• Nelly88

Hur få 1-åring sova hela natten? (Långt)

Hej! Finns redan trådar om detta men hittar ingen som beskriver min situation direkt. Vår pojke är ett år och han somnar alltid i sin egen säng, vi lägger honom och säger godnatt, ibland får vi gå in och ut några gånger och ge napp och lägga honom ner då han ställer sig upp i spjälsängen och protesterar, men efter några vändor ger han upp och somnar själv. Någon gång ibland får vi gå in och klappa och sjunga men oftast somnar han på egen hand. På dagtid sover han ca 1,5 timme på fm och 1,5 timme på em (ibland upp mot 2 timmar), han har alltid sovit gott i sängen på dagtid då vi bor i lägenhet och inte har direkt möjlighet att låta honom sova ute i vagnen. I vilket fall så vaknar han varje kväll någon gång mellan 22-00 och är ledsen. När jag går in i hans rum står han upp och skriker/är ledsen. Vi har alltid hans dörr öppen och märker ingen skillnad om han har nattlampa eller ej. Lägger vi honom ner blir han bara mer ledsen och tar jag upp honom i famnen och försöker gunga honom lugn piggnar han bara till och börjar skruva på sig i famnen, omöjligt att lägga honom ner igen och försöka få honom att somna om i sin säng. Det enda som får honom lugn är att ta upp honom i vår säng. Då somnar han bredvid mig. Hittills har han sovit hela nätterna hos oss fram till ca 06.30. Men senaste veckorna vaknar han på småtimmarna och kan då vara vaken i flera timmar (ca 1-3 timmar). Då kryper han ner för sängen och verkar pigg/vaken. Får gång på gång lyfta tillbaka honom och lägga honom ner bredvid mig, om jag lyckas få honom att ligga ner ligger han bara och drar och kniper och vrider på mina bröstvårtor (slutade amma när han var 5,5 månad). Han har inte behövt äta på natten sen han var 4 månader. Men nu har jag gett honom välling några nätter för att han ska somna om, men även efter välling kan det dröja 30-60 min innan han somnar om, någon natt var han vaken mellan 02-05. Blir helt tokig på att han håller på och stökar såhär på nätterna. Dels att han är vaken och dels att han pillar så på mina bröst. Bh/tröja hjälper inte han bara stoppar handen innanför. Någon som varit med om något liknande eller har några tips? Tacksam för all hjälp! PS. Har eg inget emot att han sover i vår säng om han bara sovit hela natten, men tänker att vi kanske stör honom på nåt sätt. Har provat flytta in spjälsängen här men det hjälper inte. Han fick eget rum vid 6 månader och det gick bra tills han lärde sig ställa sig upp i spjälsängen vid 8 månader, det var då vi började ta upp honom i vår säng på natten, men alltså senaste veckorna han börjat sova dåligt även i vår säng. När han var nyfödd sov han i vagga på vårt rum, men liggammade honom nattetid i vår säng fram till ca 4 månader. Lååååångt!

O född 130127
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-29 22:23
    Åh sorry att styckeindelningen försvann, skriver från mobilen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-29 22:24
    Han brukar somna ca 19-20 på kvällen...
  • Svar på tråden Hur få 1-åring sova hela natten? (Långt)
  • familjeliv 1426

Har ni testat att ta 3-4 dagar i rad när han får sova 1 gång på dagen vid lunchtid istället för två? Eftersom han vaknar på natten kanske det är för mycket dagsömn som är orsaken. Det kanske räcker att sova 1-3 timmar mitt på dagen!? Om ni prova räkna med att han är trött de första dagarna innan det funkar bra!

• minerva123

Spontant kan jag tycka att han sover väldigt mycket på dagen, 3-3,5 h. Nu är barn jätteolika, men min 11-månaders sover ca 2 timmar dagtid. Somnar 20-tiden och vaknar i bästa fall 06.30, i värsta fall 05. Sover i snitt 11-12 h/dygn. I ert fall skulle jag börja med att korta ner dagsömnen. Däremot skulle jag behålla två sovstunder tillsvidare, vissa barn behöver det även efter 1-årsdagen. Man får pröva sig fram!

• Nelly88

Nej har inte provat att låta hon sova en gång mitt på dagen. Kanske ska göra det. Är det dags att göra det vid ett års ålder? Trodde det skulle "gå av sig själv"...?

