• minnja

Steloperation vis SRS/DDD

Vill kolla om det är någon som har gjort/erfarenhet av steloperation i ländryggen.
    Jag var hos läkaren igår och fick besked om att han såg det som enda alternativet.
    Lite bakgrundsfakta om mig:

*Ont i ryggen sen tidig tonår, som kommit och gått, men som sen sen tonår alltid funnits där.
    *Fick mitt första barn 2010
    *Diskbrock 2011 (L4) op nov 2011 blev inte bättre efter det. Blev nästan av med bensmärtan, men samma onda i ländryggen.
    *Fick mitt andra barn 2013
    *Sökte efter det läkare för ryggont igen.

Var alltså hos läkaren igår och MR visade degenerativa diskar L4 och L5 och han pratar om Segmentell rörelsesmärta.

Vad jag undrar nu är om det är någon som har någon erfarenhet om en sådan op. Hur ont hade du innan? Efter? Förbättring/Försämring?  Ja allt som är av intresse.

• Svar på tråden Steloperation vis SRS/DDD
  • Sara15

Jag har inte erfarenhet av steloperation men är i samma läge som dig. Har gått i över tre år med både diskbråck (ej op) och kraftigt degenerativ disk. L5-S1.. Ortopedläkaren talade om kraschad disk och att enda alternativet var steloperation men jag vill helst inte pga att det är oåterkalleligt och har träffat både människor som blivit bra resp sämre efter sin operation.

Jag har försökt all typ av rehabilitering och är inne på min fjärde sjukgymnast. Han har börjat från grunden och varit väldigt försiktig och visst periodvis har jag varit lite bättre men fallit tillbaka igen. Nu får jag ont så fort jag går en promenad eller gör något hushållsarbete eller är still i samma läge en längre period. Mina muskler går troligen i försvar för att skydda en skadad disk och jag får kroniska inflammationer. Jag går nu max 700 m.

För ett halvår sen googlade jag på smärtläkare och träffar nu en privatläkare som hjälper mig att reda ut var smärtan kommer i från och försöker behandla detta utan operation. Han påstår att han lyckas i 60 % av fallen och jag hoppas att jag är en av dem. Det är inget för spruträdda personer men jag längtar till varje tillfälle med hopp om förbättring. Även om detta är kostsamt och kanske inte hjälper så hoppas jag få reda på vad som orsakar smärtan och senare ta ställning om jag ska genomföra operation eller inte.  

Innan du bestämmer dig för operation tycker jag du ska kontrollera om det finns någon smärtläkare som kan förklara vad smärtan riktigt kommer i från.  

• minnja

Tack för svar.

Ja jag vet inte alls hur jag ska göra.
    Samtidigt orkar jag inte ha ont längre. Jag kan i och för sig gå längre än 700m.
    Har också gått hos sjukgymnast i olika omgångar.
    Provat olika kiropraktorer, massörer och naprapat. Inget har gett resultat. 

Jag misstänker väl också att det är så att musklerna går i försvar och har inflammation. Ingen medicin tycker jag har gett resultat.

Jag vet ju inte hur gammal du är heller.

Själv är jag 32år!! och har som sagt haft ont i mer än halva mitt liv...

• Sara15

Hej igen.

Jo jag är strax över 40 år och kommer inte att acceptera att resten av livet ska se ut så här och jag blir också nyfiken att höra om det finns fler här på Familjeliv som kan dela med sig av sin erfarenhet.

Har läkaren pratat något om väntetid inför operation och smärtprovokation så att de vet att operationen kan hjälpa? Jag har steloperation i tankarna och ser det som en sista utväg på grund av att ingen av mina sjukgymnaster anser att jag ska operera mig när de tittat på röntgenutlåtandet för diagnosen är för diffus. Min rygg består ju både av en kraschad disk och diskbråck så att diagnosen är inte så lätt att ställa. 

Har du ingen möjlighet att få träffa en annan läkare för en second opinion eller prata med en sjukgymnast som du har förtroende för och få råd där?

Hoppas det snart löser sig för dig.

• minnja

Vet inte om jag kan få träffa en annan läkare. Jag vet däremot att sjukgymnasten inte förespråkar op.

