom ner blir han bara mer ledsen och tar jag upp honom i famnen och försöker gunga honom lugn piggnar han bara till och börjar skruva på sig i famnen, omöjligt att lägga honom ner igen och försöka få honom att somna om i sin säng. Det enda som får honom lugn är att ta upp honom i vår säng. Då somnar han bredvid mig. Hittills har han sovit hela nätterna hos oss fram till ca 06.30. Men senaste veckorna vaknar han på småtimmarna och kan då vara vaken i flera timmar (ca 1-3 timmar). Då kryper han ner för sängen och verkar pigg/vaken. Får gång på gång lyfta tillbaka honom och lägga honom ner bredvid mig, om jag lyckas få honom att ligga ner ligger han bara och drar och kniper och vrider på mina bröstvårtor (slutade amma när han var 5,5 månad). Han har inte behövt äta på natten sen han var 4 månader. Men nu har jag gett honom välling några nätter för att han ska somna om, men även efter välling kan det dröja 30-60 min innan han somnar om, någon natt var han vaken mellan 02-05. Blir helt tokig på att han håller på och stökar såhär på nätterna. Dels att han är vaken och dels att han pillar så på mina bröst. Bh/tröja hjälper inte han bara stoppar handen innanför. Någon som varit med om något liknande eller har några tips? Tacksam för all hjälp! PS. Har eg inget emot att han sover i vår säng om han bara sovit hela natten, men tänker att vi kanske stör honom på nåt sätt. Har provat flytta in spjälsängen här men det hjälper inte. Han fick eget rum vid 6 månader och det gick bra tills han lärde sig ställa sig upp i spjälsängen vid 8 månader, det var då vi började ta upp honom i vår säng på natten, men alltså senaste veckorna han börjat sova dåligt även i vår säng. När han var nyfödd sov han i vagga på vårt rum, men liggammade honom nattetid i vår säng fram till ca 4 månader. Lååååångt!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-29 22:23
Åh sorry att styckeindelningen försvann, skriver från mobilen...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-29 22:24
Han brukar somna ca 19-20 på kvällen...