O född 130127
  • Nelly88
    minerva123 skrev 2014-01-29 22:38:17 följande:
    Spontant kan jag tycka att han sover väldigt mycket på dagen, 3-3,5 h. Nu är barn jätteolika, men min 11-månaders sover ca 2 timmar dagtid. Somnar 20-tiden och vaknar i bästa fall 06.30, i värsta fall 05. Sover i snitt 11-12 h/dygn. I ert fall skulle jag börja med att korta ner dagsömnen. Däremot skulle jag behålla två sovstunder tillsvidare, vissa barn behöver det även efter 1-årsdagen. Man får pröva sig fram!

Då ska jag alltså väcka honom när han sovit en timme typ? Spontant känns det ju bättre om han får sova typ 2 timmar mitt på dagen ist så han får "vila ut" fast kanske fel tänkt. Svårt tycker jag att mixtra, han sover ju så gott på dagen hehe (men inte på natten hehe).
    O född 130127
  • minerva123
    Nelly88 skrev 2014-01-29 22:41:25 följande:
    Då ska jag alltså väcka honom när han sovit en timme typ? Spontant känns det ju bättre om han får sova typ 2 timmar mitt på dagen ist så han får "vila ut" fast kanske fel tänkt. Svårt tycker jag att mixtra, han sover ju så gott på dagen hehe (men inte på natten hehe).

Gör det som du tror kommer att funka bäst för just ditt barn! Tror du på 2 timmar en gång - kör på det! Min son är inte alls redo för bara en tupplur ännu, men han är å andra sidan exakt en månad yngre. Nattuppvaken indikerar hursomhelst att ditt barn håller på att ändra sitt sovmönster och jag tror att nyckeln är i första hand färre sovtimmar på dagen. Sedan om det är fördelat på ett eller två tillfällen, det får man pröva sig fram.
  • Nelly88
    minerva123 skrev 2014-01-29 22:48:51 följande:
    Gör det som du tror kommer att funka bäst för just ditt barn! Tror du på 2 timmar en gång - kör på det! Min son är inte alls redo för bara en tupplur ännu, men han är å andra sidan exakt en månad yngre. Nattuppvaken indikerar hursomhelst att ditt barn håller på att ändra sitt sovmönster och jag tror att nyckeln är i första hand färre sovtimmar på dagen. Sedan om det är fördelat på ett eller två tillfällen, det får man pröva sig fram.

Hm ja får väl se, känns ju konstigt att väcka honom när han sover middag men konstigt att hålla honom vaken...
    O född 130127
  • Malima

Min son slutade sova 2 ggr på dagen vid 1 års ålder så jag tror också på den varianten.
    Ni befinner er nu i en ond spiral som kan ta lite tid att bryta, men om du skjuter lite på första vilan så kanske det löser sig av sig självt!

• ymmmi

Våra barn slutade sova 2 ggr vid 9-10 månader och sover då direkt efter lunchen och då ca 2 timmar.

• Natulcien

Han sover ju enormt mycket på dagen, uppåt 3-3,5 timme.
    Barn är ju olika, men vår son sov bara 1 timme på dagen när han var 1 år. Oftast 2x30 min, ibland 1x60 min. Men då sov han gott 12 timmar utan att vakna på natten.

Vakenpass på nätterna eller svårsövt barn på kvällen brukar vara ett tecken på att det är dags att minska ner dagsömnen. Sömnbehovet minskar ju med tiden.

• Natulcien
    Nelly88 skrev 2014-01-29 22:39:14 följande:
    Nej har inte provat att låta hon sova en gång mitt på dagen. Kanske ska göra det. Är det dags att göra det vid ett års ålder? Trodde det skulle "gå av sig själv"...?
    Om barnet har börjat med vakenpass på natten och "sover ikapp" på dagen så går det inte av sig självt. Då kan det bli värre om man inte tar tag i saken.
  • adiscobloodbath

Min dotter är 14 månader och har varit PRECIS som din son senaste veckorna. Vi nattade henne runt kl.18-19 för hon var verkligen jättetrött då. Men så började hon vakna vid kl.20-23 och vara vaken i flera timmar. Jättejobbigt! Det enda som funkade var att hon fick ligga i vår säng, men även då tog det flera timmar innan hon somnade. Nu sover hon en gång per dag i 1-1,5 timme. Så började vi lägga henne senare på kvällen, nattar kl.20. Nu sover hon oftast fram till kl.2 i sitt eget rum och resten av natten sover hon hos oss, somnar om jättefort igen. Vi har också börjat äta middag senare än vi brukade göra förut. Då verkar det som att hon håller sig mätt under natten för hon behöver ingen välling när hon vaknar längre. Så testa att bara ha en sovstund på dagen. Såg att ni redan nattar vid kl.19-20.