Jag var i kontakt med sköterskan i dag och det är ca 3 mån väntetid. Detta är på spine center i gbg. Jag fick också nr till en tjej som gjort op. Ska ringa henne imorgon.

• svea74

Jag har inte kommit så långt som att få en diagnos än då jag kastas mellan läkare, sjukgymnaster, kiropraktorer, osteopater, naprapater och gud vet alla som säger de ska bota mig. men jag har haft ont i tre år nu (kanske lite för vissa av er men har haft småont i hela livet, men först nu rejält jäävligt). 
    Jag vet faan inte vad jag ska ta mig till snart. Det tar ju endel på humöret detta. Fått sluta p mitt jobb pga ryggen och sitter nu på kontor där sitta gör ont, stå gör ont osv... 
    vet itne var jag är påväg med det här inlägget mer än att jag trodde jag var definitivt ensam om att ha så jävla ont fast "det är inget fel på dig, gå hem å ät värktabletter". 

Ska jag fortsätta jaga läkare? Ska jag ta mig till ortopedklinik? 
    Bor i kungsbacka, Halland/göteborg. 

• Ihopskruvad

Hej, denna tråd kanske har hunnit bli gammal (?) men jag ville ändå berätta hur min steloperation blev min räddning i livet.
    För 1,5 år sedan gjorde skruvades L5-S1 ihop på Spine Center i Gtb, sedan den dagen är ALLT bara bra. Idag kan jag röra & föra mig på alla sätt, träna vad jag vill och hur jag vill (med sunt förnuft).
    Jag har googlat hundratals ggr under åren för att hitta någon mer som det gått bra för efter steloperation, men här i cybern är det oftast de med smärta och fortsatta problem som syns. Därför tänkte jag att OM det är någon som vill få stöd, information eller råd om hur man kan gå tillväga både före och efter operation så har jag lite tips att delge om hur jag gjorde och tänkte. Skriv en rad till mig på malin.ahlner@gmail.com eller hör av dig på denna tråd.

Jag levde som många andra med SRS i flera år, med svår smärthistoria, först en diskbråcksoperation, fick sedan neuvrit (inflammation i en nervrot) i ett år satt jag i rullstol efter min sons förlossning, kunde inte gå mer än några hundra meter, kunde inte köra bil och till slut inte cykla så jag var låst till sängen...
    Sjukgymnastik, rehab, sund träning och tålamod är a och o för att det ska bli bra. Om du är motiverad att få bort din värk - träna på den nivå du klarar, även om du är sängliggande så finns det övningar, jag kallar det tråkträning men JA, det är det viktigaste rådet jag har!

Superlyckad steloperation L5-S1
  • Ihopskruvad
    minnja skrev 2014-01-30 13:04:28 följande:

Vill kolla om det är någon som har gjort/erfarenhet av steloperation i ländryggen.
    Jag var hos läkaren igår och fick besked om att han såg det som enda alternativet.
    Lite bakgrundsfakta om mig:

*Ont i ryggen sen tidig tonår, som kommit och gått, men som sen sen tonår alltid funnits där.
    *Fick mitt första barn 2010
    *Diskbrock 2011 (L4) op nov 2011 blev inte bättre efter det. Blev nästan av med bensmärtan, men samma onda i ländryggen.
    *Fick mitt andra barn 2013
    *Sökte efter det läkare för ryggont igen.

Var alltså hos läkaren igår och MR visade degenerativa diskar L4 och L5 och han pratar om Segmentell rörelsesmärta.

Vad jag undrar nu är om det är någon som har någon erfarenhet om en sådan op. Hur ont hade du innan? Efter? Förbättring/Försämring?  Ja allt som är av intresse.

Hej; jag har nästan samma bakgrund som du, har gjort en steloperation som gick superbra, hör av dig om du vill veta mer! malin.ahlner@gmail.com

Malin
  • alexmedSRS

Hej!

Jag har SRS och har undergått en steloperation tidigare i år. Har skapat en facebook grupp, Segmentell rörelsesmärta SRS, för oss med diagnosen. Vore intressant att utbyta erfarenheter osv. :)

Svar på tråden Steloperation vis SRS/DDD