Nattarbete - vad tycker ni, bra eller dåligt?
Ni som jobbar natt - vad tycker ni? Trivs ni med detta? För- och nackdelar gentemot jobb dagtid? Är en nattuggla som funderar mkt på om nattjobb är ngt för mig...
Ni som jobbar natt - vad tycker ni? Trivs ni med detta? För- och nackdelar gentemot jobb dagtid? Är en nattuggla som funderar mkt på om nattjobb är ngt för mig...
Det är jobbigt. Vad gör du när du är vaken på natten? Det är skillnad att glo på en dator och att jobba hela natten.
Det är helt underbart...
knegade natt i 12år, körde tradare...
Sen mars förra året så har jag jobbat dagtid, inte lika kul tycker jag....
Jag har jobbat natt i olika omgångar och jag älskade det. Söker nu nytt nattjobb. Sen beror det ju naturligtvis på vilken typ av jobb det gäller och hur man fungerar som person. Sånt vet man inte riktigt innan.
allt beror på vad man GÖR på nätterna. Sitta hemma och uggla vid hobby, pyssel eller dator är något helt annat mot att sköta ett arbete.
Min man jobbar nätter som CNC-operatör inom industrin och det suger ur flera synvinklar. Dom ska vara två nattetid men han är oftast ensam vilket inte alls är bra ur säkerhetssynpunkt givetvis.
Man får inte heller glömma att nattarbete saboterar sömnen och kroppen vilket i sin tur går ut över en eventuell familj. Bara för att han jobbar natt så gör ju inte vi i familjen det. Bara en sån sak som att vara hemma med vab är ett pyssel när min man behöver sova.
Jag var nattarbetare i 10 år, och det sliter väldigt mycket på kroppen och knoppen. det gäller ju att sova ordentligt
när man kommer hem.Men, var det att göra från det att jag kom till jobbet 21-7, så var jag trött på ett annat sätt. Då kunde jag sova flera timmar i sträck. Jag tyckte om att det var mycket att göra, beroende vilken avd jag hamnade på.
Var jag inne på AVA då var det mycket puls/blodtryck en gång i kvarten, eller var jag och hämtade pat på Intaget, var det mycket att göra. Sen jobbade jag på vanliga avd också, och där vad det lite oftast lugnt.men det var en rolig tid.
Att jobba natt är för mig att alltid vara trött. Det gick an de första åren innan barnen kom och jag kunde ha sena vanor. Att man missar mycket socialt eftersom de flesta andra inte jobbar natt är också en nackdel.
På mitt jobb jobbar vi treskift och måste göra minst två nattpass per månad. Jag avskyr det, mår alltid illa, har svårt att sova och min mage pajar av att äta på nätterna. Och eftersom vi alltid är kort om personal måste vi nu göra minst fyra pass. Blää.
Tack för svar!
Jag jobbar nat och har gjort det i 4 års tid nu.
Det finns både positiva och negativa saker med det.
Nu jobbar jag oxå som operatör på en industri, så vi har att göra hela natten.
Det positiva är att vi slipper alla folk som springer omkring här dag tid, så som besökare, chefer o dyl.
Om jag inte jobbar natt hade jag jobbat 2skift o jag hatar verkligen att jobba eftermiddag för då får jag inte träffa familjen så mycket och jag hatar tidiga morgnar.
Det negativa är att man alltid är trött, och precis nyfiken gul skrev så får familjen ibland ta hänsyn till att jag måste sova eller att jag är övertrött.
Det är ett pyssel när barnen är sjuka och mannen är hemma o vabbar, då måste de försöka vara tysta.
Men det finns ändå fler fördelar än nackdelar och jag gillar mitt arbete :)