• Polarlantis

Hoppar in här om det är ok!
    Har en son på drygt 1,5 år som vi lägger vid sju, somnar vid halv åtta och sover till sextiden ca. Ett ta sov han faktiskt lite längre men nu har det kortats ner något. Han sover på morgonen 45 min och på em kanske 1,5h ca. Han har alltid sovit mycket på dagarna. Han sover i eget rum i egen säng och vill inte längre sova hos oss, han kommer heller inte in till oss självmant.
    Vårat bekymmer är att han vaknar till så många gånger på natten. I natt var han vaken 23.30, 01.30, 03, 04, 05, 05,10 och sov sedan till 06,30. LITE trött blir jag vill jag ju påstå! Han är itne alls ledsen på natten, han sätter sig, tänder lampan, dricker vatten och ungefär då kommer jag in till honom. Lägger honom ner, klappar lite och ger honom hans favvohund och så zzzz. Hade han inte tänt lampan utan bara haft nattlampan så kanske han skulle somna om själv...han är ju helt däckad då! På morgontimmarna är det lite segare, då frå jag sitta brevid en stund, han pratar (yrar, haha) lite och så somnar han igen.
    Igår sov han bara 45 min på em, så inte mkt sömn alls mot normalt...

Några tankar och förslag på vad man kan göra?

Nelly88: när våran son var ett år gick det inte alls att söva om honom i spjälsängen längre, han skulle bara träna på att stå och gå så då fick vi ha honm i våran säng från det han vaknade. Dock somnade han om rättså omgående utan på morgontimmarna, då kunde han börja prata och det blev en hel del tidiga mornar... Dock gav det med sig när han hade fått styr på hur man går och springer som en tok och inte behövde träna på natten längre, haha. Det kan ju vara en utvecklingsfas bara och att det ger med sig. Han har inte börjat på dagis eller så senaste tiden? Det märktes på våran son rätt tydligt. Han är inte hungrig eller törstig? Min dricker ju mååånga gånger på natten...

• Flickan och kråkan

Vanligt med mycket uppvak och orolig sömn runt 1,5. Närmandefasen. Mellansonen ov som ett frimärke på mig, bökade och höll på. Vaknade ofta men somnade om snabbt.

• Flisan79

Har inte läst alla svar men några.
    Precis som de tycker jag att det låter som mycket dagssömn. Tror ingen av mina barn sovit mer än 1,5 tim efter lunch efter 1 års ålder.
    Det hade varit det första jag hade ändrat på.

Att han vaknar till mellan 10-00 vet jag dock inte om det kommer ändras. Min tvååring gör fortfarande det. Det verkar vara lite som att de kommer upp från djupsömnen runt den tiden.
    Mina två äldre barn har varit likadana. Det slutade nog någon gång runt 3 år.

• Nelly88

Tack för alla svar! Det har blivit lite bättre på nätterna av sig självt, han sover fortfarande lika mkt dagtid men på nätterna vaknar han fortfarande och vill upp i vår säng, vissa nätter sover han bra hos oss men ibland bökar han runt hur länge som helst... Tittar på nannyn på TV4 och funderar på när man ska sluta ta upp dem i sängen... Ska man vara så tuff att man vägrar några nätter för o se om hak slutar vakna på natten och vilja komma upp till oss?

• Flisan79

Varför inte dra ner på dagsvilan? Hans beteende är typiskt vid övergången då dagsömnenbörjar bli för mycket.

Tänk på att det tar ett tag för att skapa nya rutiner. Han kommer vara jättesömnig de tider han är van att somna men det är bara att distrahera tills den tid man tänkt.

Svar på tråden Hur få 1-åring sova hela natten? (Långt)