• Thilia

Hur f-n får man bort etiketter från burkar/flaskor??

När jag tömt en burk med sylt eller druckit ur en saftflaska som jag vill spara vill jag ju också få bort etiketten, men hur gör jag??

Limmet bakom etiketterna sitter ju som attan!!

Har provat hårttorken (vilket gör att limmet smälter men blir hur kladdigt som helst) samt hett vatten.

Visserligen så lossnar ofta etiketten smärtfritt, men limmet blir ju kvar på burken/flaskan och det ser inge trevligt ut!!

//Thilia

• Svar på tråden Hur f-n får man bort etiketter från burkar/flaskor??
  • TigerLily

Har du provat diskmedel efter att du haft dem i hett vatten?
    Det brukar funka för mig...att gnugga med diskborsten med diskmedel.

Lycka till!

• Börnen

Om inget annat hjälper...prova bensin (medicinsk). Detta är det enda som hjälper mot kladdiga tejprester på sjukhuset.

Mot spritpennefläckar och andra "omöjliga" fläckar som inget medel hjälper mot, så kan jag varmt rekommendera apotekets munvatten (inget jag skulle stoppa mina tänder i!!!)

Lycka till!

• Hugin

Det du kan göra är att lägga dom i blöt ett par timmar, ju längre ju lättare sen antingen borsta med rotborste eller stålull. eller vanlig svamp i värsta fall!

• amathea

Lägg dom i varmt vatten.. i blöt... så lossar ettiketterna av sej själva!

• vofflan

Olja eller 5-56 det använder jag på jobbet när jag ska få bort prislappar som sitter för hårt. Man häller på låter verka sen gnuggar man bara bort.

• ladyhawk

paraffinolja, ren bensin, aceton

• busigabarnen

Lägg dom i hett vatten så brukar det lossna.. Limmet kan man få¨gnuga bort lite lätt med diskmedel..

• bambigirl

Aceton om det är glas, är det plast reagerar den med acetonet. Alkohol kanske, fast det vore ju slöseri...

• Jennie Brunflo

Jag brukar försöka blöta bort alla etiketter, när jag sedan tagit bort etiketterna och det är klet kvar så tar jag kemisk bensin. Perfekt!

• penapöna

Hett vatten och diskmedel. Blir det lite klistrigt kvar så ta med bomull på det så korvar det ihop sig och försvinner.

• Villebusen

Vattenbad och svinto funkar bra för mig. Provade ngn speciell limtvätt men det funkade inte alls.

Svar på tråden Hur f-n får man bort etiketter från burkar/flaskor??